Critical thinking patterns in students after exposure to an integrated model of nursing education

Authors

  • Lydia Gordón de Isaacs Licenciada en Ciencias de Enfermería, Especialista en Docencia Superior, Magíster en Enfermería, Doctora de Filosofía en Administración de la Educación Superior. Catedrática de la Facultad de Enfermería de la Universidad de Panamá, Panamá. email: isaacs@cwpanama.net.

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.iee.7604

Keywords:

Learning, teaching, materials, nursing.

Abstract

Objective. To determine critical thinking patterns manifested by a group of nursing students of the University of Panama after being exposed for a semester to the teaching- learning process using a Teaching Model for Developing Critical Thinking Skills in Nursing (TMDCTSN).

Methodology. Qualitative study in which through participant observation critical thinking patterns expressed by the group of students during the course of the last module of the semester were recorded in journals. The emerging patterns were classified in categories according to the critical thinking skills described by the TMDCTSN.

Results. It was found that students showed critical thinking patterns according to the eight skills described in the critical thinking teaching model in nursing.

Conclusion. The model can be used to develop critical thinking skills in nursing.

|Abstract
= 327 veces | PDF (ESPAÑOL)
= 63 veces| | HTML (ESPAÑOL)
= 59 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

References

(1) Isaacs LG. El efecto de enseñar las destrezas de pensamiento crítico en un curso introductorio de enfermería. Rev. Latino-Am. Enfermagen. 1994;2(2):115-127.

(2) Da Silva J, Almeida D. Raciocinio Clínico y Pensamiento Crítico. Latino-Am. Enfermagem. 2010;18(1):124-129.

(3) Orellana A, Paravic T. Enfermería Basada en Evidencia: barreras y Estrategias para su implementación. Cienc. enferm. 2007;13(1):17-24.

(4) Valente G, Viana L. El pensamiento crítico-reflexivo en la enseñanza de la investigación en enfermería: un desafío para el profesor. Enfermería glob. 2007;1(10):1-7.

(5) Cradock, Cody W, Kenny J. Philosophical and theoretical perspectives for advanced nursing practice. USA: Jones & Bartlett Publisher; 2007.

(6) Vygotsky L. Mind in society: the development of higher psychological processes. Cambridge: Harvard University Press; 1978.

(7) Scheffer AP, Rubim EN. La autonomía en el proceso de construcción del conocimiento de alumnos de Enfermería: el chat educacional como herramienta de enseñanza. Rev Latino-Am. Enfermagem. 2010;18(2):1-8.

(8) Fawcett J. Isaacs LG. Aspectos históricos, éticos, legales y filosóficos de enfermería. Panamá: Articsa; 2009.

(9) Scheffer BK, Rubenfeld GM. A consensus statement on critical thinking in Nursing. J.Nurs Educ. 2000;13(9):5-10.

(10) Hynes P, Bennet J. About Critical Thinking. Dynamics. 2004; 15(3): 26-9.

(11) Lunney M. Critical thinking and accuracy of nurses diagnosis. Part II: application of cognitive skills and guidelines for self-development. Rev Esc Enferm. 2003; 37(3): 106-112.

(12) Amador G, Chávez AM, Alcaraz N, Moy NA, Guzmán J, Tene CE. El papel de los tutores en la auto-dirección del aprendizaje de los estudiantes de enfermería. Invest Educ Enferm. 2007; 25(2): 52-59.

(13) Lima M, Cassiani S. Pensamiento crítico: un enfoque de la educación de enfermería. Rev Latino- Am Enfermagen. 2000; 8(1): 23-30.

(14) Caballero E, Arratia A. Evaluación e identificación de destrezas del pensamiento crítico en alumnos de primero y segundo año de la carrera de Enfermería Obstetra. Chile: Escuela de Enfermería, Pontificia Universidad Chile; 2001.

(15) Aguilera J. Estrategias para fomentar el pensamiento crítico en estudiantes de licenciatura en enfermería. Rev Cubana Educ Med. 2005; 19(4): 1-2.

(16) Walsh CM, Seldomridge LA. Critical Thinking: back to Square two. J Nurs Educ. 2009;45(6):212-219.

(17) Simpson E, Cortney M. Critical thinking in nursing education. Literature Review. Int J Nurs Pract. 2002;8(2):89-98.

(18) Pickett J. Critical Thinking a Necessary Factor in Nursing Workload. Am J Crit Care. 2009;18(1):100-102.

Published

2010-12-15

How to Cite

Gordón de Isaacs, L. (2010). Critical thinking patterns in students after exposure to an integrated model of nursing education. Investigación Y Educación En Enfermería, 28(3). https://doi.org/10.17533/udea.iee.7604

Issue

Section

ORIGINAL ARTICLES / ARTÍCULOS ORIGINALES / ARTIGOS ORIGINAIS

Similar Articles

<< < 1 2 3 

You may also start an advanced similarity search for this article.