The perspective of some actors regarding the health education models underlying sexual and reproductive health programs for adolescents, Medellín 2004-2007

Authors

  • Diana P. Molina-Berrío University of Antioquia
  • Isabel C. Posada-Zapata University of Antioquia

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.rfnsp.12527

Keywords:

sexual and reproductive health, health education models, adolescent, pregnancy, technical operators

Abstract

Objective: to describe the perspective that some actors have on the health education models of the sexual and reproductive health programs aimed at the adolescents of the city of Medellin from 2004 to 2007. Methodology: grounded theory was used to perform a qualitative analysis of the data. Information was collected using sixteen semi-structured interviews. Six of these interviews were addressed to young members of the programs, and the remaining ten were intended for the technical operators. Additionally, the indicators proposed by Serrano were used in order to determine the type of health education model proposed for each intervention. Results and discussion: each of the studied sexual and reproductive health interventions showed a mixture of indicators that made it impossible to place any of these programs into a single health education model. Conclusions and recommendations: all the analyzed projects shared indicators from several models, which often pointed to a lack of coherence between the formalized model and its implementation.

|Abstract
= 1128 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 63 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Diana P. Molina-Berrío, University of Antioquia

Psychologist, Master in Public Health, research professor, National School of Public Health, University of Antioquia, Medellín, Colombia.

Isabel C. Posada-Zapata, University of Antioquia

Psychologist, Master in Public Health, research professor, National School of Public Health, University of Antioquia, Medellín, Colombia.

References

(1). Grisales H. Condiciones de vida de los adolescentes jóvenes. Me-dellín. Tesis doctoral. Medellín: Nueva Era, 2006. p. 18

(2). Stern C. El embarazo en la adolescencia como problema público: una visión crítica. Salud Pública Mex 1997, 39: 137-143. DOI: https://doi.org/10.1590/S0036-36341997000200008

(3). Profamilia. Encuesta Nacional de Demografía y Salud (ENDS) [Internet]. Bogotá: Profamilia, 2009 [acceso 30 de abril de 2012]. Disponible en:http://www.profamilia.org.co/encuestas/Profamilia/Profamilia/images/stories/PDF-capitulos/Capitulo-5.pdf

(4). Alcaldía de Medellín. Proyecto red de jóvenes. Reflexionar e intervenir: una propuesta de trabajo para la prevención de la farmacodependencia, la sexualidad insegura y la agresión en los y las jóvenes. Medellín: Alcaldía de Medellín, 2001. p. 44.

(5). Strauss A, Corbin J. Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundada. Medellín: Editorial Universidad de Antioquia, 2002. pp. 20-21.

(6). Serrano N. Educación para la salud y participación comunitaria: una perspectiva metodológica. Madrid: Díaz de Santos, 1990. pp. 37–41.

(7). Ifrán D, Foucault M. Aproximación a claves de su pensamien-to. [Internet] [Acceso 11 de diciembre de 2009]. Disponible en: http://www.taciturno.be/spip.php?rubrique8.

(8). Patpatian J. Algunas consideraciones sobre el rol de los padres en la educación sexual de sus hijos. Montevideo: Editorial ACUPS, 2004. p. 21.

(9). Mundigo A. Religión y salud reproductiva: encrucijadas y con-flictos [Internet] [Acceso 11 de diciembre de 2009]. Disponible en: http://www.despenalizacion.org.ar/pdf/publicaciones/Religion_y_salud_reproductiva_encrucijadas_conflictos.pdf

(10). Alcaldía de Medellín. Situación de salud en Medellín: indicadores básicos 2006: Secretaría de Salud de Medellín, 2007.

(11). República de Colombia. Ministerio de la Protección Social, Dirección General de Salud Pública. Política Nacional de Salud Sexual y Reproductiva [Internet] [Acceso 30 septiembre de 2011]. Disponible en: http://www.unfpacolombia.org/home/unfpacol/public_htmlfile/%20politicassr.pdf

(12). Secretaría de Salud de Medellín. Redescubrirte: enhebrando saberes en salud y juventud. Medellín: La Secretaría, 2005. p. 43.

(13). Imianowski S, Meneses RT, Ribeiro JP. Análisis de programas de salud sexual y reproductiva para escolares. Tipica [Internet] 2008 [Acceso 7 de octubre de 2011]; 4 (2): 49-54. Disponible en: http://www.tipica.org/media/system/articulos/vol4N2/vol4N2_imianowski_analisis_programas_salud_sexual_reproductiva_escolares.pdf

Published

2013-05-16

How to Cite

1.
Molina-Berrío DP, Posada-Zapata IC. The perspective of some actors regarding the health education models underlying sexual and reproductive health programs for adolescents, Medellín 2004-2007. Rev. Fac. Nac. Salud Pública [Internet]. 2013 May 16 [cited 2025 Dec. 6];31(1):19-2. Available from: https://revistas.udea.edu.co/index.php/fnsp/article/view/12527

Issue

Section

Research

Most read articles by the same author(s)