The Problem of Government in the Political Critical Theory
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.espo.n68a07Keywords:
Political Theory, Self-Government, Hierarchy, Network, Governance, MetagovernanceAbstract
The Political Critical Theory understands the government of the contemporary societies as a process of collective purposes assignment, which implementation is based on three forms of coordination: the systemic self-government of the capitalist market; the hierarchy typical of the bureaucratic-administrative power of the State; and the dialogic asymmetrical networks that reflect the relationship between the different organizations of the civil society. Since a general point of view, this conception accords with the approach of the Theory of Governance. However, there is a big difference between governance and critical perspective as far as the balance between the three forms of coordination (metagovernance) is concerned: The Theory of Governance believes that hierarchy and dialogue must serve the market. On the contrary, the Political Critical Theory claims that the dialogue and a State that is subject to popular control, must govern the market system.
Downloads
References
(1) Arruzza, Cinzia, Bhattacharya, Tithi y Fraser, Nancy. (2019). Feminismo para el 99%. Un manifiesto. Rara Avis.
(2) Domènech, Antoni. (2019). El eclipse de la fraternidad. Una revisión republicana de la tradición socialista. Akal.
(3) Gramsci, Antonio. (1984). Notas sobre Maquiavelo, sobre la política y sobre el Estado moderno. Nueva Visión.
(4) Gramsci, Antonio. (2016). Introducción al estudio de la filosofía. En: Para la reforma moral e intelectual (pp. 130-153). Catarata.
(5) Horkheimer, Max. (2000). Teoría tradicional y teoría crítica. Paidós.
(6) Jessop, Bob. (2008). El futuro del Estado capitalista. Catarata.
(7) Jessop, Bob. (2017). El Estado. Pasado, presente, futuro. Catarata.
(8) Kooiman, Jan. (2005). Gobernar en gobernanza. En: Cerrillo I Martínez, Agustí (coord.). La gobernanza hoy: 10 textos de referencia (pp. 57-81). Instituto Nacional de Administración Pública.
(9) Marx, Karl. (1975). Elementos fundamentales para la crítica de la economía política (borrador) 1857-1858. Siglo XXI.
(10) Marx, Karl. (1976). Instrucción sobre diversos problemas a los delegados del Consejo Central provisional. En: Marx, Karl y Engels, Federico. Obras escogidas I (pp. 99-140). Progreso.
(11) Marx, Karl. (2009). El Capital. Libro I, capítulo VI (inédito). Resultados del proceso inmediato de producción. Siglo XXI.
(12) Marx, Karl y Engels, Federico. (1959). La ideología alemana. Crítica de la novísima filosofía alemana en las personas de sus representantes Feurbach, B. Bauer y Stirner, y del socialismo alemán en las de sus diferentes profetas. Pueblos Unidos.
(13) Marx, Karl y Engels, Federico. (1976). El Manifiesto del Partido Comunista. En: Obras escogidas II (pp. 77-86). Progreso.
(14) Mayntz, Renate. (2005). Nuevos desafíos de la teoría de la gobernanza. En: Cerrillo I Martínez, Agustí (coord.). La gobernanza hoy: 10 textos de referencia (pp. 83-98). Instituto Nacional de Administración Pública.
(15) Negri, Antonio. (2008). Más allá de lo privado y de lo público: lo común. En: La fábrica de porcelana. Una nueva gramática de la política (pp. 80-97). Paidós.
(16) Quiñones Páez, Julio. (2019). La idea de contragobernanza. Elementos para una teoría crítica del gobierno. Estudios Políticos, 56, pp. 18-39. https://doi.org/10.17533/udea.espo.n56a02
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Julio Rafael Quiñones Páez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Estudios Políticos authorizes the copy of articles and texts for academic purposes or the internal use of institutions as long as the proper citation of the source is provided. Total or partial reproduction of the journal with different purposes should have an explicit authorization by the Institute of Politic Studies of the University of Antioquia.
The views and opinions expressed in the articles are those of the authors and do not necessary reflect or bind those of the Institute of Political Studies of the University of Antioquia.