The Enigmas of Literary Reading. On the Interpretations of the Novel One Hundred Years of Solitude, by García Márquez
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.elc.349711Keywords:
conjecture, riddle, agrarian violence, epistemic violence, repetitionAbstract
The purpose of this article is to present an interpretation of the novel One Hundred Years of Solitude, by Gabriel García Márquez, based on some of the varied readings generated about it by important Iberoamerican analysts. To achieve this goal, we first took the principles of Hermeneutic Pluralism as a guide which focuses on the abductive work with latent indicial elements in the texts as the key; after that, we abbreviated three readings of the garciamarquiana endeavor. Finally, let us interweave three more readings of the novel, showing the eternal return of violence, which unfolds from the beginning to continue shaping the collective future.
Downloads
References
Aprile-Gniset (2007). Memorias del destierro y del exilio. Recuperado de http://www.catedras-bogota.unal.edu.co/web/gaitan/2007I/documentos/conferencia8.pdf [28.11.2022].
Armstrong, P. (2010). El conflicto interpretativo y la validez. En A. Ochoa (Coord.) Circulaciones, trayectorias del texto literario (pp. 143-170). México: UNA M / Bonilla Artigas Editores.
Beltrán, L. (1995). La revuelta del futuro: mito e historia en Cien años de soledad. Cuadernos hispanoamericanos 535, pp. 32-39.
Bhabha, H. (1994). El lugar de la cultura. Buenos Aires: Manantial.
Buarque, H. (1995). El extraño horizonte de la crítica feminista en Brasil. Revista Nuevo Texto Crítico 14-15, pp. 100-113.
Crespo, N. (2012). Ficciones que se bifurcan: la presencia de Borges en Cien años de soledad. Symposium: A Quarterly Journal in Modern Literatures 66 (1), pp. 1-14.
Cros, E. (1999). Seminario Internacional de sociocrítica. Medellín: Editorial Universidad de Antioquia.
Durán, J. (1979). Creación y utopía. Letras de Hispanoamérica. Costa Rica: Universidad Nacional.
Gadamer, H-G. (1991). Verdad y método. Fundamentos de una hermenéutica filosófica. Salamanca: Sígueme.
García Márquez, G. (1985). La hojarasca. Bogotá: Oveja negra.
García Márquez, G. (2014). Cien años de soledad. Bogotá: Norma.
García-Dussán, É. (2008). Manual de hifología. Análisis e interpretación de textos. Bogotá: ediciones Unisalle.
García-Dussán, É. (2015). Investigación en lengua materna. Camino y fundamentos. Bogotá: UD Editorial.
Ginzburg, C. (1999). Mitos, emblemas, indicios. Morfología e historia. Barcelona: Gedisa.
Iser, W. (1987). El acto de leer: teoría del efecto estético. Madrid: Taurus.
Janik, D. (1992). Tres motivos centrales en la imagnación poética del narrador Gabriel García Márquez. En J.G. Cobo Boda (Selección y prólogo) Gabriel García Márquez. Testimonios sobre su vida, ensayos sobre su obra (pp.112-131). Bogotá: Siglo del hombre editores.
Levine, S.J. (1971). La maldición del incesto en Cien años de soledad. Revista Iberoamericana XXXVII (76-77), pp. 711-724.
Ludmer, J. (1985). Cien años de soledad. Una interpretación. Buenos Aires: Tiempo contemporáneo.
Martin, G. (2009). Gabriel García Márquez. Una vida. Colombia: Debate.
Menton, S. (1993). Historia verdadera del realismo mágico. México: Fondo de Cultura Económica.
Montes, E. (2002). Los olvidados en Cien años de soledad. Estudios de Literatura Colombiana 10, pp. 58-68.
Moreno, J. (2000). La cepa de las palabras. Intercambio Wayuú y continente biográfico garcíamarquiano. Revista enunciación 4-5, pp. 14-21.
Moreno, J. (2006). La obra literaria garciamarquiana en y más allá de las cartografías impermeables. Literatura: teoría, historia, crítica 8, pp. 97-141.
Moreno, J. (2015). Transculturación narrativa: la clave wayúu en Gabriel García Márquez. Cali: Universidad del Valle.
Oliveira, M. (2007). La lengua ladina de García Márquez. Bogotá: Panamericana.
Ortega, J. (1983). Ciclo y errancia en Cien años de soledad. Inti 16-17, pp. 23-45.
Osorio, M. y Carvajal, E. (2015). Deslizamientos entre la transgresión y la historia en Cien años de soledad. Estudios de Literatura Colombiana 37, pp. 121-136.
Palencia-Roth, M. (1981). La imagen del Uroboros: el incesto en Cien años de soledad. Cuadernos americanos 237(4), pp. 67-82.
Palencia-Roth, M. (1983a). Los pergaminos de Aureliano Babilonia. Revista Iberoamericana XLIX 123-124, pp. 403-417.
Palencia-Roth, M. (1983b). Gabriel García Márquez: la línea, el círculo y las metamorfosis del mito. Madrid: Gredos.
Peirce, Ch. (1988). El hombre, un signo. Barcelona: Grijalbo.
Rama, Á. (1985). La narrativa de García Márquez: edificación de un arte nacional y popular. Texto crítico 31-32, pp. 147-245.
Ricœur, P. (2004). Freud, una interpretación de la cultura. México: Siglo XXI.
Ricœur, P. (2006). Tiempo y narración III: El tiempo narrado. México: Siglo XXI.
Saldívar, D. (1997). García Márquez. El viaje q la semilla. La biografía. Bogotá: Alfaguara.
Saldívar, D. (2015). La casa natal En Semana (Ed.). Gabo. 1927-2014. (pp. 36-38). Bogotá: publicaciones Semana.
Segre, C. (1995). El tiempo curvo de García Márquez. En J. G. Cobo Borda (Comp.). Repertorio Crítico sobre Gabriel García Márquez (T1, pp. 317-374). Bogotá: Instituto Caro y Cuervo.
Sparling, N. (2010). Entre lo físico y lo metafísico: una interpretación alquímica de Cien años de soledad. Revista de Estudios hispánicos 44(1), pp. 169-191.
Spivak, G. (2012). ¿Puede el subalterno hablar? Revista colombiana de antropología 3, pp. 257-364.
Stavans, I. (2010). Gabriel García Márquez. Los años de formación: 1927-1970. Madrid: Taurus.
Vargas Llosa, M. (2021). Historia de un deicidio. Madrid: Alfaguara.
Von der Walde, E. (1998). Realismo mágico y poscolonialismo: construcciones del otro desde la otredad. En S. Castro-Gomez y E. Mendieta (Eds.). Teorias sin disciplina (latinoamericanismo, poscolonialidad y globalizacion en debate) (pp. 226-245). México: Porrúa.
Wahnón, S. (2021). El secreto de los Buendía. Sobre Cien años de soledad. Barcelona: Gedisa.
Williams, R. (2001). Las novelas de Gabriel García Márquez en el contexto del siglo XX. En Gabo: Ritmo, percusión y voces (pp. 19-35). Fundación Festival de la Leyenda Vallenata/Ministerio de Cultura.
Zuluaga, C. (2007). Puerta abierta a García Márquez. Bogotá: Carrera Séptima.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Estudios de Literatura Colombiana

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in Estudios de Literatura Colombiana must meet the following criteria for authorship:
- Substantial contributions to the conception and design of the work; and the acquisition, analysis, or interpretation of data for the work.
- Drafting the work or revising it critically for important intellectual content.
- Final approval of the version to be published.
- Agreement to be accountable for all aspects of the work in ensuring that questions related to the accuracy or integrity of any part of the work are appropriately investigated and resolved.
In addition, the authors agree to the following terms:
- The authors are accountable for the content of the work.
- Estudios de Literatura Colombiana is not responsible for aspects related to copying, plagiarism or fraud that may appear in the articles published in it.
- It is the authors' responsibility to obtain the necessary permissions to reproduce any copyrighted material. When photographs or personal data are to be reproduced and disseminated in printed or digital form, informed consent is required. Therefore, this requirement must be met by the authors upon receipt of the manuscript.
- The authors retain moral rights and transfer their economic rights to Estudios de Literatura Colombiana, which will correspond to the Universidad de Antioquia, to publish the articles on the website, brochures, social networks, distribute electronic copies, include them in indexing services, directories, national and international database repositories, under the Creative Commons Attribution-Noncommercial-Share Alike 4.0 International Commercial License (CC BY-NC-SA).
- The authors will sign the declaration of transfer of economic rights to the Estudios de Literatura Colombiana, after acceptance of the manuscript.
- Authors may not withdraw the manuscript once it has been approved for publication. Otherwise they will have to bear the costs of the process. If they intend to withdraw the manuscript before its approval, they must send an official statement approved by all the authors.
- The material created by you may be distributed, copied and exhibited by third parties if and only if it is specified in the credits. No commercial benefit may be obtained and derived works must be compulsorily under the same terms of the Creative Commons Attribution-Noncommercial-Share Alike 4.0 International Commercial License (CC BY-NC-SA) used in the original work.