Influential Ideas in the Theory of Physics Education National Pedagogic University between 1975 and 1980

Authors

  • Daniel Oliveros Wilches National Pedagogical University
  • Concepción Tuero del Prado University of León
  • Eduardo Álvarez del Palacio University of León

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.efyd.14408

Keywords:

Physical Education Theory, History and Philosphy of Physical Education, Psycomotricity, Exercise Phisiology, Archaeology

Abstract

This work is a synthesis of research on how some ideas and views of physical education from other cultures or other disciplines were influential on the theory of the physical education of the Physical Education Faculty of theNational Pedagogical University in Bogotá. The studied period goes from 1975 to 2000. It is inscribed in the area of History and Philosophy of Physical Education, as an archaeological and qualitative type research. It shows how the ideas of the French Psicomotricity, the Physiology of exercise, Physical Education disciplines, and the Body Studies were appropriate in the faculty, to build its theory.

|Abstract
= 613 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 308 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daniel Oliveros Wilches, National Pedagogical University

Doctor in Physical Activity and Sports Sciences, U. de León. Professor at the National Pedagogical University. Professor at the University of Applied and Environmental Sciences.

Concepción Tuero del Prado, University of León

Doctor in Physical Activity and Sports Sciences. Academic Secretary of the Faculty of Physical Activity and Sports Sciences. University of León (Spain).

Eduardo Álvarez del Palacio, University of León

Doctor in Sciences of Physical Activity and Sports. University Professor. Department of Physical and Sports Education. University of León (Spain).

References

Aróstegui, J. (2001). La investigación histórica: Teoría y método. Barcelona: Editorial Crítica.

Bachelard, G. (1999). La formación del espíritu científico. Contribución a un psicoanálisis del conocimiento objetivo. (Vigésima segunda edición en español). Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores, S. A. de C. V.

Berger, P. & Luckman, T. (2001). La construcción social de la realidad. (1a edición 1968 en español). Buenos Aires: Editorial Amorrortu.

Bernal, R. y col. (2004). Vidas meritorias de la Facultad de Educación Física de la Universidad Pedagógica Nacional. Lúdica Pedagógica, 1(9), 115-133.

https://doi.org/10.17227/ludica.num9-7629

Botero I., E. (2009). Institución Universitaria Escuela Nacional del Deporte. Recuperado abril 17 de 2009, de http://www.endeporte.edu.co

Cajigal, J. M. (1968). La Educación Física, ¿Ciencia? (Vol. X). Madrid: Instituto Nacional de Educación Física y Deportes.

Cajigal, J. M. (1981). ¡Oh Deporte! Anatomía de un gigante. Valladolid: Editorial Miñón.

Chinchilla, V. J. (2000). La Educación Física en Colombia: Un mirada a su desarrollo histórico. Kinesis, 29, 57 - 66.

Chinchilla, V. J. (2002). Educación Física en el proceso de Modernización. Prácticas e ideales. Lúdica Pedagógica, 1(7), 4-18.

https://doi.org/10.17227/ludica.num7-1240

Chinchilla, V. J. (2005). Elementos sobre Epistemología y enseñanza de la Educación Física. Lúdica Pedagógica, 2(10), 104-112.

https://doi.org/10.17227/ludica.num10-7645

Christie, J. (2005). El desarrollo de la historiografía de la ciencia. En Martínez y Guillaumin (Eds.), Historia, Filosofía y enseñanza de la Ciencia. México: UNAM.

Foucault, M. (2006). La arqueología del saber. (A. G. d. Camino, Trad. Vigésima segunda edición en español ed.). México: Siglo XXI Editores, S. A. de C. V.

Gleyse, J. (1995). Archéologie de l'éducation physique au XXe siécle en France.Paris: PUF.

Gleyse, J. (2006). Archéologie de l'éducation physique au XXéme siécle en France. Le corps occulté. Paris: L'Harmattan.

Goetz, J. P., LeCompte, M. D. (1988). Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. Madrid: Ediciones Morata, S. A.

Gruppe, O. (1976). Teoría Pedagógica de la Educación Física. Madrid: Instituto Nacional de Educación Física.

Herrera Rivera, L. A. (1987). Aportes para una Historia de la Educación Física en Colombia. [Versión electrónica]. Revista Educación Física y Deportes, 9. Recuperado Julio de 2008. De viref.udea.edu.co/contenido/revistainstituto/revistas/v9n1-2/v9 n1-2-Aportes.pdf

Herrera, X. (2000). Las prácticas corporales y la Educación Física en la escuela primaria en Colombia entre 1870 y 1913. Lúdica Pedagógica, 1(4), 3-14.

Jaramillo, R. (1990). Crítica del cientifismo en la inteligencia de la modernidad. En los 350 años del Discurso del Método. (Vol. 24, 25, 26, 27). Bogotá: Fundación Editorial Argumentos.

Khun, T. (2006). La estructura de las revoluciones científicas. (C. S. Santos, Trad.). México: Fondo de Cultura Económica.

López Beltrán, C. (2005). Por una nueva historiografía de los conceptos científicos. El caso de la herencia biológica. En M. & Guillaumin (Ed.), Historia, Filosofía y enseñanza de la Ciencia. (pp. 307-346). México: UNAM.

Martínez, S., & Gullaumin, G. C. (Eds.). (2005). Historia, filosofía y enseñanza de la ciencia. México: UNAM, Instituto de Investigaciones Filosóficas.

Morales Reina, L. (1990). Elementos para una aproximación al trabajo teórico de la Educación Física en Colombia. Revista Educación Física y Deporte, 12(1-2).

Morales Reina, L. (1996). Elementos para una aproximación al trabajo teórico de la Educación Física en Colombia. Segunda parte. Lúdica Pedagógica, 1(2), 30-37.

Oliveros, D. (Ed.). (1984). Plan de estudios de la Licenciatura en Educación Física. Universidad Pedagógica Nacional: Bogotá.

Oliveros, D. (2002). En busca de los contenidos de la Educación Física. Lúdica Pedagógica, 1(7), 65-70.

https://doi.org/10.17227/ludica.num7-3021

Rodríguez, B. (2006). Las prácticas corporales y su relación con la pedagogía en la escuela en 1935. Lúdica Pedagógica, 1(11).

https://doi.org/10.17227/ludica.num11-7661

Suárez, E. (2005). La Historiografía de la Ciencia. En Martínez y Guilaumin. (Ed.), Historia, Filosofía y enseñanza de las Ciencias. (pp.17- 42). México: UNAM.

Thomas, J. & Nelson, J. (2007). Métodos de investigación en Actividad Física. Barcelona: Editorial Paido Tribo.

Torres, A. & Becerra, A. (Eds.). (2006). La práctica investigativa en Ciencias Sociales. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional.

Vaca Hernández, Á. H. (1993). Historia del Alma Máter de la Educación Física en Colombia. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional.

Vaca Hernández, Á. H. (1998). Historia del Alma Máter de la Educación Física en Colombia. Segunda parte. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional.

Wiersma, L. D., & Sherman, C. P. (2008).The responsible use of youth fitness testing to enhance student motivation, enjoyment, and performance.[Versión electrónica]. Measurement in Physical Education & Exercise Science, 12, 167-183. Recuperado en diciembre de 2008. De doi: 10.1080/10913670802216148.

https://doi.org/10.1080/10913670802216148

Zagalaz, M. L. (2001). Corrientes y tendencias de la Educación Física. (1ª edición). Barcelona: INDE Publicaciones.

Zuluaga, O. L., y otros. (2005). Foucault, la Pedagogía y la Educación. Pensar de otro modo. Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio.

Published

2013-02-10

How to Cite

Oliveros Wilches, D., Tuero del Prado, C., & Álvarez del Palacio, E. (2013). Influential Ideas in the Theory of Physics Education National Pedagogic University between 1975 and 1980. Educación Física Y Deporte, 31(2), 1033–1043. https://doi.org/10.17533/udea.efyd.14408

Issue

Section

Continuous demand articles