An Inquiry to School Imaginary from Physical Education Classroom

Authors

  • Alejandro Almonacid Fierro Autonomous University of Chile
  • Manuel Enrique Matus Pinochet Autonomous University of Chile

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.efyd.12661

Keywords:

Physical education, social imaginary, human motricity

Abstract

The next article represents the final phase of the research titled "The class of physical education, an inquiry from the imaginary of the pedagogy students in the physical education program at the Autonoma University of Chile, in Talca" for the master program in human motor function. The following work will present first, the backgroundcontext that shows the central dimensions underlying this study, thing that allows us to reflect on the matrices of sense through which young students build the reality, and therefore understand the experiences, wishes, and social shared projects among them, about the physical education class at the school level, and how their imagination, from the experiences of twelve years of schooling in the classroom curriculum has been shaped.

|Abstract
= 259 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 162 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alejandro Almonacid Fierro, Autonomous University of Chile

Master in Human Motricity. Professor and Director of the Degree in Education Universidad Autónoma de Chile - Talca. Advisor to the National Canoeing Federation.

Manuel Enrique Matus Pinochet, Autonomous University of Chile

Master in Human Motricity. Autonomous University of Chile- Talca.

References

Baeza, M. (2003). Imaginarios sociales. Apuntes para la discusión teórica y metodológica. Concepción: Editorial Universidad de Concepción.

Canales, M. (2007). Metodologías de investigación social. Santiago: Lom.

Castoriadis, C. (2006). Figuras de lo pensable. Primera reimpresión. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Camacho, H. (2004). Modelos pedagógicos en Educación Física. Revista Kinesis, 39, 26 – 37.

Capra, F. (2002). Las conexiones ocultas. Barcelona: Anagrama.

Damasio, A. (2000). Sentir lo que sucede, cuerpo y emoción en la fábrica de la conciencia. Santiago: Andrés Bello.

Fraile, A. (2003). Nuevos caminos para la formación del profesorado de educación fisica. Revista Kinesis, 36, 62 – 71.

Grupo Motricidad Humana y Mundos Simbólicos. (2005). Imaginarios de los jóvenes escolares ante la clase de Educación Física: un reclamo por su visibilidad. Armenia: Kinesis.

Hurtado, D. & Jaramillo, L. (2005). Jóvenes e imaginarios de la Educación Física. Popayán: Universidad del Cauca.

Jaramillo, L. (2003). Que es epistemología. Revista Cinta de Moebio, N.18. Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Chile.

Jaramillo, L. & Col. (2005). La Educación Física: ¿Un problema de preparación o seducción? Armenia: Kinesis.

Jaramillo, J. (1997). Procesos pedagógicos en Educación Física, escuela y sociedad. Revista Kinesis, n.21, 21 -25.

Lopategui, E. (2002). Historia de la Educación Física, primera parte. Revista Kinesis, n.35, 33 – 44.

López, V., Monjas, R. & Pérez, D. (2003). Buscando alternativas a la forma de entender y practicar la Educación Física escolar. Barcelona: INDE.

Maturana, H. (2005). La objetividad un argumento para obligar. Santiago: Lom.

Maturana, H. (1999). Emociones y lenguaje en educación y política. Santiago: Lom.

Maturana, H. (1997). El sentido de lo humano. Santiago: Lom.

Mella, O. (2003). Metodología Cualitativa en Ciencias Sociales y Educación. Santiago: Editorial Primus.

Rodríguez, G. Gil, J. & García, E. (1996). Metodología de la investigación cualitativa. Málaga: Ediciones Aljibe.

Pereira, A. (2005). A ciencia da motricidade humana: implicacoes pedagogicas e educacionais. En Libro de Actas IV Congreso Internacional de Motricidad Humana. Porto do Son: Editorial Diputación Provincial A. Coruña.

Pérez, C. (2002). Desarrollo humano, Educación Física y motricidad: reflexiones frente a la praxis del profesorado. Revista Kinesis, 33, 53-56.

Souza, S. & Hunger, D. (2006). Formacao profissional em educacao fisica: estudos e pesquisas. Rio Claro: Biblioetica.

Strauss, Anselm & Corbin, Juliet. (2002). Bases de la investigación cualitativa: técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Medellín: U. de Antioquia.

Toro, S. (2004). Francisco Varela y su aporte a la Motricidad Humana. En Educación Física intervención y conocimiento científico. Piracicaba: Unimep.

Trigo, E. & Montoya, H. (2007). Aportes de la motricidad humana a la Educación Física. Revista Motricidad y Persona, 6, 9 - 43.

Trigo, E. coord. (1999). Fundamentos de la motricidad humana. Madrid: Gymnos.

Vasilich, I. (2006). Estrategias de Investigación Cualitativa. Barcelona: Gedisa.

Published

2012-08-25

How to Cite

Almonacid Fierro, A., & Matus Pinochet, M. E. (2012). An Inquiry to School Imaginary from Physical Education Classroom. Educación Física Y Deporte, 31(1), 791–805. https://doi.org/10.17533/udea.efyd.12661

Issue

Section

Research articles