Lexic Availability Study Associated with the field of Mathematics and Technologies
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.lyl.n81a09Keywords:
vocabulary in mathematics, vocabulary in mathematical techologies, initial teacher training, mental lexiconAbstract
The aim of this paper is to analyze the available lexicon of students of Mathematics Education according to eight centers of interest. Results show that the lexicon available in the centers of interest is greater in mathematics than the one available in centers of interest in ICT for mathematics. Additionally, a categorization of the lexicon available for ICTs associated with Mathematics is suggested which leads to the following connections: software for mathematics education, office automation tools, and technological concepts associated with the internet.
Downloads
References
Aitchison, J. (2012). Words in the Mind: An Introduction to the Mental Lexicon. John Wiley & Sons. Inc.
ACE —Agencia de Calidad de la Educación —. (2017). Percepciones acerca del uso de Tecnologías de Información y Comunicación (TIC) y los aprendizajes de los alumnos de enseñanza media. https://www.coursehero.com/file/53337856/MINEDUC-2017-Percepciones-acerca-del-uso-de-TICs-y-aprendizajes-de-alumnos-de-ense%C3%B1anza-mediapdf/
Bartol, J. A. (2006). La disponibilidad léxica. Revista Española de Lingüística, 36(1), 349-378. http://revista.sel.edu.es/index.php/revista/article/view/1930
Cenich, G., Araujo, S. & Santos, G. (2020). Conocimiento tecnológico pedagógico del contenido en la enseñanza de matemática en el ciclo superior de la escuela secundaria. Perfiles educativos, 42(167), 53-67. DOI: https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2019.167.59276
Cepeda, M., Granada, M. & Pomes, M. (2014). Disponibilidad léxica en estudiantes de primero básico. Literatura y Lingüística, 30, 166-181. http://dx.doi.org/10.4067/S0716-58112014000200010
Cerda, G. A., Salcedo, P. A., Pérez, C. E., & Marín, V. (2017). Futuros profesores de matemáticas: rol de la disponibilidad léxica, esquemas de razonamiento formal en logros académicos durante su formación inicial. Formación Universitaria, 10(1), 33-46. doi: 10.4067/S0718-50062017000100005
Diaz, L., Rodríguez, J., & Lingán, S. (2018). Enseñanza de la geometría con el software GeoGebra en estudiantes secundarios de una institución educativa en Lima. Propósitos y Representaciones, 6(2), 217-234. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2018.v6n2.251
Echeverría, M. & Valencia A. (1999). Disponibilidad léxica en estudiantes chilenos. Santiago de Chile: Universidad de Chile/ Universidad de la Concepción.
Ferreira, A., Salcedo, P. & Del Valle, M. (2014). Estudio de disponibilidad léxica en el ámbito de las matemáticas. Estudios Filológicos, (54), 69-84. http://dx.doi.org/10.4067/S0071-17132014000200004
Herranz, C. V. (2020). Palabra de maestro. Análisis del léxico disponible de los futuros docentes. Peter Lang.
Henríquez, M., Mahecha, V. & Mateus, G. (2016). Análisis de los mecanismos cognitivos del léxico disponible de cuerpo humano a través de grafos. Lingüística y Literatura, 69, 229-251. https://doi.org/10.17533/udea.lyl.n69a10
Hernández, N., Izura, C. & Ellis, A. (2007). Cognitive Aspects of Lexical Availability. European Journal of Cognitive Psychology, 18(5), 730-755. https://doi.org/10.1080/09541440500339119
Jiménez, J. & Jiménez, S. (2017). GeoGebra, una propuesta para innovar el proceso enseñanza-aprendizaje en matemáticas. Revista electrónica sobre tecnología, educación y sociedad, 4(7). https://www.ctes.org.mx/index.php/ctes/article/view/654
Koehler, M. J. & Mishra, P. (2008). Introducing TPCK. Edited by AACTE Commite on Innovation and Technology, Handbook of Technological Pedagogical Content Knowledge (TPCK) for Educators, (pp. 3-29). Routledge.
McCulloch, A. W., Hollebrands, K., Lee, H., Harrison, T., & Mutlu, A. (2018). Factors that Influence Ssecondary Mathematics Teachers' Integration of Technology in Mathematics Lessons. Computers & Education, 123, 26-40. http://www.elsevier.com/locate/compedu
MINEDUC (2009). Objetivos fundamentales y contenidos mínimos obligatorios de la educación básica y media. Marco curricular. https://siteal.iiep.unesco.org/sites/default/files/sit_accion_files/siteal_chile_0636.pdf
Palapanidi, K. (2012). La aplicación de la disponibilidad léxica a la didáctica del léxico de LE. Revista Nebrija de Lingüística Aplicada a la Enseñanza de las Lenguas, 11, 62-70. DOI: https://doi.org/10.26378/rnlael611176
Quintanilla, A. & Salcedo, P. (2019). Disponibilidad léxica en procesos de formación inicial de futuros profesores de inglés. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, 19(3), 529-554. http://dx.doi.org/10.1590/1984-6398201913157
Salcedo, P., Ferreira, A. & Barrientos F. (2013). A Bayesian Model for Lexical Availability of Chilean High School Students in Mathematics. Natural and Artificial Models in Computation and Biology, 7930(1), 245–253.
Salas, R. (2018). Uso del servicio en la nube GeoGebra durante el proceso enseñanza-aprendizaje sobre las matemáticas. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 8(16), 23-52. DOI: https://doi.org/10.23913/ride.v8i16.331
Santos, I. C., Trigo, E. & Romero, M. F. (2020). La activación del léxico disponible y su aplicación a la enseñanza de lenguas. Porta Linguarum, 33, 75-93. https://www.ugr.es/~portalin/articulos/PL_numero33/5_Inmaculada%20Clotilde.pdf
Santos, I. C. (2020). El léxico bilingüe del futuro profesorado. Análisis y pautas para estudios de disponibilidad. Peter Lang.
Tome, C. (2016). Vocabulary of Computing and Emerging Technologies. Characterization from Lexical Availability. Caracteres-Estudios Culturales y Críticos de la Esfera Digital, 5(1), 112-138.
Unesco (2015). Replantear la educación: ¿Hacia un bien común mundial? Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000232697
Zambrano, C., Rojas, D., & Salcedo, P. (2019). Revisión sistemática a estudios de disponibilidad léxica en la base de datos Scielo y sus aportes a educación. Información Tecnológica, 30(4), 189-198. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642019000400189.
Zambrano, C., Rojas, D., Salcedo, P., & Valdivia, J. (2019a). Análisis de la evolución de la disponibilidad léxica en la interacción pedagógica. Formación Universitaria, 12(1), 65-72. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062019000100065.
Zambrano, C., Rojas, D., Salcedo, P. & López, O. (2019b). Percepción de estudiantes de pedagogía sobre la utilidad de los blogs en educación. Revista Electrónica Educare, 23(1), 389-404. http://dx.doi.org/10.15359/ree.23-1.19.
Zambrano, C. (2021). Estudio de disponibilidad léxica en el ámbito de autorregulación del aprendizaje en la formación inicial docente. Literatura y Lingüística, 42(79), 11-33. https://doi.org/10.17533/udea.lyl.n79a01
Downloads
Published
Versions
- 2022-04-18 (2)
- 2022-04-16 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Lingüística y Literatura

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Creative Commons by-nc-sa
Those authors who have publications with this journal, accept the following terms:
1. The journal is the owner of the copyright of the articles, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. that allows third parties to share the work provided its author is indicated and its first publication in this journal.
2. The authors may adopt other agreements of non-exclusive license of distribution of the version of the published work (e.g., deposit it in an institutional telematic file or publish it in a monographic volume) provided that the initial publication in this journal is indicated.
3. Authors are allowed and recommended to disseminate their work via the Internet (e.g. in institutional telematic files or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase citations of the published work.