Where the Wild Sociocriticism Are: A Socicritical Approach to the Picturebook Where the Wild Things Are
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.lyl.n83a16Keywords:
children's literature, sociocriticism, picture book, literary criticism, Where the Wild Things Are, Where the Wild things AreAbstract
Sociocriticism moves away from the common tendency of other perspectives of sociological literary criticism —which avoid delving into textual structures— and formulates a way of investigating the social complexity within the text. Our study proposes to go a step further, to carry out a sociocritical approach to a picturebook with the intention of comparing the efficiency of this discipline when applied to Children»s Literature. Starting from the definition of «picturebook» and its components, we will advance through intratextual microsemiotics, in observance of structural contradictions to reach its socio-ideological projection in the children's story.
Downloads
References
Atxaga, B. (1999). Alfabeto sobre Literatura Infantil [ilustraciones de Alejandra Hidalgo], Media Vaca Editorial.
Ávila Martín, C. & Linares Alés, F. (2010). Algunas nociones sociocríticas y la dimensión cultural de las
palabras. Sociocriticism, 25(1-2), 93-118. Universidad de Granada.
Bajtin, M. (1989). Teoría y estética de la novela. Taurus.
Barder, B. (1976). American Picturebooks from Noah»s Ark to the Beast Within. MacMillan.
Barei, S. N. & Boria, A. (2006). Territorios afines: sociocrítica y feminismo, Acta Poética, 27 (1), 63-95.
Universidad Nacional Autónoma de México e Instituto de Investigaciones Filológicas.
Cerrillo Torremocha, P. C. (1996). ¿Qué leer y en qué momento?, Hábitos lectores y animación a la lectura. (pp.
-55). Editorial Universidad Castilla La Mancha.
Cerrillo Torremocha, P. C. (2001). Lo literario y lo infantil: Concepto y caracterización de la literatura infantil,
La literatura infantil en el siglo xxi (pp. 79-94). Colección Estudios, 81. Editorial Universidad Castilla La Mancha.
Cerrillo Torremocha, P. C. (2007). Literatura infantil y juvenil y educación literaria: Hacia una nueva enseñanza
de la literatura. Ediciones Octaedro.
Cerrillo Torremocha, P. C. (2008). La LIJ y su importancia en la educación literaria, Cuadernos de Literatura
Infantil y Juvenil, 21, (212), 49-58. Editorial Torre De Papel, S.L.
Cervera, J. (1984). La literatura infantil en la educación básica. Cincel.
Cervera, J. (1991). Teoría de la Literatura Infantil. Mensajero.
Chicharro Chamorro, A. (2007). Una introducción a los estudios sociocríticos y sus relaciones con las teorías
semiolingüísticas y sociosemióticas. Estudios literarios in honorem Esteban Torre, (pp. 7151-734). Universidad de
Sevilla.
Collodi, C. (1972). Las aventuras de Pinocho.Alianza.
Colomer, T. (1992). Literatura infantil y juvenil en España (1939-1990). Literatura infantil y juvenil. MECMorata.
Colomer, T. (1996). La didáctica de la Literatura: temas y líneas de investigación e innovación. La educación
lingüística y literaria en la enseñanza secundaria (pp. 123-142). ICE / Horsori.
Colomer, T. (1999). Introducción a la Literatura infantil y juvenil. Síntesis.
Colomer, T. (2010). Introducción a la Literatura infantil y juvenil. Síntesis.
Cros, E. (1986). Literatura, ideología y sociedad. Gredos.
Cros, E. (2007). Fondements pour une sociocritique : propositions méthodologiques et application au cas du
Buscón, Les Langues Modernes, 6. Société des professeurs de langues vivantes de l»enseignement public.
Cros, E. (2009). La Sociocrítica, Arco Libros.
Cros, E. (2011). Towards a Sociocritical Theory of the Text. Sociocriticism, 26 (1-2), 31-47. Universidad de
Granada.
Duran, T. (2007). Àlbums i altres lectures: anàlisi dels llibres per a infants, Associació de Mestres Rosa Sensat
(amrs).
García Padrino, J. (1999). Panorama actual de la literatura infantil española (1939-1991). Libros y literatura
para niños en la España contemporánea (pp. 493-563). Fundación Germán Sánchez Ruipérez.
García Padrino, J. (2001). Así pasaron muchos años... en torno a la literatura infantil española. Universidad
de Castilla-La Mancha.
Goldmann, L. (1959). Recherches dialectiques. Gallimard.
Lewis, D. (2001). Reading Contemporary Picturebooks: Picturing Text. Routledge.
López Tamés, R. (1985). Introducción a la literatura infantil. Universidad de Santander, Instituto de Ciencias
de la Educación: Escuela Universitaria de Formación de Profesorado de E.G.B.
Malcuzynski, P. (1991). El monitoring; hacia una semiótica social comparada. En M. P. Malcuzynski (Ed.),
Sociocríticas. Prácticas textuales. Cultura de fronteras (pp. 153-174). Rodopi.
Malcuzynski, P. (1998). A propósito de la sociocrítica, Acta Poética, 18-19, 189-218. Universidad Naciona
Autónoma de México.
Nikolajeva, M. (2018). Emotions in Picturebooks. In B. Kümmerling-Meibauer (Ed.), The Routledge Companion
to Picturebooks (pp. 110-118). Routledge.
Pouliquen, H. (2017). De la sociología de la literatura a la sociocrítica y a la estética sociológica. La Palabra, 31,
-49. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.
Scott, C. & Nikolajeva, M. (2001). How Picturebooks Work. Garland Publishing.
Sendak, M. (2020). Donde viven los monstruos. Kalandraka Editora.
Segre, C. (1981). Semiótica, historia y cultura. Ariel.
Tejerina Lobo, I. (1992). Proyecto docente y de investigación. Literatura Infantil. Universidad de Cantabria
Tejerina Lobo, I. (2002). La literatura infantil como nueva disciplina universitaria. Acta Facultatis Philosophicae
Universitas Ostraviensis (pp. 41-58). Ostrava.
Van der Linden, S. (2007). Lire l»album. L»Atelier du poisson soluble.
Wahnón, S. (2011). La función crítica de la interpretación literaria. Sociocriticism, 26 (1-2),127-164.
Universidad de Granada.
Downloads
Published
Versions
- 2023-03-21 (3)
- 2023-03-13 (2)
- 2023-03-13 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Lingüística y Literatura
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Creative Commons by-nc-sa
Those authors who have publications with this journal, accept the following terms:
1. The journal is the owner of the copyright of the articles, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. that allows third parties to share the work provided its author is indicated and its first publication in this journal.
2. The authors may adopt other agreements of non-exclusive license of distribution of the version of the published work (e.g., deposit it in an institutional telematic file or publish it in a monographic volume) provided that the initial publication in this journal is indicated.
3. Authors are allowed and recommended to disseminate their work via the Internet (e.g. in institutional telematic files or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase citations of the published work.