Type of motor task. Comprehensive bet for the methodologic design in the class of physical education from the model new school
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.efyd.16509Keywords:
New school, Physical education, didactic strategy, motor tasksAbstract
This project focuses on understanding the key dynamics that emerge from the staging of the PE in rural schools from the New School's educational model, and since they recognize the main methodological characteristics to consider for its methodological design. This will set out the approach proposed by Murcia Complementarity and Jaramillo (2008) as possible take PE as a phenomenon which required a comprehensive approach to the underlying dynamics of its staging. The study also adopted techniques such as participant observation, interviews, focus groups, document analysis to collect information, which was later processed with the aid of Atlas'Ti and analysis of information through the construction of axial and selective categories. This builds a comprehensive framework of the dynamics observed and from which it possible to identify the main methodological elements to consider in designing a proposal for the area of Physical Education from the New School model.
Downloads
References
Busca D., F. (2005). Educación Física escolar y transversalidad curricular. Un estudio de casos para el análisis y diseño de tareas motrices significativas. Tesis doctoral.
Catañer B. Camerino F. O. (2001). La Educación Física en la enseñanza primaria. Editorial España. Inde.
Contreras, A. C. (2006). Educación Rural en Caldas: El Proyecto de Escuela Nueva. Centro de publicación Universidad Nacional de Colombia. Manizales.
Delgado, M. A. (1993). Las tareas en la Educación Física para la enseñanza primaria. En: Fundammentos de educacion fisica para enseñanaza primaria. Vol.1. barcelona. Inde.
Diaz, L. J. (1999). La enseñanza y aprendizaje de las habilidades y destrezas motrices básicas. España. Editorial Inde.
Dorantes González, J. S. Dorantes Campos, J. S (2009). El sistema de tareas tácticas en las situaciones simplificadas del juego (forma organizativa y estructura). Efdeportes, 14, (139).
Jaramillo, L., Portela G. H. Murcia P. N. (2005) La Educación Física: ¿Un problema de preparación o seducción? Un estudio comprensivo en el departamento de Caldas. Armenia Quindío.
López, P. S. (1997). La Educación Física y su didáctica. Sevilla España. Wanceulen editorial deportiva.
López, P. S. Giménez, F. J. (2000). Diseño, selección y evaluación de las tareas motrices en Educación Física. efdeportes/ Revista Digital 5 - N° (21).
López, V. (2006). La Educación Física en la escuela rural. Argentina. Editorial Niño y Dávila.
Murcia, N. Jaramillo, L.G. (2008). Investigación cualitativa “la complementariedad”. Armenia, Quindio. Editorial Kinesis.
Miller (1967) cit. p. 1279.
Parra, R. (1996). La Escuela Nueva. Colombia. Editorial Plaza y Janés.
Perrello, I. Ruiz, F. Ruiz, A.J. Pertegaz, N. (2003). Profesores de Enseñanaza Secundaria. España. Editorial MAD.
Zubiria S. J. (2001). De la Escuela Nueva al constructivismo. Un análisis crítico. Bogotá. Cooperativa Editorial Magisterio.