Truth and Performativity: The Ambiguous Personification in Fernando Vallejo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.elc.n48a10

Keywords:

Fernando Vallejo, public, performance, discourse, representation

Abstract

This article analyzes the relationship that exists between Fernando Vallejo's self-referential project and the representation of his public person. Through the analysis of his narrative and his critical discourse, it is stated that his project presents two features that have not been studied: an autobiographical narrative sustained on an unreliable narrator-character and the ambiguous identification with this character in his appearances and public records. It is suggested that this creative strategy operates as a critique of the truth effect that the writer produces on his reception in the media.

|Abstract
= 413 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 343 veces| | HTML (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 39 veces| | VISOR (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 4 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barolsky, P. (2010). A Brief History of the Artist from God to Picasso. University Park: The Pennsylvania State University Press.

Bourdieu, P. (1995). Las reglas del arte: génesis y estructura del campo literario. Barcelona: Anagrama.

Goffman, E. (2001). La presentación de la persona en la vida cotidiana. Buenos Aires: Amorrortu.

Habermas, J. (1997). Historia y crítica de la opinión pública: la transformación estructural de la vida pública. Barcelona: Ediciones G. Gili.

Joset, J. (2006). Entrevista a Fernando Vallejo. Iberoamericana 215-216, pp. 653- 655.

Lejeune, P. (1994). El pacto autobiográfico y otros estudios. Madrid: Megazul-Endymion.

Musitano, J. (2017). Fernando Vallejo biógrafo. La vida de los otros y la potencia de la autofiguración. Literatura y Lingüística 36, pp. 139-148. DOI: http://dx.doi.org/10.4067/S0716-58112017000200139

Sennett, R. (1978). El declive del hombre público. Barcelona: Ediciones Península.

Soussloff, C. (1997). The Absolute Artist: The Historiography of a Concept. Minneapolis: The University of Minnesota Press.

Vallejo, F. (1984). Barba Jacob, el mensajero. Ciudad de México: Séptimo Círculo.

Vallejo, F. (1997). Logoi: una gramática del lenguaje literario. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica.

Vallejo, F. (1999). El río del tiempo. Bogotá: Alfaguara.

Vallejo, F. (2004). ¡Qué horror si Colombia se menemiza! Página 12. Recuperado de https://www.pagina12.com.ar/diario/cultura/7-38734-2004-07-25.html [28.06.2020]

Vallejo, F. (2014). El cuervo blanco. Bogotá: Alfaguara.

Vallejo, F. (2015). Peroratas. Bogotá: Alfaguara.

Vallejo, F. (2017). Para mí la literatura es un borrador de recuerdos. En H. Salswach (ed.). 70 años de conversaciones con escritores de paso (pp. 155-157). Caracas: Fondo Editorial Banesco.

Villena Garrido, F. (2005). ‘La sinceridad puede ser demoledora’. Conversaciones con Fernando Vallejo. Ciberletras 12. Recuperado de http://www.lehman.cuny.edu/ciberletras/v13/villenagarrido.htm [28.06.2020]

Published

2020-12-18

How to Cite

Villacreses Benavides, X. (2020). Truth and Performativity: The Ambiguous Personification in Fernando Vallejo. Estudios De Literatura Colombiana, (48), 153–169. https://doi.org/10.17533/udea.elc.n48a10