The idea of argumentation at Lugano School. Approach and perspectives

Authors

  • Jorge Iván Hoyos Morales Universidad de Valladolid

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.ef.n56a05

Keywords:

Argumentation, pragma-dialectics, model of topics, argumentative analysis, School of Lugano

Abstract

Pragma-dialectical approach, due to its research agenda, has entered into fruitful dialogue with the theoretical perspective offered by theorists of Lugano School. In Spanish language there’s been a poor reference, or no reference at all, of this dialogue.

This paper wants to provide a first approach to the way the scholars of Lugano understand argumentation and to some instruments proposed by them for analysis and evaluation of arguments. It is expected, on the one hand, to spread the work of these scholars in hispanic-american ambit, and on the other hand to contribute to the discussion about pragma-dialectics in the theory of argumentation.

|Abstract
= 353 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 254 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jorge Iván Hoyos Morales, Universidad de Valladolid

Me intereso por la didáctica y la teoría de la argumentación, lo cual se muestra en mis investigaciones. Licenciatura en filosofia y ciencias religiosas - UCO: Currículo de Filosofía, Basado en Filosofía para niños. Maestría en comunicacion educativa - UTP: Identificación de categorías toulminianas, en clase de filosofía a nivel de educación media, con nuevas tecnologías. Doctorado en Filosofía - UdeA (pendiente de grado): Los compromisos con la racionalidad. A propósito del diálogo entre las escuelas argumentativas de Amsterdam y Lugano. Doctorado en educación - UVa (en curso): El estilo argumentativo como principio didáctico.

References

Cigada, S. (2007). Nomi e cose. Aspetti semantici e pragmatici delle strutture nominali. Milano: I.S.U Universita Cattolica. Recuperado de http://www.unicatt.it/librario

Clark, H. (1996). Communities, commonalities, and communication. En J. Gumperz, & S. Levinson (Edits.), Rethinking linguistic relativity (págs. 324-355). Cambridge: Cambridge University Press. Recuperado de http://web.stanford.edu/~clark/pubs.html

Craig, R. (1999). Communication Theory as a Field. Communication theory, 119-161.

Giussani, L. (1991). Educar es un riesgo (Segunda ed.). Madrid: Ediciones Encuentro.

Greco Morasso, S. (Diciembre de 2008). Argumentative and other communicative strategies of the mediation practice. Lugano: Università della Svizzera italiana.

Griffin, E. (2012). A first look at communication theory (Eighth ed.). New York: McGraw-Hill.

Ricoeur, P. (2004). Tiempo y narración 1. Configuración del tiempo en el relato histórico. (Quinta, ed.). (A. Neira, Trad.) Buenos Aires: Siglo XXI.

Rigotti, E. (1995). Veritá e persusione. il nuovo areopago, 14(1), 3-14.

Rigotti, E. (1997). Lezioni di linguistica generale. (A. Rocci, & S. Bignamini, Trads.) Milano: CUSL.

Rigotti, E. (2005). Congruity theory and argumentation. Studies in Communication Sciences, 75-96. Recuperado de http://www.sciencedirect.com/science/journal/14244896

Rigotti, E. (2006). Towards a typology of manipulative processes. En L. de Saussere, & P. Shulz (Edits.), Manipulation and ideologies in the twentieth century: Discourse, language, mind (págs. 61- 84). Amsterdam: John Benjamins Publishing Company.

Rigotti, E. (2007). Relevance of Context-bound loci to Topical Potential in the Argumentation Stage. Argumentation, 20, 519-540.

Rigotti, E. (2009). Conoscenza e significato. Per una didattica responsabile (Prima ed.). (R. Mazzeo, Ed.) Milano: Mondadori.

Rigotti, E. (2009). Whether and how classical topics can be revived whitin contemporary argumentation theory. En F. van Eemeren, & B. Garssen (Edits.), Pondering on problems of argumentation - Twenty essays on theoretical issues (pág. 304). Springer.

Rigotti, E., & Cigada, S. (2004). La comunicazione verbale. Milano: Apogeo.

Rigotti, E., & Greco Morasso, S. (2005). Argumentum: e-course of argumentation theory for human and social sciences. LUGANO. Recuperado de http://www.argumentum.ch/

Rigotti, E., & Greco Morasso, S. (18 de Agosto de 2010). Comparing the Argumentum Model of Topics to other contemporary approaches to argument schemes: The Procedural and Material Components. (Springer, Ed.) Argumentum, 24, 489-515.

Rigotti, E., & Greco Morasso, S. (s.f.). Argumentum: e-course of argumentation theory for human and social sciences. LUGANO. Recuperado de http://www.argumentum.ch/

Rigotti, E., & Rocci, A. (2006). Towards a definition of communication context. (U. of Lugano, Ed.) Studies in communication sciences, 6(2), 155-180.

Rigotti, E., & Wolfsgruber, C. (Edits.). (2011). Conoscenza e compimento di sé. Formazione interdisciplinare in Matematica, Scrittura, Storia. Dante. Milano: Fondazione per la Sussidiarietà.

Rigotti, E., Rocci, A., & Greco, S. (July de 2004). Intercultural communication: A linguistic and argumentative approach. Master in Intercultural Communication. Working Paper n. 5, 54. Lugano. Recuperado de http:/ /corsi.elearninglab.org

Van Eemeren, F. (2010). Strategic Maneuvering in Argumentative Discourse. Extending the pragma-dialectical theory of argumentation (First ed.). Amsterdam: John Benjamins.

Van Eemeren, F. (2012). Maniobras estratégicas en el discurso argumentativo (1 ed.). (C. Santibañez Yañez, & M. Molina, Trads.) Madrid - México: Plaza y Valdéz.

Van Eemeren, F. H., & Grootendorst, R. (2013). Los actos de habla en las discusiones argumentativas (1 ed.). (M. Molina, C. Santibáñez Yáñez, & C. Fuentes, Trads.) Santiago de Chile: Ediciones Universidad Diego Portales. Recuperado el 2014

Van Eemeren, F. H., & Grootendorst, R. (2011). Una teoria sistemática de la argumentación (1 ed.). (C. López, & A. Vicuña, Trads.) Buenos Aires: Biblos.

Van Eemeren, F. H., & Grootendorst, R. (2011). Una teoría sistemática de la argumentación: la perspectiva pragamadialéctica (Primera ed.). (C. Lopez, & A. Vicuña, Trads.) Buenos Aires: Biblos.

Van Eemeren, F., Garssen, B., Krabbe, E., Snoeck Henkemans, A., Verheij, B., & Wagemans, J. (2014). Handbook of or argumentation theory (First ed.). Dordrecht: Springer. doi:10.1007/978-90-481-9473-5

Van Eeremen, Frans H; Grootendorst, Rob. (2002). Argumentación, comunicación y falacias. Una perspectiva pragmadialéctica. Santiago: Universidad Católica de Chile.

Published

2017-11-03

How to Cite

Hoyos Morales, J. I. (2017). The idea of argumentation at Lugano School. Approach and perspectives. Estudios De Filosofía, (56), 73–94. https://doi.org/10.17533/udea.ef.n56a05

Issue

Section

Original or Research articles