Semiotic Study of the Socio-Ideological Identity of the Roa Family, as a Collective Actor, in El crimen del siglo, by Miguel Torres
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.lyl.n83a13Keywords:
identity, semiotics, actor, collective actor, literary actorAbstract
This paper presents a semiotic study on the socio-ideological identity of the Roa family, understood as a collective actor, in El crimen del siglo, by Miguel Torres. To do this, from the theory and methods of semiotics, the identity of each actor —Juan, Doña Encarnación and the Roa brothers— is analysed, first; then, a path is proposed for the analysis of collective actors, scarcely studied from semiotics; finally, it is concluded, among other things, that the Roa family is configured as such a community, especially due to its Gaitanist political inclination.
Downloads
References
Alape, A. (1983). El Bogotazo: memorias del olvido. Editorial Pluma.
Braun, B. (1987): Mataron a Gaitán. Ediciones Universidad Nacional.
Courtés, J. (1997). Análisis semiótico del discurso: Del enunciado a la enunciación Gredos.
Fontanille, J. (2001). Semiótica del discurso. Fondo Editorial Universidad de Lima.
Fontanille, J. (2008). Pratiques sémiotiques. Presses Universitaires de France.
García-Contto, J. D. (2011). Manual de semiótica: semiótica narrativa, con aplicaciones de análisis en
comunicaciones. Instituto de Investigación Científica Universidad de Lima. http://repositorio-anterior.ulima.edu.
pe/handle/ulima/3775
Greimas, A. J. (1983). Maupassant. La semiótica del texto: ejercicios prácticos. Ediciones Paidós.
Greimas, A. & Courtés, J. (1990). Semiótica: diccionario razonado de la teoría del lenguaje. Tomo i.. Gredos.
Greimas, A. & Courtés, J. (1991). Semiótica: diccionario razonado de la teoría del lenguaje. Tomo ii.. Gredos.
Hall, S. (2003): «¿Quién necesita ‘identidad’?». En S. Hall y P. du Gay (Eds.), Cuestiones de identidad
cultural. (pp. 13-39). Amorrortu.
Harshaw, B. (1997). «Ficcionalidad y campos de referencia». En A. Garrido (Ed.), Teorías de la ficción
literaria. (123-157). Arco libros.
Henao, D. (2007). El crimen del siglo o la trama de la ficción como interpretación de la Historia. Poligramas,
, 87-97. http://hdl.handle.net/10893/2992
Hénault, A. (2012). Les enjeux de la sémiotique. Presses Universitaires de France.
Hidalgo, A. (2008). La identidad cultural como factor de exclusión social. Eikasia: revista de filosofía, 18,
-92. http://www.revistadefilosofia.org/
Marcús, J. (2011). Apuntes sobre el Concepto de Identidad. Intersticios: Revista Sociológica de Pensamiento
Crítico, 5(1), 107-114. https://www.intersticios.es/article/view/6330
Melo, D. (2017). Memorias quebradas: El Bogotazo y la nueva novela histórica en El crimen del siglo y El
incendio de abril, de Miguel Torres. [Tesis de pregrado, Universidad del Tolima]. https://www.docsity.com/es/
memorias-quebradas-el-bogotazo-y-la-nueva-novela-historica-en-el-crimen-del-siglo-y-el-incendio-de-abril-demiguel-
torres/4964733/
Menton, S. (1993). La Nueva Novela Histórica de la América Latina 1979-1992. Fondo de Cultura Económica.
Pichastor, R. P. & Nieto, S. A. (2007). Evolución conceptual de la identidad social. El retorno de los procesos
emocionales. Reme, 10 (26-27). http://reme.uji.es/
Ricoeur, P. (2003). Sí mismo como otro. Siglo xxi.
Rosales, J. H. (2016). Un modelo de análisis de prácticas culturales. El caso del cortometraje colombiano
Los retratos, de Iván Gaona. Signo y Pensamiento, 35(68), 102-117. https://doi.org/10.11144/Javeriana.syp35-68.
mapc
Ruiz-Echeverri, O. (2011). Juan Roa como metáfora e ironía de la identidad colombiana en El crimen del
siglo, de Miguel Torres. Poligramas, 36, 45-53. https://doi.org/10.25100/poligramas.v0i36.8392
Santa, E. (1983). ¿Qué pasó el 9 de abril? Itinerario de una revolución frustrada. Tercer Mundo.
Tornero, A. (2011). El personaje literario. Historia y borradura. Universidad Autónoma del Estado de Morelos.
Torres, M. (2012). El crimen del siglo. Alfaguara.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Lingüística y Literatura
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Creative Commons by-nc-sa
Those authors who have publications with this journal, accept the following terms:
1. The journal is the owner of the copyright of the articles, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. that allows third parties to share the work provided its author is indicated and its first publication in this journal.
2. The authors may adopt other agreements of non-exclusive license of distribution of the version of the published work (e.g., deposit it in an institutional telematic file or publish it in a monographic volume) provided that the initial publication in this journal is indicated.
3. Authors are allowed and recommended to disseminate their work via the Internet (e.g. in institutional telematic files or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase citations of the published work.