Classroom experiences on physical education teaching in public schools in Bogotá

Authors

  • Fernando Guío Gutiérrez Santo Tomás University
  • Juan Manuel Díaz Marín Santo Tomás University
  • Manuel Norberto Mejía Ortiz Santo Tomás University

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.efyd.7158

Keywords:

Physical Education, contents, significant experience, significant class

Abstract

In this research project report the best classroom experiences from Physical Education teachers in official schools in Bogotá were collected and sys­tematized. Trends in physical education teaching in those institutions were identified. Recognizing and socializing those experiences means to share alternatives that can become a useful pedagogical approach for class design and an important op­portunity to improve methodological procedures in search for a quality Physical Education. Data were gathered through structured interviews, which was implemented in person by qualified students of PhysicalEducation. Research focus is multimodal or two-staged mixed, the applica­tion of a quantitative and qualitative design in a sequential and independent mode with comple­mentary results. The experiences and contents submitted by 377 teachers from 252 institutions were classified under 10 categories showing the main trends in sport teaching (50.2%) and physical condition teaching (12.5%). The qua­litative stage describes the experiences of each class. This collection is expected to become an important reference guide to Physical Education teachers in class design and implementation.

|Abstract
= 1224 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 187 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fernando Guío Gutiérrez, Santo Tomás University

Edumática specialist. Teaching and research at the Faculty of Physical Culture, Sport and Recreation of the University of Santo Tomas, Bogota. Research team member Body, Subject and Education.

Juan Manuel Díaz Marín, Santo Tomás University

Teaching researcher in the Faculty of Physical Culture, Sport and Recreation of the University of Santo Tomas, Bogota. Research team member Body, Subject and Education.

 

Manuel Norberto Mejía Ortiz, Santo Tomás University

Personalized Education Specialist. Teaching and research at the Faculty of Physical Culture, Sport and Recreation Santo Tomás University, Bogotá. Research team member Body, Subject and Education. 

References

1. Ausubel, D.P. (1983). El aprendizaje significativo. México: Trillas.

2. Blandes, J. (2000). Utilización del material y del espacio en Educación Física. Barcelona: Inde. Blázquez, S. D. (2008). La gestión didáctica de la clase de Educación Física. Ponencia en II Encuentro iberoamericano del deporte infantil y juvenil y la Educación Física, octubre, Bogotá.

3. Camacho, C. H. & Bolívar, B. C. (2004). Programas de Educación Física para la básica primaria. Armenia: Kinesis.

4. Castañer, M. & Oleguer, C. (1996). La Educación Física en la enseñanza primaria. Barcelona: Inde.

5. Díaz, J. (1999). La enseñanza y aprendizaje de las habilidades y destrezas motrices básicas. Barcelona: Inde.

6. Devís, J. (1992). Nuevas perspectivas curriculares en Educación Física. Barcelona: Inde.

7. Florence, J. (1991). Tareas significativas en Educación Física escolar. Barcelona: Inde.

8. Garrigós, L., González, M. A., Toja, B. & Piéron, M. (2007). El comportamiento docente en Educación Física: análisis de la presentación de tareas con base en la experiencia profesional. Revista de Educación Física: Renovar la teoría y práctica, 108, 5-12. Recuperado el 01 de diciembre del 2008 de la base de datos DIALNET.

9. Gobernación del Huila. (2008). Experiencias pedagógicas significativas. Recuperado el 2 de diciembre del 2008 de http://www.gobhuila.gov.co.

10. González, M. M. (1998). Fundamentos de Educación Física para enseñanza primaria. vol. I. Barcelona: Inde.

11. Guío, F. (En prensa). Conceptos y clasificación de las capacidades físicas.

12. Guío, F. (2007). Medición de las capacidades físicas en escolares bogotanos aplicable en espacios y condiciones limitadas. Revista de Educación Física y Deporte, 26 (1), 35-43.

13. Guzmán, A. (2004, noviembre 10). Llegó la hora de ejercitar a los más pequeños. El Tiempo, p. 2.

14. Hernández, R. (2006). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill.

15. Ministerio de Educación Nacional. (2000). Lineamientos curriculares Educación Física, Recreación y Deportes. Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio.

16. Murcia, N., Camacho, H., Jaramillo, E. L., & Loaiza, M. G. (2004). Imaginarios de los jóvenes escolares ante la clase de Educación Física. Armenia: Kinesis.

17. Nada de niños perezosos (2008, agosto 27). El Tiempo, p. 2-2.

18. Niños: ojo con su postura (2005, septiembre 14). El Tiempo, p 2-7.

19. Sales, J. (2001). El currículo de la Educación Física en primaria. Barcelona: Inde.

20. Torres, J. A. (1999). Didáctica de la clase de Educación Física. México D.F: Trillas.

21. AA.VV., (2001). Fundamentos de Educación Física para enseñanza primaria, Vol 1 y 2. Barcelona: Inde. Instituto Colombiano de Bienestar Familiar ICBF. (2005). Encuesta nacional de la situación nutricional en Colombia. Recuperado el 12 de mayo del 2006 de www.icbf.gov.co

22. López, R. A. & González, M. V. (2007). La calidad de la clase de Educación Física. Una guía de observación cualitativa para su evaluación. Recuperado el 21 de enero del 2007 de www. efdeportes.com.

23. Ministerio de Educación Nacional. (2007). Colombia innova, ficha estándar para el registro de experiencias significativas. Recuperado el 10 de abril del 2007 de www.colombiaaprende.edu.co.

24. Moreno, J, A, & Hellin, M, G. (2007). El interés del alumnado de educación secundaria obligatoria hacia la Educación Física. Universidad de Murcia. REDIE Revista electrónica de investigación educativa. 9 (2).

25. Naciones Unidas. (2008). Proyecto global de enseñanza aprendizaje, el ciberbus escolar. Recuperado el 8 de septiembre del 2008 de http://www.un.org/Pubs/CyberSchoolBus/spanish/index.asp.

26. Rozentgardt, R. (2006). Acerca de los contenidos de la Educación Física escolar, 100. Recuperado el 3 de diciembre del 2008 de la base de datos DIALNET.

27. Secretaría de Educación Distrital. (2007). Sector educativo. Recuperado el 11 de mayo de http//www.sedbogota.edu.co.

28. Universidad de Antioquia. (2008). Experiencias significativas. Recuperado el 12 de febrero del 2008 de http://aprendeenlinea.udea.edu. co/portal/.

Published

2010-09-28

How to Cite

Guío Gutiérrez, F., Díaz Marín, J. M., & Mejía Ortiz, M. N. (2010). Classroom experiences on physical education teaching in public schools in Bogotá. Educación Física Y Deporte, 29(1), 23–30. https://doi.org/10.17533/udea.efyd.7158

Issue

Section

Research articles