Between Riddles and testimonies. The ekphrasis in Tríptico de la infamia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.elc.352621

Keywords:

Pablo Montoya, ecphrasis, historical novel, Renaissance art, violence

Abstract

Pablo Montoya’s Tríptico de la infamia (2014) is a historical novel that makes extensive use of the ecphrasis, the verbal representation of a visual representation which may be both real and imaginary. Although many critics have already noticed this strategy, its analysis shows some lacks. The article focuses on the ambiguous interaction between two different kinds of this technique, explaining how their relationship conveys a deep self-reflection on art’s limits and resources.

|Abstract
= 403 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 629 veces| | HTML (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 0 veces| | VISOR (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 2 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bárzaga Morales, I. L. (2022). Relaciones interartísticas en las novelas Tríptico de la infamia, de Pablo Montoya y Pecado, de Laura Restrepo. Tesis de doctorado, Universidad de Concepción. Recuperado de http://repositorio.udec.cl/jspui/handle/11594/9851 [25/11/2022].

Campobello, M. (2017). Tríptico de la infamia de Pablo Montoya, la permanencia del desamparo. Poligramas 44, pp. 53-65. DOI: https://doi.org/10.25100/poligramas.v0i44.5327

Dhondt, R. (2017). Tríptico de la infamia de Pablo Montoya como cuadro barroco. Mitologías hoy 16, pp. 307-319. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/mitologias.483

García, G. V. (2003). La invención ‘ética’ del sujeto indígena en la Brevísima relación de la destruición de las Indias. Iberoamericana 3 (12), pp. 7-24. Recuperado de https://journals.iai.spk-berlin.de/index.php/iberoamericana/article/download/627/311/ [25/11/2022].

Grützmacher, Ł. (2006). Las trampas del concepto de la ‘nueva novela histórica’ y de la retórica de la historia postoficial. Acta Poetica 27 (1), pp. 141-167. DOI: https://doi.org/10.19130/iifl.ap.2006.1.193

Hann, J. H. (1996). A History of the Timucua Indians and Missions. Gainesville: University Press of Florida.

Harris, W. V. (1996). Literary Meaning. Reclaiming the Study of Literature. Basingstoke-London: MacMillan Press.

Heffernan, J. A. W. (1993). Museum of Words: The Poetics of Ekphrasis from Homer to Ashbery. Chicago: University of Chicago Press.

Karastathi, S. (2015). Ekphrasis and the Novel/Narrative Fiction. En G. Rippl (Coord.). Handbook of Intermediality (pp. 129-155). Berlin/Boston: De Gruyter.

Kemp, M., Massing, A., Christie, N., Groen, K. (1991). Paolo Uccello’s Hunt in the Forest. The Burlington Magazine 133 (1056), pp. 164-178. Recuperado de http://www.jstor.org/stable/3100492 [25/11/2022].

Klibansky, R., Panofsky, E., Saxl, F. (2019). Saturn and Melancholy: Studies in the History of Natural Philosophy, Religion, and Art. Montreal: McGill-Queen’s Press.

Koster, M. L. (2003). The Arnolfini double portrait: a simple solution. Apollo 158 (499). Recuperado de https://link.gale.com/apps/doc/A109131988/AONE?u=googlescholar&sid=bookmark-AONE&xid=d0dc5ddd [25/11/2022].

Krieger, M. (1992). Ekphrasis. The Illusion of the Natural Sign. Baltimore-London: The Johns Hopkins University Press.

Mejía Suárez, C. M. (2018). La écfrasis del archivo visual del dolor como estrategia narrativa en la novelística de Pablo Montoya. Revista de estudios colombianos 51. DOI: https://doi.org/10.53556/rec.v51i0

Menton, S. (1993). La nueva novela histórica de la América Latina, 1979-1992. México: Fondo de Cultura Económica.

Montoya, P. (2012). Música y revolución en El siglo de las luces de Alejo Carpentier. En C. Vásquez, K. Perromat Agustín (Coord.). Hommage à Alejo Carpentier (pp. 109-121). París: Indigo.

Montoya, P. (2014a). Tríptico de la infamia. Bogotá: Penguin Random House.

Montoya, P. (2014b). La representación pictórica de los indios timucuas en Jacques Le Moyne y Théodore de Bry. Boletín de Antropología 29 (47), pp. 116-140. Recuperado de https://revistas.udea.edu.co/index.php/boletin/article/view/20388 [25/11/2022].

Montoya, P. (2020a). Volver a Carpentier. El malpensante. Recuperado de https://elmalpensante.com/articulo/4316/volver-carpentier [25/11/2022].

Montoya, P. (2020b). La novela histórica y Tríptico de la infamia: aproximaciones personales. Revista Universidad de Antioquia 338, pp. 80-90. Recuperado de https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaudea/article/view/341602 [25/11/2022].

Orrego Arismendi, J. C. (2015). El cuerpo vivo y el cuadro muerto. Sobre el arte pictórico en Tríptico de la infamia. Revista Universidad De Antioquia 322, pp. 29-34. Recuperado de https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaudea/article/view/25147 [25/11/2022].

Orrego Arismendi, J. C. (2017). Una sociedad timucua y su estilo: Claude Lévi-Strauss en Tríptico de la infamia de Pablo Montoya. Estudios de Literatura Colombiana 41, pp. 33-47. DOI: https://doi.org/10.17533/udea.elc.n41a02

Sager Eidt, L. M. (2008). Writing and Filming the Painting: Ekphrasis in Literature and Film. Amsterdam/New York: Rodopi.

van den Broek, R. (2016). Hermetism and Gnosticism. En G. A. Magee (Coord.). The Cambridge Handbook of Western Mysticism and Esotericism (pp. 49-58). New York: Cambridge University Press.

Vanegas Vásquez, O. K. (2017). Estética visual del miedo en la narrativa de Pablo Montoya. Estudios de Literatura Colombiana 41, pp. 139-151. DOI: https://doi.org/10.17533/udea.elc.n41a09

White, H. (1975). Metahistory: The Historical Imagination in Nineteenth-Century Europe. Baltimore-London: The Johns Hopkins University Press.

Published

2023-07-31

How to Cite

Secomandi, A. (2023). Between Riddles and testimonies. The ekphrasis in Tríptico de la infamia. Estudios De Literatura Colombiana, (53), 117–133. https://doi.org/10.17533/udea.elc.352621