Tactics and Subjectivity: Case study of a Cuban Paralympic Judoka
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.efyd.v40n1a02Keywords:
Tactical action, subjective configuration of the action, high-performance sports, judo, sports psychologyAbstract
The proposal developed in this article aims to constitute the tactical action as a subjective configuration of sportive experience, from a singular and dynamic perspective. Based on the theory of subjectivity and qualitative epistemology of González Rey, an alternative approach was developed in the analysis of experiences of failure in competition, which allowed highlighting the importance of procedural work in a type of research that seeks to build an explanatory theoretical model in permanent development. The quality condition of the expression of C, a Cuban Paralympic judoka who lives with a visual disability, was the essential aspect for the study of two specific combat situations; one at the London 2012 Paralympic Games and the other at Toronto 2016 Parapan American Games. These situations, in a dialogical and emotional communication relationship, allowed explaining how singularity generates intelligibility about the sportive experience. The intention was to elaborate an interpretation of the sports experience from the subjective organization that emerges in the course of unsuccessful sports action. The discussion advances into the possibility of conceptualizing tactical preparation as a complex space, where subjectivity stands as an explanatory possibility of sportive experience.
Downloads
References
1. Cañizares, M. (2008). La psicología en la actividad física: su aplicación en el deporte, la educación física, la rehabilitación y la recreación. La Habana: Editorial Deportes.
2. García Ucha, F. (2010). Los problemas metodológicos en Psicología del Deporte. Bitácora del Dr. Ucha. Recuperado el 30 de abril de 2015, de http://ucha.blogia.com/2010/101101-los-problemas-metodologicos-en-psicologia-del-deporte..php
3. González Carballido, L. G. (2001). Condiciones internas y actividad deportiva. Variables de indispensable consideración en la preparación psicológica. Lecturas: Educación Física y Deportes. Revista Digital., 7(43). Recuperado el 10 de septiembre de 2002, de http://www.efdeportes.com/efd43/stress.htm
4. González Rey, F. (1997). Epistemología Cualitativa y Subjetividad. São Paulo: Educ.
5. González Rey, F. (2006). La subjetividad como definición ontológica del campo psi. Repercusiones en la construcción de la psicología. Revista de Psicología UCA, 2(4), 5-30.
6. González Rey, F. (2013). Subjetividad, cultura e investigación cualitativa en psicología. LIMINALES. Escritos sobre psicología y sociedad., 1(4), 13-36.
7. González Rey, F. (2014a). Ideias e modelos teóricos na pesquisa constructivo-interpretativa. In A. N. Mitjáns, Subjetividade Contemporânea: discussões epistemológicas e metodológicas. (pp. 13-34). Campinas: Alinea.
8. González Rey, F. (2014b). Human motivation in question: discussing emotions, motives and subjectivity from a cultural-historical standpoint. Journal for Theory of Social Behaviour, 45(3), 1-18.
9. González Rey, F. (2015). A saúde na trama complexa da cultura, das instituições e da subjetividade. In González Rey, F. y Bizerril, J. Saúde, cultura e subjetividade: uma referência interdisciplinar. (pp. 9-35). Brasilia: UNICEUB.
10. González Rey, F. (2017a). The topic of subjectivity in psychology: Contradictions, paths and new alternatives. (J. W. Ltd., Ed.) Journal for the Theory of Social Behaviour, 1-20. Retrieved from http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/jtsb.12144/full
11. González Rey, F. (2017b). Advances in subjectivity from a cultural-historical perspective: Unfolding and consequences for cultural studies today. En González Rey, F.; Fleer, M. y Veresov, N. Perezhivanie, Emotions & Subjectivity: advancing the Vygotsky´s legacy. Springer (In Press).
12. González Rey, F. y Mitjáns, A. (2015). Una epistemología para el estudio de la subjetividad: Sus implicaciones metodológicas. Psicoperspectivas, 15(1), 5-16.
13. González Rey, F. y Mitjáns, A. (2017a). Teoria, epistemologia e método. Sáo Paulo: Alinea.
14. González Rey, F. y Mitjáns, A. (2017b). A. El desarrollo de la subjetividad: una alternativa frente a las teorías del desarrollo psíquico. Papeles de Trabajo sobre Cultura, Educación y Desarrollo Humano., 13(2), 3-20. Retrieved from http://psicologia.udg.edu/PTCEDH/menu_articulos.asp
15. Gréhaigne, J-F. y Godbout, P. (1995). Tactical knowledge in team sports from a constructivist and cognitivist perspective. Quest, 490-505.
16. Iglesias Gallego, D. (2005). Conocimiento táctico y toma de decisiones en la formación de jóvenes jugadores de baloncesto. Recuperado el 15 febrero de 2018, de http://www.raulrimoli.com/wp-content/uploads/2017/06/Conocimiento-t%C3%A1ctico.pdf
17. Light, R.L., Harvey, S. y Mouchet, A. (2012). Improving "At-Action"decision-making in team sports through a holistic coaching approach. Sport, Education and Society, 1-18.
18. Mahlo, F. (1974). La acción táctica en el juego. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
19. Maruel, M. (2009). The Explicitation Interview. Examples and Applications. Journal of Consciousness Studies, 16(10-12), 58-89.
20. Méndez, A. (1998). El pensamiento táctico en el judo: un proceso generado desde la etapa inicial mediante el juego. Lecturas: Educación Física y Deportes. Revista Digital, 3(11). Recuperado el febrero de 2013, de http://www.efdeportes.com/efd11a/judo.htm
21. Petitmengin, C. (2006). Describing one’s subjective experience in the second person: An interview method for the science of consciousness. Phenom Cogn Sci., 5, 229-269. Obtenido de http://clairepetitmengin.fr/AArticles%20versions%20finales/PCS%20-%20Second%20Person.pdf
22. Rojas Vidaurreta, L. y Costa, J. (2018). Health and performance: the omission of subjectivity and education in sport practice. En F. González Rey, Theory of subjectivity: new perspective within social and educational research (Working Title). Springer (In edition process).
23. Saínz, N. y Suárez, E.M. (2003). Automandatos: clave para la movilización del esfuerzo en el deporte. La Habana: INDER.
24. Schwitzgebel, E. (2004). Introspective training apprehensively defended. Reflections on Titcheners’s lab manual. Journal of Consciousness Studies, 11(7-8), 58-76.
25. Vermersch, P. (2008). L’entretien d’explicitation [Explicitation Interview]. Paris: ESF.
26. Vidaurreta, L. (2005). Comportamiento táctico del Baloncesto Femenino cubano de Alto Rendimiento (1974 – 2000). Gestión por la rapidez mental. Tesis Doctoral. Proceso de publicación bajo el título: Educación táctica y gestión por la rapidez mental. La Habana: Editorial Ciencia y Técnica, INDER.
27. Vidaurreta, L. (2012). Educación táctica y gestión por la rapidez mental. La Habana: Editorial Deportes.