Professional skills of the students of the Public Accounting major at CUCSUR–UDG in the area of finances and EGEL–CENEVAL Exam
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.rc.n75a05Keywords:
professional skills, finance, teacher perspective, student perspectiveAbstract
This paper corresponds to an applied research work whose purpose was to diagnose the causes leading students in the Public Accounting major offered at the Centro Universitario de la Costa Sur of the University of Guadalajara to achieve a low academic performance on the Graduate General Exit Exam (Examen General del Egreso de Licenciatura) of the National Center for Higher Education Assessment (Centro Nacional de Evaluación para la Educación Superior). The scope is limited to students in the sixth, seventh and eighth semester of the mentioned major offered by the University Center. The case study methodology is applied, analyzing the results of the Graduate General Exit Exam with professional skills during the period 2016–2018 regarding the area of finances, as well as the causes of meeting the professional skills from the teachers and students’ perspective, finding causalities attributable to both academic actors.
Downloads
References
Alles, M. A. (2008). Desarrollo del talento humano: basado en competencias 2ª Edición. Buenos Aires, Argentina: Ediciones Granica.
Artunduaga, M. (2008). Variables que influyen en el rendimiento académico en la universidad. Disponible en https://es.slideshare.net/1234509876/variables-delrendimiento-acadmico-universidad.
Bates, A. y Sangrá, A. (2012). La gestión de la tecnología en la educación superior: estrategias para trasformar la enseñanza y el aprendizaje. Barcelona: Octaedro.
Beard, R. (1974). Pedagogía y didáctica de la Enseñanza Universitaria. Barcelona: Pryma.
CENEVAL (2018). Exámenes generales para egreso de Licenciaturas. Ciudad de México, México: CENEVAL. Disponible en http://www.ceneval.edu.mx/examenes-generales-deegreso.
CUCSUR – UDG (2011). Reglamento de Titulación del Centro Universitario de la Costa Sur (Dictamen No 1/2011/043). Disponible en http://www.cucsur.udg.mx.
ECURED. (2018). Conocimiento con todos y para todos: Habilidad. La Habana, Cuba: MES. Disponible en https://www.ecured.cu/Habilidad.
Edel, R. (2003). El rendimiento académico: concepto, investigación y desarrollo. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 1(2), 1 – 16.
EGEL – CENEVAL (2019). Guía para el sustentante del examen general para el egreso de la licenciatura en Contaduría. Disponible en http://www.ceneval.edu.mx/documents/20182/33734/02Guia_CONTA1902.pdf/8d56fa44-3adf-49d1-8eab-4567593cf8fe
Garbanzo, G. (2007). Factores asociados al rendimiento académico en estudiantes universitarios, una reflexión desde la calidad de la educación superior pública. Revista Educación. Universidad de Costa Rica, San José, Costa Rica. No. 31 (1): 43-63.
González- Pienda, J.A. (2003). El rendimiento escolar. Un análisis de las variables que lo condicionan. Revista Gallego-portuguesa de Psicoloxía e Educación. 8(7). 247 – 258.
Hernández, C. (2018). INCP: La importancia del contador. Bogotá: Colombia: ACCA. Disponible en https://www.incp.org.co/la-importancia-del-contador/.
Küster, I., y Vila, N. (2012). El modelo del rendimiento académico del estudiante universitario: Aplicación a una Facultad de Economía. Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 13(3). 95- 128.
Larrosa, F. (1994). El rendimiento educativo. Alicante, España: Ed. Instituto de Cultura Juan Gil-Alber.
López, A., Marqués, J., y Martínez, A. (1985). El fracaso escolar- percepciones y vivencias. Valenciá, España: Instutución Alfons El Magnánim.
Pantoja, A., y Alcaide, M. (2013). La variable género y su relación con el autoconcepto y el rendimiento académico del alumnado universitario. Revista Científica electrónica de Educación y Comunicación en la Sociedad del Conocimiento. 13(1). 124 - 140.
Pujol, J., y Fons, J.L. (1978). Los métodos de enseñanza universitaria. Pamplona: EUNSA. RAE (2018). Definición de Habilidad. Disponible en http://dle.rae.es/srv/search?m=30&w=habilidad
Rizo, C. y Campestrius, L. (1998). Indicadores e investigación educativa. La Habana, Cuba: Instituto Central de Ciencias Pedagógicas.
Sánchez, T., Godínez, R., Aguilar, M. (2018). Tendencias de la Investigación Universitaria. Una visión desde Latinoamérica. Mejora organizacional basada en la gestión del conocimiento para pymes de base tecnológica. Estudio de caso de la empresa XYZ. Capitulo II. Disponible en https://issuu.com/investigacioniutag/docs/libro_tendencias_en_la_investigacion_.
Stake, R.E. (1999). Investigación con estudio de casos. 2da Ed. Madrid, España: Ediciones Morata, S. L.
Torres, L. y Rodríguez, N. (2006). Rendimiento académico y contexto familiar en estudiantes universitarios. Revista Enseñanza e Investigación en Psicología. 11(2), 255-270.
Tourón, J. (1984). Factores del rendimiento académico en la Universidad. Volumen 29. Ediciones Universidad de Navarra, España.
UDG. (2012). Dictamen de modificación al plan de estudios de la Licenciatura en Contaduría Pública. Dictamen Núm.I/2012/308.
Universia Colombia. (2019). Las 10 aptitudes laborales más valoradas por las empresas. Disponible en https://noticias.universia.net.co/en-portada/noticia/2014/03/07/1086470/cuales-son-aptitudes-laborales-mas-valoradas-empresas.pdf.
Valencia, M. (2017). ¿Por qué los egresados en Licenciatura deben realizar el Examen EGEL? Disponible en https://blogs.unitec.mx/vida-universitaria/licenciatura-presentarexamen-egel.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Contaduría Universidad de Antioquia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Author’s copyright of the articles is transferred to the University of Antioquia to have abstracts and full texts available in databases that disseminate each issue’s contents. However, the authors may disseminate their work published in the Journal through their personal pages and institutional repositories.