Management of Primary Health Care in a Market Context: Case Analysis in a Public Hospital in Bogota-Colombia, 2008 - 2011
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.rfnsp.v34n3a06Keywords:
health management, primary health care, right to health, public hospitals, health care models, ColombiaAbstract
Downloads
References
(1). Jiménez C. La carta constitucional de 1991 como nuevo mito fundacional. A propósito del discurso legitimador de la democracia participativa. Revista Espacio Critico [Internet]. diciembre de 2005;(3). Disponible en: http://www.espaciocritico.com/sites/all/files/revista/recrt03/n3_a03.pdf
(2). Akin J, Birdsall N, Ferranti D. Financing health services in developing countries: an agenda for reform. Washington, DC: The World Bank; 1987.
(3). Banco Mundial. Informe sobre el Desarrollo Mundial 1993. Invertir en salud. Washington, D.C.: Banco Mundial; 1993.
(4). Laurell AC, Blanco Gil J. La salud: de derecho social a mercancía. En: Nuevas Tendencias y Alternativas en el Sector Salud [Internet]. México: Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Xochimilco; 1994. p. 9-32. Disponible en: http://docplayer.es/5393343-La-salud-de-derecho-social-a-mercancia.html.
(5). Laurell AC, Ronquillo JH. La Segunda Reforma de Salud. Aseguramiento y compra-venta de servicios. Salud colectiva. 2010;6(2):137-148.
(6). Iriat C, Merhy EE, Waitzkin H. La atención gerenciada en América Latina. En: Rojas F, Márquez M, compiladores. ALAMES en la memoria: selección de lecturas. La Habana: Editorial Caminos; 2009. p. 538-561.
(7). Madrid M. La crisis hospitalaria: muchas causas y pocas soluciones. Revista Salud Colombia [revista en Internet] 1999 [Acceso 20 de febrero de 2014]; 42. Recuperado a partir de: http://www.saludcolombia.com/actual/salud42/noticia42.htm
(8). Secretaria Distrital de Salud. Lineamientos de política para la red pública Distrital de servicios de salud, 2001-2004. Legitimidad social y sostenibilidad económica de las Empresas Sociales del Estado [Internet]. Bogotá: Secretaria Distrital de Salud; 2001. (Lineamientos de política para la red pública Distrital de servicios de salud, 2001-2004). Disponible en: http://www.alcaldiabogota.gov.co/BJV/awdoc.jsp?i=1012.
(9). Vega R. La lección más importante de una experiencia de gobierno. Revista Pretil. 2008;6(17):8–15.
(10). Alcaldía Mayor de Bogotá/Secretaria Distrital de Salud. Salud a su Hogar. Un modelo de Atención Primaria en Salud para garantizar el derecho a la salud. Bogotá: La Alcaldía; 2004.
(11). Secretaria Distrital de Salud. La atención primaria en salud para garantizar el derecho a la salud. Secretaría Distrital de Salud de Bogotá; 2004.
(12). Mosquera Paola, Granados Gema, Vega Román. La estrategia de Atención Primaria en Salud (APS) para Bogotá – Colombia y su relación con la disminución de inequidades de resultados en salud. Rev Gerenc Polit Salud. 2008;7(14):88-109.
(13). Ghiso A. De la práctica singular al diálogo con lo plural. La Piragua Revista Latinoamericana y Caribeña de Educación y Política [Internet]. 1998 [citado 11 de abril de 2013];(16). Disponible en: http://www.campusvirtuales.com.ar/campusvirtuales/comun/mensajes/206523/1/Alfredo%20Ghiso.pdf.
(14). De Salazar Ligia, Díaz Constanza. La evaluación-sistematización: una propuesta metodológica para la evaluación en promoción de la salud. Un estudio de caso en Cali, Colombia. Ciencia & Saúde Colectiva. 2004;9(3):545–555.
(15). Cendales L. La metodología de la sistematización. Una construcción colectiva. Revista Aportes [Internet]. 2004 [citado 2 de mayo de 2016];(57). Disponible en: http://www.cepalforja.org/sistem/sistem_old/metodologia.doc
(16). Jara O. La sistematización de experiencias y las corrientes innovadoras del pensamiento latinoamericano–una aproximación histórica. Revista La Piragua [Internet]. 2006 [citado 2 de mayo de 2016]; Disponible en: http://www.cepalforja.org/sistem/sistem_old/oscar_jara-sistematizacion_y_corrientes_innovadoras.pdf.
(17). Alcaldía Mayor de Bogotá. Acuerdo No. 119: por el cual se adopta el plan de desarrollo económico, social y de obras públicas para Bogotá D.C. 2004-2008 Bogotá: La Alcaldía; 2004.
(18). Hospital del Sur ESE I nivel. Presentación y componentes del modelo de atención. Bogotá: Hospital del Sur; 2009.
(19). Hospital del Sur ESE I nivel. Acuerdo no 192 mediante el cual la Junta Directiva aprobó el plan de desarrollo institucional del periodo 2009 – 2012. Bogotá: Hospital del Sur; 2009.
(20). De Sousa G. Equipos matriciales de referencia y apoyo especializado: un ensayo sobre reorganización del trabajo en salud [Internet]. 1998. Disponible en: http://www.alames.org/documentos/equipos.pdf
(21). Hospital del Sur ESE I nivel. Resolución no 093 mediante la cual se establecen unas formas de organización funcional. Bogotá: Hospital del Sur; 2009.
(22). Hospital del Sur ESE I nivel. Resolución no 269 mediante la cual se establecen unas formas de organización funcional. Bogotá: Hospital del Sur; 2010.
(23). Menéndez E. Hacia una práctica médica alternativa. Hegemonía y auto atención (gestión) en salud. En: Cuadernos de la Casa Chata. 2a Ed. México: Secretaría de Educación Pública; 1984.
(24). De Sousa G. Gestión en salud: en defensa de la vida. Buenos Aires: Lugar Editorial; 2001.
(25). García CM. El hospital como empresa: nuevas prácticas, nuevos trabajadores. Universitas Psychologica. 2007;6(1):143-54.
(26). Matus C. Adiós, Señor Presidente. Remedios de Escalada: Universidad Nacional de Lanús; 2007.
(27). Matus C. Política, Planificación y Gobierno. Segundo Borrador. Washington D.C.: Organización Panamericana de la Salud; 1987. 772 p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The contents of the articles are the responsibility of the authors
The editorial committee has editorial independence from the National School of Public Health "Héctor Abad Gómez" of the University of Antioquia.
The editorial committee is not responsible for aspects related to copying, plagiarism or fraud that may appear in the articles published in it.
When you are going to reproduce and disclose photographs or personal data in printed or digital format, informed consent is required. Therefore, this requirement is required of the author at the time of receipt of the manuscript.
Authors are responsible for obtaining the necessary permissions to reproduce any material protected by reproduction rights.
The authors preserve the moral rights and assign the economic rights that will correspond to the University of Antioquia, to publish it, distribute electronic copies, include them in indexing services, directories or national and international databases in Open Access, under the Creative Commons Attribution license -Not Commercial-Share Equal 4.0 International Commercial (CC BY-NC-SA) which allows others to distribute, remix, retouch, and create from the work in a non-commercial way, as long as the respective credit and license are granted. new creations under the same conditions.
The authors will sign the declaration of transfer of economic rights to the University of Antioquia, after the acceptance of the manuscript.
The editorial committee reserves the right to reject the articles whose authors do not offer satisfactory explanations about the contribution of each author, to meet the criteria of authorship in the submission letter. All authors must meet the four criteria of authorship according to ICMJE: "a) .- That there is a substantial contribution to the conception or design of the article or to the acquisition, analysis or interpretation of the data. b) That they have participated in the design of the research work or in the critical review of its intellectual content. c) .- That has been intervened in the approval of the final version that will be published.d). That they have the capacity to respond to all aspects of the article in order to ensure that issues related to the accuracy or integrity of any part of the work are adequately investigated and resolved. "


--
--
