Jóvenes, skate y ciudad: entre el juego y el deporte
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.efyd.313Keywords:
Skateboard, youngsters, corporal practices, sport, cityAbstract
In this essay, I try to reflect upon the non - formal corporal practice of urban youngsters who skateboard in groups. The particular context in this case is the city of La Plata, Province of Buenos Aires, Argentina. Some of the questions and possible answers that I have formulated in relation to these people, their culture, their practice, their places and objects are here summarised. Although, skateboarding has at times the characteristics of a sport, and it may even appear to be one; a careful analysis reveals that it is closer to a game. The flexibility of its rules, its non —institutional nature, and its strong non —competitive character; lead us to place the skateboarding practised by these youngsters on a ludic pole. The urban condition of such practice determines its physical experiences and leaves a stamp on this practice. Are these people who skate with their skateboards along the streets looking for something? What are they looking for?Downloads
References
1. Bauman, Z. (2005). Vida líquida. Barcelona: Colección Estado y Sociedad, Editorial Paidós.
2. Caillois, R. (1986). Los juegos y los hombres. La máscara y el vértigo. México: Colección popular, Fondo de Cultura Económica.
3. Carballo, C. & Crespo, B. (2003). Aproximaciones al Concepto de Cuerpo. En Revista Perspectiva, Vol. 21, Nº 1. Florianópolis, Centro de Ciencias de la Educación, Universidad Federal de Santa Catarina.
4. Carballo, C. & Hernández, N. (2003). Acerca del concepto de deporte. Alcances de su(s) significado(s). En Revista Educación Física y Ciencia, año 6, N° 4, La Plata, Departamento de Educación Física, FHCE – Universidad Nacional de La Plata.
5. Caruso, M. & Dussel, I. (1997). Yo, tú, él: ¿quién es el sujeto? En De Sarmiento a los Simpsons. Cinco conceptos para pensar la educación contemporánea. Buenos Aires, Kapelusz.
6. Crisorio, R. (1998). Constructivismo, cuerpo y lenguaje. En Revista Educación Física y Ciencia, año 4, N° 2, La Plata, Departamento de Educación Física, FHCE. Universidad Nacional de La Plata.
7. Le Breton, D. (1992). La sociologie du corps. París, Colección ¿Qué sais-je?, Presses Universitaires de France.
8. Mongin, O. (2006). La condición urbana. La ciudad a la hora de la mundialización. Buenos Aires: Colección Espacios del saber, Editorial Paidós.
9. Parlebas, P. (2001). Juegos, deportes y sociedad. Léxico de praxiología motriz. Barcelona: Editorial Paidotribo.
10. Pavía, V. (2005). El patio escolar: el juego en libertad controlada. Un territorio emblemático, territorio de pluralidad. Buenos Aires: Ediciones Novedades Educativas.
11. Pavía, V. (2006). El juego que interesa. En Jugar de un modo lúdico. El juego desde la perspectiva del jugador. Víctor Pavía (coordinador). Buenos Aires: Editorial Novedades Educativas.
12. Reguillo Cruz, R. (2000). Emergencia de culturas juveniles. Estrategias del desencanto. Bogotá: Grupo Editorial Norma.
13. Rodríguez, E. & Dabezies, B. (1991). Primer Informe sobre la Juventud en América Latina. 1990. Ecuador: Editado por la Conferencia Iberoamericana de Juventud.
14. Saraví, J., González, S., Roncoroni, M., León C., De la Concepción, V., Cóccaro, J. M. (2006). El barrio como escenario de la interculturalidad. Ponencia presentada en el 1er Encuentro de Discusión de Avances de Investigación sobre Diversidad Cultural - II Jornadas Experiencias de la Diversidad. 11, 12 y 13 de mayo. Rosario, Argentina: Facultad de Humanidades, Universidad Nacional de Rosario.
15. Saraví, J. (2001). La iniciación deportiva y la intervención del adulto. Algunas reflexiones desde una perspectiva didáctica. En Estudios sobre deporte. (Compiladores Aisenstein A., Di Giano R., Frydenberg J. y Guterman, T.), Buenos Aires: Colección Libros del Rojas, Edición de la UBA.
16. Urresti, M. (2005). Separaciones, Islas y Fronteras. En: Revista Digital Todavía N°10, abril. [consulta marzo 2006].

