Physical Education and Corporal Education in Uruguay: Jess T. Hopkins (1912-1922)
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.efyd.v33n1a03Keywords:
Physical Education, Corporal Education, Discourses, Normación, Normalización.Abstract
This paper analyzes the main corporal and physical education discourses present in Jess T. Hopkins, physical education professor at Springfield College of the YMCA of North America; first Technical Director of the National Commission of Physical Education (CNEF) of Uruguay between 1912 and 1920, and in charge of the first intensive physical training education professors. Among the main findings, it is evident the influence of the YMCA in the gestational process of the CNEF in Uruguay.
The physical education professor as a doctor assistant performed two kind of interventions: normación and normalización. The first one refers to individual body, machine; discipline applied on it as long as anatomo-politics of the body. The second one implies the body concept as specie and the population control (Foucault, 1976). Jess Hopkins showed a Darwin’s evolution interpretation with a tendency of degeneration (Vigarello, 2005).
Downloads
References
Blanco, R. V. (1940). Recreación. Juegos-Danzas-Rondas Musicales-Luchas. Su historia y fundamentos. Su aspecto fisiológico y pedagógico. Su valor moral y físico. Montevideo: Ediciones Indoamérica.
Blanco, R. V. (1948). Educación Física. Un panorama de su historia. Montevideo: Impresora Adroher.
Castro, E. (2011). Lecturas foucaulteanas. Una historia conceptual de la biopolítica. La Plata: UNIPE, Editorial Universitaria.
CNEF Comisión Nacional de Educación Física (1918a). Uruguay-Sport. Archivos de la Comisión Nacional de Educación Física, 2.
CNEF Comisión Nacional de Educación Física (1918b). Uruguay-Sport. Archivos de la Comisión Nacional de Educación Física, 6.
CNEF Comisión Nacional de Educación Física (1920). Curso Intensivo teórico práctico para maestros de Plazas de Deportes. Uruguay-Sport. Archivos de la Comisión Nacional de Educación Física, 28, 1879-1890.
CNEF Comisión Nacional de Educación Física (1923). Plan de Acción de la CNEF y conclusiones que se derivan del mismo. Presentado por su Director Técnico Sr. Julio J. Rodríguez. Montevideo: CNEF.
CNEF Comisión Nacional de Educación Física (1924). Informes, horarios y otros detalles del Tercer Curso Intensivo Teórico-Práctico para la preparación de maestros de educación física a realizarse en Piriápolis del 17 al 29 de Marzo de 1924. Montevideo: CNEF.
Conard, F. (1959). Memorias de la Fundación de la Asociación Cristiana de Jóvenes de Montevideo. Montevideo: Asociación Cristiana de Jóvenes de Montevideo.
Conry, Y. (1974). L’introduction du darwinisme en France au XIX siècle. Paris: Urin.
Dogliotti, P. (2012). Cuerpo y curriculum: discursividades en torno a la formación de docentes de educación física en Uruguay (1874-1948) (Tesis de Maestría). Montevideo: FHCE, Universidad de la República.
Foucault, M. (1976). Historia de la sexualidad. Tomo I. La voluntad de saber. Madrid: Siglo XXI.
Foucault, M. (1992). Nietzsche, la genealogía, la historia. En Genealogía del poder (pp. 7-29). Madrid: La Piqueta.
Hopkins, J. T. (1912). Carta a J. H. McCurdy, 26 de agosto de 1912. Montevideo: CNEF.
Hopkins, J. T. (1918). A monograph on physical education written in Spanish (Graduation Thesis). Springfield, Massachusetts: International Young Men’s Christian Association College.
Hopkins, J. T. (1922). Educación Física. Bases biológicas de los juegos atléticos. Uruguay-Sport. Archivos de la Comisión Nacional de Educación Física, 52, 3493-3498.
Pereyra, J. (1946). Semblanza del Sr. Jess T. Hopkins. Montevideo: Centro Cultural de Profesores de Educación Física.
Rodríguez, R. (2012). Saber del cuerpo: una exploración entre normalismo y universidad en ocasión de la educación física (Uruguay, 1876-1939) (Tesis de Maestría). Montevideo: FHCE, Universidad de la República.
Smith, J. A. (1913). Plazas vecinales de cultura física. Montevideo: Barreiro y Ramos.
Uruguay (1929). Reglamentos oficiales de juegos atléticos y estudios sobre educación física moderna. Buenos Aires-Montevideo: Mundo Nuevo.
Vigarello, G. (2005). Corregir el cuerpo. Historia de un poder pedagógico. Buenos Aires: Nueva Visión.

