Type of motor task. Comprehensive bet for the methodologic design in the class of physical education from the model new school

Authors

  • Camilo Andrés Ramírez López University of Caldas
  • William Orlando Arcila Rodríguez University of Caldas
  • William Orlando Arcila Rodríguez Universidad de Caldas
  • Nelson Hernándo Montaño Fandiño Universidad de Caldas
  • Nelson Hernándo Montaño Fandiño Universidad de Caldas

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.efyd.16509

Keywords:

New school, Physical education, didactic strategy, motor tasks

Abstract

This project focuses on understanding the key dynamics that emerge from the staging of the PE in rural schools from the New School's educational model, and since they recognize the main methodological characteristics to consider for its methodological design. This will set out the approach proposed by Murcia Complementarity and Jaramillo (2008) as possible take PE as a phenomenon which required a comprehensive approach to the underlying dynamics of its staging. The study also adopted techniques such as participant observation, interviews, focus groups, document analysis to collect information, which was later processed with the aid of Atlas'Ti and analysis of information through the construction of axial and selective categories. This builds a comprehensive framework of the dynamics observed and from which it possible to identify the main methodological elements to consider in designing a proposal for the area of Physical Education from the New School model.

|Abstract
= 330 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 1658 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Camilo Andrés Ramírez López, University of Caldas

Degree in Physical Education, Recreation and Sports, Master of Education University of Caldas. Professor at the University of Caldas Member of the research group, Symbolic Worlds: Studies in Motor Skills and Education

William Orlando Arcila Rodríguez, University of Caldas

Degree in Physical Education, Recreation and Sports, Master of Education University of Caldas. Professor at the University of Caldas Member of the research group, Symbolic Worlds: Studies in Motor Skills and Education.

William Orlando Arcila Rodríguez, Universidad de Caldas

Licenciado en Educación Física, Recreación y Deporte, Maestría en Educación Universidad de Caldas. Docente Universidad de Caldas Integrante del grupo de investigación, Mundos Simbólicos: Estudios en Motricidad y Educación.

Nelson Hernándo Montaño Fandiño, Universidad de Caldas

Bachelor of Basic Education, with an emphasis on Physical Education, Recreation and Sports. Caldas University.

Nelson Hernándo Montaño Fandiño, Universidad de Caldas

Licenciado en Educación Básica, con énfasis en Educación Física, Recreación y Deporte. Universidad de Caldas.

References

Busca D., F. (2005). Educación Física escolar y transversalidad curricular. Un estudio de casos para el análisis y diseño de tareas motrices significativas. Tesis doctoral.

Catañer B. Camerino F. O. (2001). La Educación Física en la enseñanza primaria. Editorial España. Inde.

Contreras, A. C. (2006). Educación Rural en Caldas: El Proyecto de Escuela Nueva. Centro de publicación Universidad Nacional de Colombia. Manizales.

Delgado, M. A. (1993). Las tareas en la Educación Física para la enseñanza primaria. En: Fundammentos de educacion fisica para enseñanaza primaria. Vol.1. barcelona. Inde.

Diaz, L. J. (1999). La enseñanza y aprendizaje de las habilidades y destrezas motrices básicas. España. Editorial Inde.

Dorantes González, J. S. Dorantes Campos, J. S (2009). El sistema de tareas tácticas en las situaciones simplificadas del juego (forma organizativa y estructura). Efdeportes, 14, (139).

Jaramillo, L., Portela G. H. Murcia P. N. (2005) La Educación Física: ¿Un problema de preparación o seducción? Un estudio comprensivo en el departamento de Caldas. Armenia Quindío.

López, P. S. (1997). La Educación Física y su didáctica. Sevilla España. Wanceulen editorial deportiva.

López, P. S. Giménez, F. J. (2000). Diseño, selección y evaluación de las tareas motrices en Educación Física. efdeportes/ Revista Digital 5 - N° (21).

López, V. (2006). La Educación Física en la escuela rural. Argentina. Editorial Niño y Dávila.

Murcia, N. Jaramillo, L.G. (2008). Investigación cualitativa “la complementariedad”. Armenia, Quindio. Editorial Kinesis.

Miller (1967) cit. p. 1279.

Parra, R. (1996). La Escuela Nueva. Colombia. Editorial Plaza y Janés.

Perrello, I. Ruiz, F. Ruiz, A.J. Pertegaz, N. (2003). Profesores de Enseñanaza Secundaria. España. Editorial MAD.

Zubiria S. J. (2001). De la Escuela Nueva al constructivismo. Un análisis crítico. Bogotá. Cooperativa Editorial Magisterio.

Published

2013-08-29

How to Cite

Ramírez López, C. A., Arcila Rodríguez, W. O., Arcila Rodríguez, W. O., Montaño Fandiño, N. H., & Montaño Fandiño, N. H. (2013). Type of motor task. Comprehensive bet for the methodologic design in the class of physical education from the model new school. Educación Física Y Deporte, 32(1), 1277–1285. https://doi.org/10.17533/udea.efyd.16509

Issue

Section

Continuous demand articles