Soccer and women: the panorama of the Professional Women's Soccer League in Colombia
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.efyd.v38n1a03Keywords:
soccer, women, professionalism., marketing, gender, sportsAbstract
Problem: The professional women's soccer league in Colombia was created in 2017 at a favorable time for women's soccer in the country. However, as a new league, it faces structural challenges that respond to the needs of the actors involved. Objective: To investigate the outlook of professional soccer played by women in Colombia, through narratives of some players who participated in the second edition of the Women's Aguila League, and in other documentary sources. Results: Issues related to salary, type of hiring, visibility in the media, and the structure of the league were identified. Conclusions: It is required to implement actions on sports marketing, to guarantee the continuity of professional soccer played by women in Colombia.
Downloads
References
1. Álvarez, J. (2003). Cómo hacer investigación cualitativa. Fundamentos y metodología. México: Paidós Educador.
2. Arias, F. (2006). El proyecto de investigación: introducción a la metodología científica (5ª ed.). Caracas: Episteme.
3. AS Colombia (2017). Fútbol colombiano. Final femenina: Santa Fé campeón y récord de asistencia. Recuperado de: https://colombia.as.com/colombia/2017/06/26/futbol/1498428926_426737.html
4. Bardin, L. (1986). Análisis de contenido. Madrid: Akal.
5. Bermúdez, J. (2019). Caso de éxito en el fútbol femenino. El modelo del Huila campeón de la Copa Libertadores. Buenos Aires: Librofútbol.com.
6. Bourdieu, P. (2003). Sport and social class. In E. Dunning & D. Malcolm (eds.). Critical concepts in Sociology. London, UK: Routledge.
7. Bredtmann, J., Crede, C., & Otten, S. (2014). The effect of gender equality on international soccer performance. Ruhr Economic Papers, 501, 1-19.
8. Butler, J. (2007). El género en disputa: el feminismo y la subversión de la identidad. Barcelona: Paidós Ibérica.
9. Claudinha (Seud.) (2017). El “aburrido” fútbol femenino. Recuperado de: https://feminafútbol.com/columnas/el-aburrido-fútbol-femenino-8867/
10. Conmebol. Confederación Sudamericana de Fútbol (2017). Reglamento de licencia de clubes. Recuperado de: http://www.conmebol.com/es/reglamento-de-licencia-de-clubes-2018
11. Costa, M. (2016). Perspectivas para el fútbol femenino: un estudio a partir de Pelotas/Phoenix. Revista Brasileira de Futsal e Futebol, 379-386.
12. Dimayor. División Mayor del Fútbol Colombiano (2016). Conformada la comisión de fútbol femenino. Recuperado de: http://dimayor.com.co/conformada-la-comision-de-fútbol-femenino/
13. Dunning, E. (1992). O desporto como uma área masculina reservada: notas sobre os fundamentos sociais na identidade masculina e as suas transformações. En N. Elias & E. Dunning, A busca da excitação (pp.389-412). Lisboa: Difusão Editorial.
14. El Universal (2018). Presidente de Tolima: “En la liga femenina toman más y está lleno de lesbianismo”. Recuperado de: https://www.eluniversal.com.co/deportes/futbol/presidente-de-tolima-en-la-liga-femenina-toman-mas-y-esta-lleno-de-lesbianismo-EG495420
15. FCF Federación Colombiana de Fútbol (2018). Misión. Recuperado de: http://fcf.com.co/index.php/la-federacion
16. FIFA Fédération Internationale de Football Association (2018). Programa de Desarrollo Forward de la FIFA. Recuperado de: https://es.fifa.com/development/fifa-forward-programme/index.html
17. FIFA Fédération Internationale de Football Association (2008b). Circular 1171. Requisitos mínimos para contratos estándar de jugadores em el fútbol profesional. Recuperado de: https://resources.fifa.com/mm/document/affederation/administration/97/29/01/circularno.1171-requisitosminimosparacontratosest%C3%A0ndardejugadoresenelf%C3%BAtbolprofesional.pdf
18. Goellner, S. (2005). Mulheres e futebol no Brasil: Entre sombras e visibilidades. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, 19(2), 143-151.
19. Goellner, S. (2012). A contribuição dos estudos de gênero e feministas para o campo acadêmico-profissional da Educação Física. En P. Dornelles, I. Wenetz, & M. Schewengber, Educação física e gênero: desafios educacionais (pp.39-49). Ijuí: UNIJUÍ.
20. Goellner, S., Silva, P., & Bothelo, P. (2013). A sub-representação do futebol praticado por mulheres no jornalismo esportivo de Portugal: um estudo sobre a Algarve Women's Football Cup. Movimento, 19(3), 171-189.
21. Gómez, S., & Opazo, M. (2008). Documento de investigación 705. Características estructurales de un club de fútbol profesional de élite. Navarra: IESE Business School- Universidad de Navarra.
22. Grisales, J. (2014). Marketing Deportivo. MKT Mundo del Marketing, 5, 43-53.
23. Hellborg, A. (2012). A theoretical and empirical supported discussion about the challenges regarding Women’s Professional Soccer in the USA (Master dissertation). Sverige: Masteruppsats. Malmö högskola - Lärarutbildningen Idrottsvetenskap.
24. Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, M. (2010). Metodología de la Investigación (5ª ed.). México: McGraw-Hill.
25. Kellner, D. (2001). A cultura da Mídia. Estudos culturais: Identidade e política entre o moderno e o pós-moderno. Bauru: EDUSC.
26. Kenski, V. (1995). O impacto da mídia e das novas tecnologias de comunicação na Educação Física. Motriz, 1(2), 129-133.
27. Kotler, P. (2004). Marknadsföringens tio dödssynder: Signaler och lösningar. Sverige: Optimal Förlag.
28. Kotler, P., & Armstrong, G. (2007). Marketing. México: Pearson Educación.
29. Kotler, P., & Keller, K. (2012). Dirección de Marketing. México: Pearson Education.
30. Leoncini, M., & Silva, M. (2005). Entendendo o futebol como um negócio: Um estudio explorátorio. Gestão & Produção, 1(12), 11-23.
31. Louro, G. (1997). Gênero, sexualidade e educação: Uma perspectiva pós-estructuralista. Petrópolis: Vozes.
32. Martínez, C., & Goellner, S. (2015). Representaciones sociales de la selección femenina de fútbol de Colombia en la Copa América 2014. Educación Física y Deporte, 34(1), 39-72.
33. Medina, O., & Ospino, N. (2018). El ecosistema del fútbol en Colombia y su asociación con el direccionamiento estratégico de los clubes en la primera división colombiana (Trabajo de grado). Universidad del Rosario, Programa de Administración de Empresas, Bogotá.
34. Milne, G., & McDonald, M. (1999). Sport marketing. Managing the exchange process. Sudbury (MA): Jones and Bartlett Publishers.
35. Mullin, B. (1985). Marketing Deportivo. Madrid: Paidotribo.
36. Ramos, A., Sarrió, M., Barberá, E., & Candela, C. (2002). Mujeres directivas y demandas organizacionales. Revista de Psicología Social, 12(2), 183-192.
37. Rosero, L. (2015). Trayectoria del fútbol femenino en Colombia (Trabajo de grado). Universidad del Valle, Licenciatura en Educación Física, Cali.
38. Sandoval, C. (2002). Investigación cualitativa. Bogotá: ICFES.
39. Scott, J. (1995). Gênero: Uma categoria útil de análise histórica. Educação & Realidade, 20, 54-73.
40. Southall, R., & Nagel, M. (2007). Marketing professional soccer in the United States: Lessons in exchange theory and cause related marketing. The Smart Journal, 3(2), 54-69.
41. Vélez, B. (2001). La puesta de escena del género en el juego del fútbol. Educación Física y Deporte, 21(2), 39-49.
42. Woldenberg, J. (2014). La industria del fútbol. Revista de la Universidad de México, 126, 84-86.
43. Williams, J. (2011). Woman's football, Europe and professionalization 1971-2011. UK: De Montfort University Leicester.
44. Zambrini, L., & Iadevito, P. (2009). Feminismo filosófico y pensamiento post-estructuralista: teorías y reflexiones acerca de las nociones de sujeto e identidad femenina. Sexualidad, Salud y Sociedad. Revista Latinoamericana, 2, 162-180.