Characterization of the scientific-academic journals of physical education and related areas in Colombia, year 2018-1
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.efyd.v38n2a01Keywords:
physical education, publishing, journals, quality, evaluationAbstract
Objective: To characterize the scientific-academic journals in physical education and related areas in Colombia, to identify the state of their level of development and the different editorial aspects. Method: Descriptive research, in which an evaluation matrix was applied to six physical education journals and related areas of the field, in semester 1 of 2018. Results: The status of the selected journals is described in dimensions such as formal, informative, editorial, and scientific quality; diffusion and visibility. Conclusion: It is suggested to undertake improvement actions based on the findings of this evaluation.
Downloads
References
1. Corera, E., & Molina, S. (2016). La edición universitaria de revistas científicas. Revista Interamericana de Bibliotecología, 39(3), 277-288. doi: 10.17533/udea.rib.v39n3a05
2. Day, R. (2005). Cómo escribir y publicar trabajos científicos (3ª Ed.). Organización Panamericana de la Salud. doi: 10.1590/S0864-34662008000300018
3. Molina, M., Gómez, J., Corera, E., Vélez, M., Mejía, K., & Quiróz, P. (2016). La edición de revistas científicas en la Universidad de Antioquia. Informe ejecutivo. Universidad de Antioquia. Medellín. Disponible en http://bibliotecadigital.udea.edu.co/dspace/handle/10495/8805
4. Osca, J., Haba, J., Minguez, O., Navarro, G., Velasco, E., & Salom, L. (2008). Difusión y factor de impacto nacional e internacional de las revistas científicas españolas. Anales de Documentación, 11, 145-164. doi: 10.6018/analesdoc.11.0.24861
5. Rodríguez, Y., Rubio, Y., & Solórzano, E. (2007). Las ciencias sociales en Cuba: una mirada desde una perspectiva métrica. ACIMED, 16(6). Disponible en http://eprints.rclis.org/11019/
6. Rozemblum, C., Unzurrunzaga, C., Banzato, G., & Pucacco, C. (2015). Calidad editorial y calidad científica en los parámetros para inclusión de revistas científicas en bases de datos en Acceso Abierto y comerciales. Palabra Clave, 4(2), 64-80. Disponible en http://www.palabraclave.fahce.unlp.edu.ar/article/view/PCv4n2a01/6596
7. Urrego, L. (2017). Problemas de edición de la producción de conocimiento en Educación Física (Ensayo inédito). Universidad de Antioquia.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Educación Física y Deporte
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.