The difference between multiculturalism and perspectivism

Authors

  • Adolfo Chaparro Amaya Universidad del Rosario

Keywords:

Multiculturalism, Latin America, inclusion/exclusion, liberalism, state

Abstract


Up to now discussions about multiculturalism have been presented as a progressive revision of the limits of liberalism concerning politics of inclusion and recognition. This paper states that the reception of multiculturalism in Latin America, if doesn't intend to be merely procedural, can be stated in terms of a deconstruction of the concepts of Subject and State. For this purpose, we have adopted the point of view of ethnically differentiated communities (that Deleuze and Guattari have categorized as territorial machines), so that their power relations and their process of subjectivation can be seen as an expression of the infrastate and the suprastate levels, respectively. Even though this difference of perspective is basically put as a dispute between theories, at the end, criteria for a wider debate about the relations between State and capitalism around the conditions of existence of premodern societies are presented.

|Abstract
= 78 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 72 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ALBERT, Bruce. L’or cannibal et la chute du del. Une critique de l’économie politique de la natura (Yanomami-Brésil), en: Revue V HOMME, N“ 126-128. París: Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales (EHESS), 1993, p. 349-378.

BAUDRILLARD, Jean. La transparencia del mal. Barcelona: Anagrama. 1991.

CLASTRES, Pierre. La cuestión del poder en las sociedades primitivas, en: Investigaciones en antropología política. México: Gedisa, 1987, p. 109-116.

CHAPARRO, Adolfo. Archéologie du savoir cannibale. Les Archives del'Ambigu'ité. París: L’Harmattan, 2000, tomo O.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil mesetas: Capitalismo y esquizofrenia. Valencia: Pre-Textos, 1988.

__________________________. iQué es la filosofía! Barcelona: Anagrama, 1993.

DELEUZE, Gilles. Lógica del sentido. Barcelona: Paidós, 1989.

DERRIDA, Jacques. Heidegger et la question. De I'esprit et autres essais. Paris: Champs Flammarion, 1990.

________________. Políticas de la amistad. Madrid: Trotta, 1998.

DESCOLA, Philippe; TAYLOR, Anne-Christine. Introduction, en: Revue L ‘HOMME, N“ 126-128. Paris: Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales (EHESS), 1993.

DESCOLA, Philippe. Les affinités sélectives. Alliance, guerre et predation dans l'emsemble jivaro, en: Revue L'HOMME, N“ 126-128. Paris: Ecoledes Hautes Etudes en Sciences Sociales (EHESS), 1993, p. 171-190.

FRASER, Nancy, Justitia interrupta. Reflexiones críticas sobre la posición "postsocialista Bogotá: Siglo del Hombre - Universidad de los Andes, 1997.

Federación Shuar. Boletín Chicham, N“ 11 y 12. Quito: Imprenta del Colegio Técnico don Bosco, 1976.

HABERMAS, Jürgen. La inclusión del otro. Barcelona: Paidós, 1999.

HARNER, Michel. Shuar, pueblo de las cascadas sagradas. Quito: Abya-Yala, 1994.

HONNETHH, Axel. Reconocimiento y obligaciones morales, en: Revista de estudios políticos. N° 14. Medellín: Universidad de Antioquia, 1999,p. 173-187.

LIZOT, Jacques. Le cercle desfeux. Fails et dits des Indiens Yanomami. París : Seuil, 1976.

LYOTARD, Jean-Francois. La diferencia (Le différend). Barcelona: Gedisa, 1991.

SANTOS, Boaventura de Souza. La globalización del derecho. Bogotá: ILSA, Universidad Nacional, 1998.

SEVERINO, de Santa Teresa, Fray. Historia documentada de la Iglesia en Urabá y el Darién. Bogotá: Kelly, 1957, parte ID.

TAUSSIG, Michael. Chamanismo, colonialismo y hombre salvaje. Bogotá: Norma, 2002.

TAYLOR, Charles. El multiculturalismo y la política del reconocimiento México: Fondo de Cultura Económica, 1993.

URIBE, Angela. Petróleo y Ruiría. El caso U'wa: entre las razones económicas y las razones culturales. Bogotá: Reporte Técnico, Escuela de Ciencias Humanas, Universidad del Rosario (en prensa).

VIVEROS DE CASTRO, Eduardo. Les pronoms cosmologiques et le perspectivisme amérindien, en: ALLIEZ, Eric (ed.). Gilles Deleuze, une vie philosophique. Paris: Institut Syntélabo, 1998.

WASSEN, Henry. Original Documents from the Cunas Indians of San Blas, Panamá. Goteborg: Etnological Studies, 6,1938.

Published

2004-09-04

How to Cite

Chaparro Amaya, A. (2004). The difference between multiculturalism and perspectivism. Estudios De Filosofía, (30), 9–30. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/estudios_de_filosofia/article/view/12866

Issue

Section

Original or Research articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.