Discussions around leveling repertoire for Andean chordophones. A case study in Eastern Antioquia

Authors

  • Édgar Alexánder Quintero Londoño Universidad de Antioquia

Keywords:

Andean Colombian chordophones, Repertoire by levels, Bandola, Tiple

Abstract

Beginning with the enforcement of the National Musical Plan to Live Together (Plan Nacional de Música para la Convivencia —PNMC—) and its program of Folk music schools, Eastern Antioquia region has shown an important development in pulsated chord ensembles. Despite this, instructors have failed to come to an agreement regarding which features repertoires should have or how to dose each instrument techniques to gradually develop music skills in their trainees. It is clear that each instructor has a particular way to address his/her students’ challenges. Therefore, as the outcome of the research called Bandola, tiple, and guitar. Dialogues on guidelines for teaching-learning levelled repertoires in Eastern Antioquia (Bandola, Tiple y Guitarra: Diálogos sobre pautas
de enseñanza-aprendizaje de repertorios por niveles en el oriente antioqueño), we are compiling in this paper instructors’ experience and criteria as vitally important elements for building up a standardized literature in order to guide pedagogic repertoires, and contribute to the musical development of new bandola, tiple, and guitar performers across the region.

|Abstract
= 119 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 89 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Édgar Alexánder Quintero Londoño, Universidad de Antioquia

Licenciado en Educación Básica con énfasis en educación artística y cultural: Música, Facultad de Artes, Universidad de Antioquia

References

Betancur, J. (2015). La enseñabilidad de las cuerdas andinas colombianas: ¿un asunto de técnicas o de desarrollo de la sensibilidad artística? En H. Vidal y A. Tobón (Eds.), Toques y retoques (pp. 149-160). Talleres gráficos L. Vieco S.A.S.

Bernal, M. (2003). La bandola colombiana: Reseña histórica, características y bases técnicas de ejecución. 10 ciclo internacional la mandolina a través del tiempo. Fundación Multifonía. Elliott, J. (2000). La investigación-acción en educación. Ediciones Morata. Instituto de Cultura y Patrimonio de Antioquia (2010). Repertorio didáctico para cuerdas andinas colombianas. [CD-ROM].

López, G., Tobón, R., Rendón, T., Rendón, M., y Mora, A. (2015). Enclavijadas. Universidad de Antioquia.

Montoya, J., Cuaical, W. (2017). Estilo compositivo del maestro José Absalón Clavijo Hernández para el formato banda sinfónica. (Tesis de pregrado). Universidad Pedagógica Nacional. https://bit.ly/2FRNL3B

Mora, F. (2015). ¿Cómo convertir el “saber sabio” de nuestros músicos en “conocimiento enseñable” para la formación en cordófonos andinos colombianos? En H. Rendón y A. Tobón (Eds.), Toques y retoques (pp. 161-173). Universidad de Antioquia, Facultad de Artes, Grupo de investigación Valores Musicales Regionales.

Ospina, E. (2017). Sensaciones: Suite para orquesta de cuerdas tradicionales. (Tesis de Pregrado). Universidad de Antioquia.

Padilla, L. (2015). Elección y ensayo del repertorio para la banda escolar o preescolar según grados de dificultad, ejemplificada con tres obras. (Tesis de maestría). https://core.ac.uk/download/pdf/47251783.pdf

Quintero, E. (2017). Cuerda andinas colombianas: una propuesta de diálogo entre sonoridades tradicionales y contemporáneas (Tesis de pregrado). Universidad de Antioquia.

Rendón, H., y Tobón, A. (Eds.). (2012). Tiple bandola: discusiones sobre grafías para cordófonos colombianos. Universidad de Antioquia.

Rendón, H., López, G., Tobón, A., Mora, F. y Cortés, M. (2014). Cuerdas vivas: El concierto. Encuentro de cuerdas tradicionales colombianas. Facultad de Artes Universidad de Antioquia.

Santafé, O. (2016). La escuela del tiple en Colombia, encuentros y desencuentros de una comunidad de práctica pedagógico-musical. (Tesis de Maestría). Universidad Pedagógica Nacional.

Torres, H. F. (2015) Experiencia en cuerdas típicas colombianas 1994-2009. En H. V. Rendón y A. Tobón (Ed.) Toques y retoques (pp.175-186). Talleres gráficos L. Vieco S.A.S.

Valencia, V. (2014). Grados de desarrollo bandístico. http://victorianovalencia.com

Valencia, V. (2011). Grados de dificultad para banda, el contexto colombiano. https://n9.cl/9PGA

Willems, E. (1976). La preparación musical de los más pequeños. Editorial Universitaria.

Entrevistas:

Quintero, E. A. (2016). Carlos Mario Franco, director de la estudiantina Cuerdas Urbanas del municipio de Rionegro.

Quintero, E. A. (2016). Diego Artemo Agudelo Gallo, integrante y director de la agrupación de cuerdas Bátigui del municipio de Rionegro.

Quintero, E. A. (2016). Edwin Alexander Londoño Villa, director de la estudiantina del Instituto de cultura de el Carmen de Viboral.

Quintero, E. A. (2016). John Castaño, compositor, arreglista e intérprete de la guitarra requinto, bandola y la guitarra. Líder de dinámicas formativas en torno a cordófonos andinos en Marinilla y en Medellín.

Quintero, E. A. (2016). José Luis Betancur, maestro en guitarra de la Universidad de Antioquia, arreglista e intérprete del tiple y la bandola, director de agrupaciones y procesos formativos en Medellín.

Quintero, E. A. (2016). Luz Elena Gómez Vallejo, directora de la estudiantina Melodías y cuerdas del municipio de Marinilla.

Quintero, E. A. (2016). Milton Zapata, director de la estudiantina Viento y madera del municipio de La Ceja.

Quintero, E. A. (2016). Oriana Medina, maestra en Artes Musicales de la Universidad Distrital Francisco José de Caldas con énfasis en bandola andina colombiana.

Quintero, E. A. (2019). Oscar Orlando Santafé Villamizar, músico y pedagogo de las cuerdas tradicionales andinas colombianas, Universidad Pedagógica Nacional.

Published

2023-05-12

How to Cite

Quintero Londoño, Édgar A. (2023). Discussions around leveling repertoire for Andean chordophones. A case study in Eastern Antioquia. Artes La Revista, 18(25), 116–141. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/artesudea/article/view/353562

Issue

Section

Artículos de Reflexión