Adorno and art as mediation of utopia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.ef.12938

Keywords:

Aesthetics, society, autonomy, art, utopia, criticism, mimesis

Abstract

Adomo's Aesthetic Theory is one of the most accomplished attempts to take modern art to its concept. Its starting point is the recognition of the social nature of the aesthetic fact as well as the resistance of modem an with respect to any kind of social goal. This double nature has social fact and autonomy constitutes art as a critical element within the social so the endeavor of conceptualisation takees on social criticism. The nature of aesthetic criticism makes art mediate between the social and utopia.

|Abstract
= 2241 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 341 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADORNO, Theodor W. Teoría estética. Madrid: Taurus. 1989.

ARENDT, Hannah. Franz Kafka, revalorado, en: KAFKA, Franz. Obras completas I. Novelas: El desaparecido (América). El proceso. El castillo. Traducción de Miguel Saénz. Galaxia Gutenberg/Círculo de Lectores, 1999.

GUTIERREZ GIRARDOT, Rafael. Modernismo. Supuestos históricos y culturales. México: Fondo de Cultura Económica. 1987.

HEGEL, G. W. F. Lecciones de estética. Barcelona: Península. 1991. vol. 1.

HORKHEIMER, Max.; ADORNO. Theodor. W. Sociológica. Madrid: Taurus. 1979.

_____________. Dialéctica de la ilustración. Madrid: Trotta, 1994.

WELLMER, Albrecht. Sobre la dialéctica de modernidad y postmodernidad. La critica de la razón después de Adorno. España: Visor, 1993.

Published

2004-01-06

How to Cite

Maya Franco, C. M. (2004). Adorno and art as mediation of utopia. Estudios De Filosofía, (29), 9–24. https://doi.org/10.17533/udea.ef.12938

Issue

Section

Original or Research articles

Categories