SOLEDAD ACOSTA DE SAMPER AND LUIS SEGUNDO DE SILVESTRE: THE RHETORIC OF “THE PURITY OF BLOOD” IN THE COLOMBIAN NOVEL FIELD FROM THE SECOND HALF OF THE 19TH CENTURY

Authors

  • Paula Andrea Marín Colorado Instituto Caro y Cuervo

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.lyl.13353

Keywords:

colombian novel from the 19th century, Soledad Acosta de Samper, Luis Segundo Silvestre, “costumbrismo”, modernity

Abstract

in this article, I will analyze the position-making of Soledad Acosta de Samper (Bogotá, 1833-1913) and Luis Segundo de Silvestre (Bogotá, 1838-1887) in their respective novels: Dolores (cuadros en la vida de una mujer) (1867) and Tránsito (1886). Both novels criticize the Colombian modernization project in the second half of the 19th century. According to this, I will try to prove that whereas the criticism from Acosta allows to understand the birth of a subject (feminine, in this case) and her intimacy, the criticism from Silvestre presents characters subjected to external conditions (race, gender). Despite this difference, both novels justify a nation project based on the superiority of the creoles’ thought (white race, lettered, noble origin) over the “uncivilized people” (Silvestre) or over the civilized ones in a wrong way (Acosta). Thus, the mixed race as a nationalist utopia from the first half of the 19th century belongs to the past.

|Abstract
= 397 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 55 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acosta de Samper, Soledad. (2004). Dolores (cuadros de la vida de una mujer).En: Novelas y cuadros de la vida suramericana. Bogotá: Editorial Pontificia Universidad Javeriana, Ediciones Uniandes, 45-100.

Alzate, Carolina. (2005). “El diario íntimo de Soledad Acosta de Samper: configuración de una voz autorial femenina en el siglo XIX”. Revista de Crítica Literaria Latinoamericana, 62, 109-123.

Bajtín, Mijaíl. (1989). Teoría y estética de la novela. Trad. Helena Kriúkova y Vicente Cazcara. Madrid: Taurus.

Bourdieu, Pierre. (1997). Las reglas del arte. Génesis y estructura del campo literario. Trad. Thomas Kauf. Barcelona: Anagrama.

Buenahora Molina, Giobanna. (2005). “Dolores. Cuadros de la vida de una mujer”. Poligramas, 22, 79-94.

Cuvardic García, Dorde. (2008). “La construcción de tipos sociales en el costumbrismo latinoamericano”. Filología y Lingüística, XXXIV, 37-51.

Chiampi, Irlemar. (1983). Realismo maravilloso: Forma e ideología en la novela hispanoamericana. Trad. Agustín Martínez y Márgara Russotto. Caracas: Monte Ávila Editores.

Gilbert, Sandra y Gubar, Susan. (1998). La loca del desván. La escritora y la imaginación literaria del siglo XIX. Trad. Carmen Martínez Gimeno. Madrid: Cátedra.

Kristeva, Julia. (1997). Sol negro. Depresión y melancolía. Caracas: Monte Ávila.

Melgarejo Acosta, María del Pilar. (2008). “Trazando las huellas del lenguaje político de La Regeneración: la nación colombiana y el problema de su heterogeneidad excepcional”. En: Santiago Castro-Gómez y Eduardo Restrepo (eds.). Genealogías de la colombianidad. Formaciones discursivas y tecnologías de gobierno en los siglos XIX y XX. Bogotá: Editorial Pontificia Universidad Javeriana, 278-307.

Rojas, Cristina. (2001). Civilización y violencia. La búsqueda de la identidad en la Colombia del siglo XIX. Trad. Elvira Maldonado. Bogotá: Editorial Norma.

Rodríguez-Arenas, Flor María. (1991). “Soledad Acosta de Samper, pionera de la profesionalización en la escritura femenina colombiana: Dolores, Teresa la limeña y El corazón de la mujer (1869)”. En: María Mercedes Jaramillo et al. (eds.) ¿Y las mujeres? Ensayos sobre literatura colombiana. Medellín: Editorial Universidad de Antioquia, 289-307.

Silvestre, Luis Segundo de. [s.f.]. Tránsito. Editorial Bedout.

Sommer, Doris. (2004). Ficciones fundacionales. Las novelas nacionales de América Latina. Trad. José Leandro Urbina y Ángela Pérez. Bogotá: Fondo de Cultura Económica.

Published

2012-10-30

How to Cite

Marín Colorado, P. A. (2012). SOLEDAD ACOSTA DE SAMPER AND LUIS SEGUNDO DE SILVESTRE: THE RHETORIC OF “THE PURITY OF BLOOD” IN THE COLOMBIAN NOVEL FIELD FROM THE SECOND HALF OF THE 19TH CENTURY. Lingüística Y Literatura, (61), 255–276. https://doi.org/10.17533/udea.lyl.13353

Issue

Section

Research articles