Management of Primary Health Care in a Market Context: Case Analysis in a Public Hospital in Bogota-Colombia, 2008 - 2011

Authors

  • Gabriel J. Otálvaro Castro University of Antioquia
  • Sandra M. Zuluaga Salazar Co-operative University of Colombia
  • Daniel Blanco Santamaría Usaquén Hospital
  • Luis F. Restrepo Pérez El Bosque University

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.rfnsp.v34n3a06

Keywords:

health management, primary health care, right to health, public hospitals, health care models, Colombia

Abstract

The health policy of Bogotá (2004 – 2011) proposed a management which aimed to guarantee the right to health through a primary health care strategy. This policy was implemented under open controversy with the national policy, which was based on assurance and focalization mechanisms. Some public hospitals of Bogotá underwent institutional transformation processes in order to adopt the new sectoral policy. A case study was thus conducted to show the particular experience of one of these hospitals. This project made it possible to identify the processes involved in the management of the Primary Health Care Model of the Hospital del Sur
Hospital in Bogotá between 2008 and 2011. The study showed the factors that made it feasible as well as the hindrances, tensions and contradictions that arose during the process. The methodology included a literature review, the creation of narratives and semi-structured interviews with key actors. This paper describes the model’s construction process, the devices that facilitated its development and the contradictions that emerged during the attempt to transform the management of a public hospital from the perspective of the right to health.
|Abstract
= 741 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 314 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gabriel J. Otálvaro Castro, University of Antioquia

PhD (c) in Collective Health. University of Antioquia, Medellin, Colombia.

Sandra M. Zuluaga Salazar, Co-operative University of Colombia

Master (c) in Research on Contemporary Social Problems. Co-operative University of Colombia, Medellin, Colombia.

Daniel Blanco Santamaría, Usaquén Hospital

Specialist in Health Administration, Doctor. Usaquén Hospital, Bogota, Colombia.

Luis F. Restrepo Pérez, El Bosque University

Master in educational and social development. El Bosque University, Bogota, Colombia.

References

(1). Jiménez C. La carta constitucional de 1991 como nuevo mito fundacional. A propósito del discurso legitimador de la democracia participativa. Revista Espacio Critico [Internet]. diciembre de 2005;(3). Disponible en: http://www.espaciocritico.com/sites/all/files/revista/recrt03/n3_a03.pdf

(2). Akin J, Birdsall N, Ferranti D. Financing health services in developing countries: an agenda for reform. Washington, DC: The World Bank; 1987.

(3). Banco Mundial. Informe sobre el Desarrollo Mundial 1993. Invertir en salud. Washington, D.C.: Banco Mundial; 1993.

(4). Laurell AC, Blanco Gil J. La salud: de derecho social a mercancía. En: Nuevas Tendencias y Alternativas en el Sector Salud [Internet]. México: Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Xochimilco; 1994. p. 9-32. Disponible en: http://docplayer.es/5393343-La-salud-de-derecho-social-a-mercancia.html.

(5). Laurell AC, Ronquillo JH. La Segunda Reforma de Salud. Aseguramiento y compra-venta de servicios. Salud colectiva. 2010;6(2):137-148.

(6). Iriat C, Merhy EE, Waitzkin H. La atención gerenciada en América Latina. En: Rojas F, Márquez M, compiladores. ALAMES en la memoria: selección de lecturas. La Habana: Editorial Caminos; 2009. p. 538-561.

(7). Madrid M. La crisis hospitalaria: muchas causas y pocas soluciones. Revista Salud Colombia [revista en Internet] 1999 [Acceso 20 de febrero de 2014]; 42. Recuperado a partir de: http://www.saludcolombia.com/actual/salud42/noticia42.htm

(8). Secretaria Distrital de Salud. Lineamientos de política para la red pública Distrital de servicios de salud, 2001-2004. Legitimidad social y sostenibilidad económica de las Empresas Sociales del Estado [Internet]. Bogotá: Secretaria Distrital de Salud; 2001. (Lineamientos de política para la red pública Distrital de servicios de salud, 2001-2004). Disponible en: http://www.alcaldiabogota.gov.co/BJV/awdoc.jsp?i=1012.

(9). Vega R. La lección más importante de una experiencia de gobierno. Revista Pretil. 2008;6(17):8–15.

(10). Alcaldía Mayor de Bogotá/Secretaria Distrital de Salud. Salud a su Hogar. Un modelo de Atención Primaria en Salud para garantizar el derecho a la salud. Bogotá: La Alcaldía; 2004.

(11). Secretaria Distrital de Salud. La atención primaria en salud para garantizar el derecho a la salud. Secretaría Distrital de Salud de Bogotá; 2004.

(12). Mosquera Paola, Granados Gema, Vega Román. La estrategia de Atención Primaria en Salud (APS) para Bogotá – Colombia y su relación con la disminución de inequidades de resultados en salud. Rev Gerenc Polit Salud. 2008;7(14):88-109.

(13). Ghiso A. De la práctica singular al diálogo con lo plural. La Piragua Revista Latinoamericana y Caribeña de Educación y Política [Internet]. 1998 [citado 11 de abril de 2013];(16). Disponible en: http://www.campusvirtuales.com.ar/campusvirtuales/comun/mensajes/206523/1/Alfredo%20Ghiso.pdf.

(14). De Salazar Ligia, Díaz Constanza. La evaluación-sistematización: una propuesta metodológica para la evaluación en promoción de la salud. Un estudio de caso en Cali, Colombia. Ciencia & Saúde Colectiva. 2004;9(3):545–555.

(15). Cendales L. La metodología de la sistematización. Una construcción colectiva. Revista Aportes [Internet]. 2004 [citado 2 de mayo de 2016];(57). Disponible en: http://www.cepalforja.org/sistem/sistem_old/metodologia.doc

(16). Jara O. La sistematización de experiencias y las corrientes innovadoras del pensamiento latinoamericano–una aproximación histórica. Revista La Piragua [Internet]. 2006 [citado 2 de mayo de 2016]; Disponible en: http://www.cepalforja.org/sistem/sistem_old/oscar_jara-sistematizacion_y_corrientes_innovadoras.pdf.

(17). Alcaldía Mayor de Bogotá. Acuerdo No. 119: por el cual se adopta el plan de desarrollo económico, social y de obras públicas para Bogotá D.C. 2004-2008 Bogotá: La Alcaldía; 2004.

(18). Hospital del Sur ESE I nivel. Presentación y componentes del modelo de atención. Bogotá: Hospital del Sur; 2009.

(19). Hospital del Sur ESE I nivel. Acuerdo no 192 mediante el cual la Junta Directiva aprobó el plan de desarrollo institucional del periodo 2009 – 2012. Bogotá: Hospital del Sur; 2009.

(20). De Sousa G. Equipos matriciales de referencia y apoyo especializado: un ensayo sobre reorganización del trabajo en salud [Internet]. 1998. Disponible en: http://www.alames.org/documentos/equipos.pdf

(21). Hospital del Sur ESE I nivel. Resolución no 093 mediante la cual se establecen unas formas de organización funcional. Bogotá: Hospital del Sur; 2009.

(22). Hospital del Sur ESE I nivel. Resolución no 269 mediante la cual se establecen unas formas de organización funcional. Bogotá: Hospital del Sur; 2010.

(23). Menéndez E. Hacia una práctica médica alternativa. Hegemonía y auto atención (gestión) en salud. En: Cuadernos de la Casa Chata. 2a Ed. México: Secretaría de Educación Pública; 1984.

(24). De Sousa G. Gestión en salud: en defensa de la vida. Buenos Aires: Lugar Editorial; 2001.

(25). García CM. El hospital como empresa: nuevas prácticas, nuevos trabajadores. Universitas Psychologica. 2007;6(1):143-54.

(26). Matus C. Adiós, Señor Presidente. Remedios de Escalada: Universidad Nacional de Lanús; 2007.

(27). Matus C. Política, Planificación y Gobierno. Segundo Borrador. Washington D.C.: Organización Panamericana de la Salud; 1987. 772 p.

Published

2016-09-05

How to Cite

1.
Otálvaro Castro GJ, Zuluaga Salazar SM, Blanco Santamaría D, Restrepo Pérez LF. Management of Primary Health Care in a Market Context: Case Analysis in a Public Hospital in Bogota-Colombia, 2008 - 2011. Rev. Fac. Nac. Salud Pública [Internet]. 2016 Sep. 5 [cited 2025 Dec. 7];34(3):316-29. Available from: https://revistas.udea.edu.co/index.php/fnsp/article/view/22338

Most read articles by the same author(s)