Occupational profile in the Telecommunications sector and the educational offer in Colombia
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.redin.343175Keywords:
labor competence, services convergence, cluster, learning environment, competence education, organizational management, educational offer, occupational profileAbstract
This article presents the most significant results obtained from a survey that was carried out in 26 companies (local operators, long distance operators, cellular operators, TVC operators, internet service providers and technology suppliers), intending to generate an occupational characterization of the Telecommunications sector in Colombia. It is supplemented with an analysis of the educational offer that existed in Colombia, until December 31, 2002. The purpose is to invite the academic community to begin a deep reflection regarding the policies adopted by the State and the role that the educational institutions should be play in the development of human resources in this sector.
Downloads
References
International Telecommunication Union. World Telecommunications development report. Ginebra. ITU-T. 2002. www.itu.int/ITU-D/ict/publications/wtdr_02/index.html. Consultado el 20 de junio de 2003.
P. Zarifian. El modelo de competencia y los sistemas productivos. Montevideo. Cinterfor/OIT. 1999. p. 46. en: www.cinterfor.org.uy. 2002. Consultado el 20 de junio de 2003.
L. Mertens. Competencia laboral: sistemas, surgimiento y modelos. Montevideo. OIT/Cinterfor. 1996. p. 262. En: www.cinterfor.org.uy. Consultado el 15 de diciembre de 2002.
G. Guillermo. “Hacia las organizaciones del siglo XXI: aproximación cibernética al desarrollo y viabilidad empresarial”. En: RCT. Vol. 7. N.o 22. Santa fé de Bogotá. Abril-junio. 2000. pp. 29-37.
G. Teuta. Hacia las organizaciones del siglo XXI: transformación integral de las empresas de telecomunicaciones. Tesis de Maestría. UPB. Medellín. 2000. p. 193.
L. Mertens. La gestión por competencia laboral en la empresa y la formación profesional. Madrid. OEI. 1998. En: ww.cinterfor.org.uy. Consultado el 15 de septiembre de 2002.
Servicio Nacional de Aprendizaje. Sistema Nacional de Formación para el Trabajo. Publicaciones SENA. Bogotá D. C. 2001. p. 25.
Servicio Nacional de Aprendizaje. Caracterización ocupacional de las telecomunicaciones en Colombia. Publicaciones SENA. Bogotá D. C. 2002. p. 139.
Instituto Colombiano para el Fomento de la Educación Superior. Estadísticas de la Educación Superior 1998/1999 y 2000. ICFES. Bogotá D. C. 2002. pp. 183, 335. www.icfes.gov.co/espanol/estadis/index.htm. Consultado el 20 de junio de 2003.
Instituto Colombiano para el Fomento de la Educación Superior. Base de datos: Sistema Nacional de Información de la Educación Superior (SNIES). ICFES. Bogotá D. C. 2002. ww.icfes.gov.co/espanol/snies/index.htm. Consultado el 20 de junio de 2003.
Comisión de Regulación de Telecomunicaciones. Informe Sectorial de Telecomunicaciones 2003. CRT. 2004. Bogotá D. C. p. 10. www.crt.gov.co/documentos/ biblioteca/informe_semestral.pdf. Consultado el 15 de diciembre de 2002.
Comisión de Regulación de Telecomunicaciones. El sector de las Telecomunicaciones en Colombia 1998-2001. CRT. Bogotá D. C. 2002. p. 238. ww.crt.gov.co/documentos/infeconomica/publi_sector_2/Las_Telecomunicaciones_en_Colombia_1998-2001.pdf. Consultado el 20 junio de 2003.
Superintendencia de Sociedades y Superintendencia de Valores. Base de datos: las tres mil sociedades más representativas del 2002. Supersociedades. Bogotá D. C. 2002. www.supersociedades.gov.co/estadistica/s30002.asp. Consultado el 20 de junio de 2003.
Instituto Colombiano para el Fomento de la Educación Superior. La Educación Superior en Colombia: década de los noventas. ICFES. Bogotá D. C. 2000. p. 162. www.icfes.gov.co/espanol/estadis/index.htm. Consultado el 15 de diciembre de 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Revista Facultad de Ingeniería, Universidad de Antioquia is licensed under the Creative Commons Attribution BY-NC-SA 4.0 license. https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.en
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format
Adapt — remix, transform, and build upon the material
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
The material published in the journal can be distributed, copied and exhibited by third parties if the respective credits are given to the journal. No commercial benefit can be obtained and derivative works must be under the same license terms as the original work.