Free time in adolescents of an area of Medellín

Authors

  • Giovanna Andrea Álvarez Salazar University of Antioquia
  • Ramón Eugenio Paniagua Suárez University of Antioquia
  • Carlos Mauricio González Posada University of Antioquia

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.efyd.10048

Keywords:

adolescent, free time, physical activity, Medellín

Abstract

We investigated the use of free time among adolescent students in the northwest of Medellin in the year, 2010, noting the groups to which young people prefer to spend their free time and the frequency with which they perform physical activities and sports in the use of time. Socioeconomic more common in this area was 3 with a frequency of 39,3 % of the total data, followed by layer 2 with a frequency of 24,9 %. It is clear that adolescents generally spend most free time to do homework or study at a rate of 22,2 %, i.e., 9.604 students prefer to spend their leisure to the completion of their tasks. Men prefer activities that are outside the home, such as playing sports, while women prefer activities within the home and do homework or study. Discriminating information for communes, in Castilla and Robledo, adolescents prefer to work or study in the implementation of development activities such as leisure time for these people, and in the Doce de Octubre, prefer playing sports. In general, adolescents do not like to belong to any group except for sports or your group of friends. 45 % of the teenage population is sedentary and activities with friends or watching TV not different sex or age group.

|Abstract
= 997 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 303 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Giovanna Andrea Álvarez Salazar, University of Antioquia

Health services administrator

Ramón Eugenio Paniagua Suárez, University of Antioquia

Mathematician University of Antioquia. Master in Public Health, emphasis in mental health, University of Antioquia, Professor of the University of Antioquia. National Faculty of Public Health.

Carlos Mauricio González Posada, University of Antioquia

Master in Public Health, emphasis on mental health. Degree in physical education. Professor at the University of Antioquia. Institute of Physical Education.

References

Becoña, E. (2000). Los adolescentes y el consumo de drogas. Papeles del psicólogo. Revista del Colegio Oficial de Psicólogos, 77.

Carratalá, V. & García, A. (1999). Diferencias en las motivaciones y actividades de ocio y tiempo libre entre los adolescentes deportistas y no deportistas. Motricidad: revista de ciencias de la actividad física y del deporte, 5, 111-131.

Dulanto, E. (2000). La adolescencia como etapa existencial. El adolescente. México DF: Mc Graw Hill.

Londoño, B., Paniagua, E. & González, C. (2006). Consumo de sustancias psicoactivas en adolescentes escolarizados de la zona nororiental de Medellín. [Trabajo de grado para optar al título de Gerente en Sistemas de Información en Salud]. Medellín. Universidad de Antioquia. Facultad Nacional de Salud Pública.

Marín, M. & Garrido, M. (2003). El grupo desde la perspectiva psicosocial. Conceptos básicos. Madrid: Ediciones Pirámide.

Marín, V. (2006). Los videojuegos en el ámbito de la familia. Propuesta de trabajo colaborativo. Aula abierta, 87, 71- 84.

Marín, V. & García, M.D. (2005). Los videojuegos y su capacidad didáctico-formativa. PixelBit, Revista de Medios y Educación, 26, 113-119.

Molina, V. et al. (2007). Ocio y ciudad. Diálogos para la construcción de espacios lúdicos. Grupo de investigación Ocio, Expresiones Motrices y Sociedad de la Universidad de Antioquia. Medellín: Soluciones Editoriales.

Muñoz, I. & Salgado, P. (2006). Ocupaciones de tiempo libre: una aproximación desde la perspectiva de los ciclos vitales, desarrollo y necesidades humanas. Rev. chil. ter. ocup., 6, 39-45.

https://doi.org/10.5354/0719-5346.2006.110

Quevedo, J., Quevedo B. & Bermúdez, M. (2009). Análisis de la motivación en la práctica de actividad físico-deportiva en los adolescentes. Revista de investigación en educación, 6, 33-42.

Ramos, F. (1997). La recreación: una herramienta didáctica para enseñanza. Instituto Pedagógico de Caracas.

Tabares, J. et al. (2005). El ocio, el tiempo libre y la recreación en América Latina: Problematizaciones y desafíos. Medellín: Editorial Civitas.

Weinberg, R. & Gould, D. (2010). Fundamentos de psicología del deporte y el ejercicio físico. Barcelona: Editorial Ariel S.A.

Published

2011-08-31

How to Cite

Álvarez Salazar, G. A., Paniagua Suárez, R. E., & González Posada, C. M. (2011). Free time in adolescents of an area of Medellín. Educación Física Y Deporte, 30(1), 403–409. https://doi.org/10.17533/udea.efyd.10048

Issue

Section

Research articles

Most read articles by the same author(s)