The Training of Discursive Readers Subjects in the Postdevelopment Era

Authors

  • Leydy Garay Álvarez Francisco José de Caldas District University

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.lyl.n77a16

Keywords:

training, reader-discursive subject, postdevelopment, technique

Abstract

This study reflected on the meaning and implications of the formation of discursive reader subjects in post development, based on the revision of the theoretical and conceptual aspects treated in the framework of the Inter-Institutional Doctorate in Education (DIE) of the Francisco José de Caldas District University, in the emphasis of Language and Education and the Research Line Didactics on Language and Mathematics.

|Abstract
= 761 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 335 veces| | HTML (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 0 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Leydy Garay Álvarez, Francisco José de Caldas District University

Degree in Humanities and Spanish Language, (University of Córdoba, Colombia). Master in Pedagogy, (University of La Sabana, Colombia). Master in Training of Spanish Teachers as a Foreign Language, (Iberoamericana International University, Mexico). Interinstitutional Doctorate in Education-IDE, with emphasis in Language and Education, into the Didactic of Language and Mathematics research line, (Francisco José de Caldas District University, Colombia). 

References

Alejos García, J. (2006). Identidad y alteridad en Bajtín. Acta poética, 27 (1), 45-61. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-30822006000100004&lng=es&tlng=es

Bajtín, M. (1982). Estética de la creación verbal. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.

Bajtín, M. (2003). Problemas de la poética de Dostoievski. México: Fondo de Cultura Económica.

Butler, J. (2002). Cuerpos que importan. Sobre los límites materiales y discursivos del sexo. México: Paidós.

Calderón, D., Soler S., Borja, M., et al. (2014). Referentes curriculares con incorporación de tecnologías para la formación del profesorado de lenguaje y comunicación en y para la diversidad, 2, Serie Investigaciones. Bogotá: Universidad Distrital Francisco José de Caldas.

Cárdenas, A. (2019). Lenguaje, Sujeto y formación. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional.

CERLALC (2017). Colombia, un país de lectores. Recuperado de http://www.mincultura.gov.co/sitios/descargas/IGMC%20Capitulo%202.pdf

Chul Han, B. (2018). Hiperculturalidad. Barcelona: Herder.

Escobar, A. (2014). Sentipensar con la tierra: Nuevas lecturas sobre desarrollo, territorio y diferencia. Medellín: UNAULA.

Gadamer, H.-G. (2012). Verdad y método. Salamanca: Ediciones Sígueme.

Heidegger, M. (1994). La pregunta por la técnica. [Traducción de Eustaquio Barjau]. En Heidegger, M., Conferencias y artículos, (pp. 9-37). Barcelona: Ediciones del Serbal.

Ibáñez, A. & Aguirre, N. (2013). Buen vivir/vivir bien. Una utopía desde el sur. Bogotá: Ediciones Desde Abajo.

Marcuse, H. (1968). El hombre unidimensional. Barcelona: Seix Barral S.A.

MEN (2017) Plan Nacional de Lectura y Escritura. (PNLE). Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-article-325394.html

Mumford, L. (1957) Arte y técnica. Buenos Aires: Editorial Nueva Visión.

Olivé, L. (2000). El Bien, el Mal y la Razón. Facetas de la ciencia y la tecnología. México: Paidós-UNAM.

Ríos Acevedo, C. (1995). Un Acercamiento al concepto de formación en Gadamer. En Revista Educación y Pedagogía, 14 y 15. Universidad de Antioquia.

Sennett, R. (2009). El Artesano. Barcelona: Anagrama.

Published

2020-08-06

How to Cite

Garay Álvarez, L. (2020). The Training of Discursive Readers Subjects in the Postdevelopment Era. Lingüística Y Literatura, 41(77), 370–385. https://doi.org/10.17533/udea.lyl.n77a16

Issue

Section

Linguistic studies