Patronage in Chile. A Heterogeneous Taxonomy that Changes
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.espo.n53a10Keywords:
Patronage, Political Parties, Public Administration, Political AppoinmentsAbstract
The objective of this article is to describe in an exploratory way the type of patronage that exists in Chile and identify the mechanisms that determine it. The typology that will be applied in this article is a classification that has been elaborated in a joint work that is still under development and that are being led by Conrado Ramos, Francisco Panizza and Guy Peters. This typology brings together a significant number of Latin American researchers. Patronage will be understood as that activity where the political appoinments in the administration are made by the political parties in a discretionary manner. A descriptive methodology of mixed character was used, that is, it combined qualitative and quantitative elements. The results show that there is no homogeneous type of patronage in the Chilean public administration. In fact, it varies according to the hierarchical level that is analyzed. Moreover, the role of political parties continues to be important in the designations, although they have lost relevance since the return of democracy in relation to other actors.
Downloads
References
(1) Aguirre, Julio. (2012). Redes Clientelares. Una perspectiva teórica desde el análisis de redes sociales. Documentos de Trabajo CIEPP, 83. Recuperado de http://www.ciepp.org.ar/images/ciepp/docstrabajo/doc%2083.pdf
(2) Alcántara, Manuel y Freidenberg Flavia. (2001). Los partidos políticos en América Latina. América Latina Hoy, 27, pp. 17-35.
(3) Altman, David, Luna, Juan, Piñeiro, Rafael y Toro, Sergio. (2009). Partidos y sistemas de partidos en América Latina: Aproximaciones desde la encuesta a expertos 2009. Revista de Ciencia Política, 29 (3), pp. 775-798.
(4) Arriagada, Genaro. (2004). Los empresarios y la política. Santiago: LOM.
(5) Auyero, Javier. (2002). Clientelismo político en Argentina: doble vida y negación colectiva. Perfiles Latinoamericanos, 20, pp. 33-52.
(6) Chile. Ministerio Secretaría General de la Presidencia. Constitución Política de la República de Chile. (22 de septiembre de 2015). Recuperado de http://bcn.cl/1uva9
(7) Chile. Ministerio de Hacienda. Ley 18 834. (16 de marzo de 2005). Sobre estatuto administrativo. Recuperado de http://bcn.cl/1uvzy
(8) Dávila, Mireya; Olivares, Alejandro y Avendaño, Octavio. (2013). Los Gabinetes de la concertación en Chile (1990-2010). América Latina Hoy, 64, pp. 67-94.
(9) Barozet, Emmanuelle. (2006). Relecturas de la noción de clientelismo: Una forma diversificada de intermediación política y social. Ecuador Debate, 69, pp. 77-102.
(10) Bersch, Katherine; Sérgio Praça y Matthew Taylor. (2017). State Capacity, Bureaucratic Politicization, and Corruption in the Brazilian State. Governance, 30 (1), pp. 105-124.
(11) Carneiro, Fabricio. (2009). Patronazgo y estrategias de movilización partidaria: evidencia desde los gobiernos subnacionales de Uruguay. Revista Uruguaya de Ciencia Política, 18, pp. 139-161.
(12) Delamaza, Gonzalo. (2011). Elitismo democrático, líderes civiles y tecnopolítica en la reconfiguración de las élites políticas. En: Joignant, Alfredo y Güell, Pedro (eds.). Notables, tecnócratas y mandarines. Elementos de sociología de las élites en Chile (pp. 77-108). Santiago: Universidad Diego Portales.
(13) Di Mascio, Fabrizio. (2011). Come i partiti controllano lo Stato. Il patronage in Europa. Rivista Italiana di Scienza Política, 2, pp. 291-314.
(14) Egaña, Rodrigo. (2014). Alta Dirección Pública: Nuevos desafíos y reformas pendientes”. Conferencia recuperada en https://documentos.serviciocivil.cl/actas/dnsc/documentService/downloadWs?uuid=5bfaec5c-1c9b-483a-a42b-8837fae8103b
(15) Ennser-Jedenastik, Laurenz. (2013). The Politics of Patronage and Coalition: How Parties Allocate Managerial Positions in State‐Owned Enterprises. Political Studies, 62 (2), pp. 398-417.
(16) Funk, Robert. (2011). El relato político del primer año del gobierno de Piñera. Revista de Ciencia Política, 49 (2), pp. 151-159.
(17) Gallo, Nick & Lewis, David. (2012). The Consequences of Presidential Patronage for Federal Agency Performance. Journal of Public Administration Research and Theory, 22 (2), pp. 219-243.
(18) Gárate Chateau, Manuel. (2012). La revolución capitalista de Chile (1973-2003). Santiago de Chile: Universidad Alberto Hurtado.
(19) González-Bustamante, Bastián; Olivares L., Alejandro; Abarca, Pedro y Molina, Esteban. (2016). Servicio civil en Chile, análisis de los directivos de primer nivel jerárquico (2003-13). Revista de Administração Pública, 50 (1), pp. 59-80.
(20) Grindle, Merilee S. (2012). Jobs for the Boys. Patronage and the State in Comparative Perspective. Cambridge: Harvard University.
(21) Huber, John y Ting, Michael. (2016). Civil Service and Patronage in Bureaucracies. Columbia University. Recuperado de http://www.columbia.edu/~mmt2033/politics_personnel.pdf
(22) Joignant, Alfredo. (2011). Tecnócratas, technopols y dirigentes de partido: tipos de agentes y especies de capital en las elites gubernamentales de la Concertación (1990-2010). En: Joignant, Alfredo y Güell, Pedro (ed.). Notables, tecnócratas y mandarines: elementos de sociología de las elites en Chile (1990-2010) (pp. 49-76). Santiago de Chile: Universidad Diego Portales.
(23) Kenny, Paul. (2015). The Origins of Patronage Politics: State Building, Centrifugalism, and Decolonization. British Journal of Political Science, 45 (1), pp. 141-171.
(24) Kopecky, Petr; Scherlis, Gerardo y Spirova Maria. (2008). Conceptualizing and Measuring Party Patronage. Leiden University: Committee on Concepts and Methods Working Paper, 25.
(25) Kopecky, Petr; Mair, Peter y Spirova Maria (eds). (2012). Party Patronage and Party Government in European Democracies. Oxford: Oxford University.
(26) Levitsky, Steven. (2007). From Populism to Clientelism? The Transformation of Labor-Based Party Linkages in Latin America. In: Kitschelt, Herbert & Wilkinsons, Steven (eds.). Patrons, Clients, and Policies (pp. 206-226). New York: Cambridge University.
(27) Luna, Juan Pablo. (2010). Segmented Party Voter Linkages in Latin America: The Case of the UDI. Journal of Latin American Studies, 42 (2), pp. 325-356.
(28) Luna, Juan Pablo y Rosenblat, Fernando. (2012). ¿Notas para una autopsia? Los partidos políticos en el Chile actual. En: Díaz, Francisco Javier y Sierra, Lucas (eds.) Informe para la reforma de los partidos políticos en Chile (pp. 115-267). Santiago: CEP-Cieplan.
(29) Mainwaring, Scott y Mariano Torcal. (2005). La institucionalización de los sistemas de partidos y la teoría del sistema partidista después de la tercera ola democratizadora. América Latina Hoy, 41, pp. 141-173.
(30) Mainwaring, Scott y Scully, Timothy. (1995). La institucionalización de los sistemas de partidos en América Latina. Revista de Ciencia Política, 17 (1-2), pp. 63-102.
(31) Montecinos, Verónica y Markoff, John (eds.). (2016). Economistas en las Américas. Profesión, ideología y poder político. Santiago: Universidad Diego Portales.
(32) Panizza, Francisco; Ramos, Conrado y Scherlis, Gerardo. (2014a). Clients, Political Operators, and Counsellors: Party Systems, Office Holders and the Politics of Patronage in Latin America. Documento de Trabajo AUCIP.
(33) Panizza, Francisco; Ramos, Conrado y Scherlis, Gerardo. (2014b). La Política del Patronazgo Partidario en Argentina y Uruguay. V Congreso Uruguayo de Ciencia Política ¿Qué ciencia política para qué democracia? Asociación Uruguaya de Ciencia Política, Montevideo.
(34) Peters, Guy y Pierre, Jon. (eds.) (2004). Politicization of the Civil Service in Comparative Perspective: The Quest for Control. London: Routledge.
(35) Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo (PNUD). (2014). Auditoría a la Democracia, Más y mejor democracia para un Chile inclusivo. Santiago: LOM.
(36) Ramos, Conrado; Panizza, Francisco & Peters, Guy. (2018). Party Professionals, Technocrats, Apparatchiks and Agents: A Tipology of Modalities of Patronage in Comparitive Perpective. Public Administration [Inédito].
(37) Ramos, Conrado; Scrollini, Fabrizio. (2013). Los nuevos acuerdos entre políticos y servidores públicos en la alta dirección pública en Chile y Uruguay. Revista Uruguaya de Ciencia Política, 22 (1), pp. 11-36.
(38) Resico, Marcelo. (2015). Neopatrimonialismo y patronazgo-clientelismo: una revisión temática de la literatura. Revista Cultura Económica, 33 (90), pp. 60-75.
(39) Sautu, Ruth. (2004). Catálogo de prácticas corruptas. Buenos Aires: Lumiere.
(40) Scherlis, Gerardo. (2012). Designaciones y organización partidaria: El partido de redes gubernamentales en el peronismo Kirchnerista. América Latina Hoy, 62, pp. 47-77.
(41) Scherlis, Gerardo. (2013a). Presidentes y partidos en América Latina: la excepcionalidad del peronismo en el contexto latinoamericano. Revista Politai, 7, pp. 29-50.
(42) Scherlis, Gerardo. (2013b). The Contours of Party Patronage in Argentina. Latin American Research Review, 48 (3), pp. 63-84.
(43) Schröter, Barbara. (2010). Clientelismo político: ¿existe el fantasma y cómo se viste? Revista Mexicana de Sociología,.72 (1), pp. 141-175.
(44) Silva, Patricio. (2010). En el nombre de la razón. Tecnócratas y políticas en Chile. Santiago: Universidad Diego Portales.
(45) Strokes, Susan; Dunning, Thad & Nazareno, Marcelo. (2013). Brokers, Voters and Clientelism: The Puzzle of Distributive Politics. New York: Cambridge University.
(46) Toro, Sergio. (2007). Conducta legislativa ante las iniciativas del Ejecutivo: unidad de los bloques políticos en Chile. Revista de Ciencia Política, 27 (1), pp. 23-41.
(47) Torres, Pablo. (2007). De políticos, punteros y clientes. Reflexiones sobre el clientelismo político. Buenos Aires: Espacio.
(48) Undurraga, Tomás. (2012). Transformaciones sociales y fuentes de poder del empresariado chileno (1975-2010). Ensayos de Economía, 41, pp. 201-225.
(49) Valenzuela, Arturo. (2011). Crisis de representación y reforma política en Chile. Seminario sobre reforma a los partidos. CEP y CIEPLAN, Santiago de Chile.
(50) Weber, Max. (2012). El Político y el científico. Madrid: Alianza.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Estudios Políticos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Estudios Políticos authorizes the copy of articles and texts for academic purposes or the internal use of institutions as long as the proper citation of the source is provided. Total or partial reproduction of the journal with different purposes should have an explicit authorization by the Institute of Politic Studies of the University of Antioquia.
The views and opinions expressed in the articles are those of the authors and do not necessary reflect or bind those of the Institute of Political Studies of the University of Antioquia.