Embodied Sensitive Regime. Reflective Body Practices in Medellin Since 1980
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.espo.19535Keywords:
Sensitive Regime, Body Practices, Subjectivation, History of de BodyAbstract
The following article studies the dynamic configuration of an Embodied Sensitive Regime unveiled through Reflexive Body Practices deployed in Medellin since the 1980s. Using a genealogical and ethnographic approach, the materialsymbolic ground of these practices is unveiled, as well as their underlying modes of appropriation and consumption, constituting traits of an esthetic-political regime that uses the embodied sensory experience to stimulate processes of subjectivation, while producing an order of perception in the recent history of Medellin. This regime motivates processes of subjectivation and control that pass through forms of perception and the body. The construction of sensitive bodies is a process that combines forms of individual autonomy with forms of life government related to welfare, social urbanism, productivity and health. The contribution to the study of the history of the body in Medellín, is to go beyond discourse to analyze bodily practices as performances, including the experience of practitioners as a way to show the constitution of corporeality in the production of knowledge and in the individual and social experience.
Downloads
References
(1) 108 Yoga (s.f.). Quienes somos. www.108yoga.com.co. Recuperado de http://www.108yoga.com.co/joomla/nosotros.html
(2) Alcaldía de Medellín. (s.f.). Plan de Desarrollo 2004-2007, “Medellín compromiso de toda la ciudadanía”. Recuperado de http://www.medellin.gov.co/irj/portal/ciudadanos?NavigationTarget=navurl://a4a5f21ecc5e0cca58a08600e2057317
(3) Alternativa Teatral. (s.f.). Luz Restrepo. www.alternativateatral.com. Recuperado de http://www.alternativateatral.com/persona153125-luz-restrepo
(4) Andrieu, Bernard. (2006). Cultes du corps. Revue Corps, 5 (2), pp. 9-18.
(5) Bertherat, Thérèse y Bernstein, Carol. (1981). Correo del cuerpo. Nuevas vías de la Antigimnasia. Buenos Aires: Paidós
(6) Bizerril, José. (2007). O retorno à raiz. uma linhagem taoísta no Brasil. Sao Paulo: Attar.
(7) Cardona, Paola. (s.f). Un día para hacer algo por la paz. El Colombiano. Recuperado de http://www.elcolombiano.com/BancoConocimiento/U/un_dia_para_hacer_algo_por_la_paz/un_dia_para_hacer_algo_por_la_paz.asp
(8) Castañeda, Gloria. (2009). Vivencia de prácticas corporales artísticas: allegar-se al cuerpo vivido desde las expresiones dancísticas de Magíster en Motricidad y Desarrollo Humano. (Tesis de Maestría), Universidad de Antioquia, Medellín. Recuperado de http://viref.udea.edu.co/contenido/pdf/153-vivencia.pdf
(9) Castro, Julia y Uribe, Marta. (1998). La Educación somática: un medio para desarrollar el potencial humano. Revista Educación Física y Deporte, 20 (1), pp. 31-43.
(10) Centro Cultural Govindas. (s.f.). Videos Centro Cultural Govindas Medellín. centroculturalgovindasvideos.blogspot.com. Recuperado de http://centroculturalgovindasvideos.blogspot.com/
(11) Citro, Silvia. (2009). Cuerpos Significantes: Travesías de una etnografía dialéctica. Buenos Aires: Biblios.
(12) Citro, Silvia (coord.). (2010). Cuerpos Plurales. Antropología de y desde los cuerpos. Buenos Aires: Biblios.
(13) Citro, Silvia; Aschieri, Patricia y Mennelli, Yanina. (2011). El multiculturalismo en los cuerpos y las paradojas de la desigualdad poscolonial. Boletín de Antropología Universidad de Antioquia, 25 (42), pp. 102-128.
(14) Crossley, Nick. (1995). Merleau-Ponty, the Elusive Body and Carnal Sociology. Body & Society, 1 (1), pp. 43-63.
(15) Crossley, Nick. (2005). Mapping Reflexive Body Techniques: On Body Modification and Maintenance. Body & Society, 11 (1), pp 1-35.
(16) Csordas, Thomas. (1999). Embodiment and Cultural Phenomenology. En: Weiss, Gail y Haber, Honi Fern (ed). Perspectives on Embodiment (pp. 143-162). New York: Routledge.
(17) El Colombiano (1985, enero 10,). Promoción de vacaciones para adelgazar. Gimnasia aeróbica, gimnasia-yoga. Calle 57 # 40 -12, tel. 2548419. Atendemos de 8 a 8. Crédito, p. 8B.
(18) El Colombiano. (1991, septiembre 15). Taichí: meditación en movimiento. Encuentro para la renovación corporal, mental y espiritual, p. 11C.
(19) El Colombiano (1995, mayo 16) Salud y belleza. Tu propia imagen, separata 12, p. 13.
(20) Farina, Cynthia. (2009). Formación estética y políticas de lo sensible. En: Farina, Cynthia y Rodrigues, Carla. (comp.), Cartografías do sensivel. Estética e subjetivação na contemporaneidade (pp. 9-23). Porto Alegre: Evangraf.
(21) Foucault, Michel. (1977). Historia de la sexualidad. 1. La voluntad de saber. México, D. F.: Siglo XXI.
(22) Fundación Escuela Colombiana de Biodanza (s.f.). Biodanza organizacional. www.biodanzacolombia.com. Recuperado de http://www.biodanzacolombia.com/web/actividades/biodanza-organizacional
(23) Fundación Víztaz. (s.f.). Recuperado de http://www.viztaz.com.co/
(24) Giddens, Anthony. (1995). Modernidad e identidad del yo. El yo y la sociedad en la época contemporánea. Barcelona: Península.
(25) Gómez, Ninoska. (1990). Movement, Body and Awareness. Exploring Somatic Process. Montréal: Université de Montréal.
(26) Gorostidi, Juan. (1987). Levantar la mirada. Tai chi chuan. Fundamentos para una práctica contemporánea. Buenos Aires: La liebre de marzo.
(27) INDER (s.f.). Estilos de Vida Saludable. Inder, Alcaldía de Medellín. Recuperado de http://www.inder.gov.co/index.php/Estilos-de-Vida-Saludable/all/
(28) Jackson, Michel. (1983). Conocimiento del cuerpo. En: Citro, Silvia (coord.). (2010). Cuerpos Plurales. Antropología de y desde los cuerpos (pp.59-82). Buenos Aires: Biblios.
(29) Lasch, Christopher. (1999). La cultura del narcisimo. Barcelona: Andrés Bello.
(30) Le Breton, David. (1995). Antropología del cuerpo y Modernidad. Buenos Aires: Nueva Visión.
(31) Lewin, Gabriel. (2011). Estética de la opacidad y Tai chi como arte marcial interno. X Congreso Argentino de Antropología Social, Buenos Aires. Recuperado de http://www.antropologiadelcuerpo.com
(32) Lipovetsky, Gilles. (2003). La era del vacío. Barcelona: Anagrama.
(33) Lipovetsky, Gilles. (2007). La felicidad paradójica. Barcelona: Anagrama.
(34) Maffesoli, Michel. (2007). En el crisol de las apariencias. Para una ética de la estética. México, D. F.: Siglo XXI.
(35) Mejía, Cristina y Dieze, Volker. (2008). Yoga. Un camino para la paz. Medellín: Impregón S. A.
(36) Molina, Nery. (2001). El movimiento experienciado: una forma de habitar el cuerpo y de relacionarse con los otros. En: García, Carmen (ed.). Hermenéutica de la Educación Corporal (pp.107-118). Medellín: Funámbulos.
(37) Pedraza, Zandra. (1999). En cuerpo y alma. Visiones del progreso y de la felicidad. Bogotá, D. C.: Universidad de los Andes.
(38) Pedraza, Zandra. (2008). De la educación física y el uso de sí: ejercicios estético-políticos de la cultura somática moderna. Movimento, 14 (02), pp.13-37.
(39) Ramírez, Yenny. (2011). Subjetividades contemporáneas: el yoga como práctica de sí. (Tesis de Maestría), Universidad Nacional de Colombia. Recuperado de http://www.bdigital.unal.edu.co/4445/
(40) Ronderos, María Teresa. (2007, julio 23). Sergio Fajardo: “La idea es cambiarle la piel a Medellín”. Terra Magazine. Recuperado de http://www.mx.terra.com/terramagazine/interna/0,,OI1778567-EI9841,00.html
(41) Schechner, Richard. (2000). Performance. Teoría y prácticas interculturales. Buenos Aires: Libros del Rojas.
(42) Sennett, Richard. (1997). Carne y piedra. El cuerpo y la ciudad en la civilización occidental. Madrid: Alianza.
(43) Swami B.A. Paramadvaiti. (s.f.). Manual de preiniciación. GuruMaharaj.net. Recuperado en http://gurumaharaj.net/vani/manual_de_preniciacion.html
(44) Telemedellín. (s.f. a). Sede Canal Parque. telemedellin.tv. Recuperado de http://www.telemedellin.tv/canal-parque/Paginas/diasverdes.aspx
(45) Telemedellín. (s.f. b). Sede Canal Parque. telemedellin.tv. Recuperado de http://www.telemedellin.gov.co/canal-parque/Paginas/diasverdes.aspx
(46) Toro, Rolando. (1980). El modelo teórico de la biodanza. www.biodanza.org. Recuperado de http://www.biodanza.org/es/biodanza/modelo-teorico-de-biodanza
(47) Vallverdú, Jaume. (2012). El poder sobre el cuerpo y el poder del cuerpo religioso: dos casos para la comparación. Revista de Dialectología y Tradiciones Populares, 58 (1), pp. 209-240.
(48) Wacquant, Loïc. (2006). Entre las cuerdas. Cuadernos de un aprendiz de boxeador. Buenos Aires: Siglo XXI.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Estudios Políticos authorizes the copy of articles and texts for academic purposes or the internal use of institutions as long as the proper citation of the source is provided. Total or partial reproduction of the journal with different purposes should have an explicit authorization by the Institute of Politic Studies of the University of Antioquia.
The views and opinions expressed in the articles are those of the authors and do not necessary reflect or bind those of the Institute of Political Studies of the University of Antioquia.