Power, control and education bodies

Authors

  • Jenny Johanna Castro Ballén Minuto de Dios University
  • Juan Manuel Carreño Cardozo National Pedagogical University

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.efyd.8504

Keywords:

Power, body, control, mass media, education

Abstract

This study begins from a brief look to the course of the power up to the complex process of the domination at present and, afterwards, it assumes the topic of the control of the bodies, as it is proposed and made clear by Michael Foucault in the situation of the mass media and the education, generating possibilities of reflection as support of a pedagogic process of resistance sensitive to the control of the bodies.

|Abstract
= 719 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 204 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jenny Johanna Castro Ballén, Minuto de Dios University

Lic. Preschool Education, Mg. Education. National Pedagogical University. Teacher of the District Education Secretariat and Minuto de Dios University

Juan Manuel Carreño Cardozo, National Pedagogical University

Lic. Ed. Physics Specialist Social Research, National Pedagogical University. Professor of the Ministry of Education, Professor at the National Pedagogical University.

References

1. Bernard, M. (1985). El cuerpo. Barcelona: Paidós.

2. Bourdieu, P. & Passeron, J-C. (1970). La reproducción. Elementos para una teoría del sistema de enseñanza. España: Editorial Popular.

3. Carreño, J. (2006). Poder, tiempo libre y recreación. Lúdica Pedagógica, 11, 84 - 88.

4. Chomsky, N. (1995). Cómo nos venden la moto. Barcelona: Icaria.

5. Foucault, M. (1976). Vigilar y Castigar, nacimiento de la prisión. Bogotá: Siglo XXI.

6. Foucault, M. (1976 / 2000). Defender la sociedad. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

7. Gramsci, A. (2000). Los intelectuales y la organización de la cultura. Buenos Aires: Ed. Nueva Visión.

8. Horkheimer, M. (1998). Dialéctica de la Ilustración. Madrid: Trotta.

9. Huxley, A. (1936/2003). Un mundo feliz. Buenos Aires: Orbis.

10. Martínez, A. (2003). El cuerpo imaginado de la modernidad. Revista Debats, 79.

11. Prieto, H. (2002). Resistir a la administración total de la vida. Bogotá: Universidad El Bosque.

12. Varela, F., Thompson, E. & Rosch, E. (1997). De cuerpo presente, las ciencias cognitivas y la experiencia humana. Barcelona: Gedisa.

13. Virilio, P. (1999). El cibermundo, la política de lo peor. Madrid: Cátedra.

14. Viveros, M. & Garay, G. (1999). Cuerpo, diferencias y desigualdades. Bogotá: Facultad de Ciencias Human.

Published

2011-03-31

How to Cite

Castro Ballén, J. J., & Carreño Cardozo, J. M. (2011). Power, control and education bodies. Educación Física Y Deporte, 29(2), 291–296. https://doi.org/10.17533/udea.efyd.8504

Issue

Section

Essays