THE TROPES OF THE MEMORY: DANIEL MOYANO’S DÓNDE ESTÁS CON TUS OJOS CELESTES
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.lyl.8373Keywords:
Argentine novel, Daniel Moyano, exile, memory and intertextualityAbstract
The Argentine writer Daniel Moyano, in his posthumous novel Donde estás con tus ojos celestes (2005), revises the emigrant thematic. The author resorts to the allegory of trip and search –main character’s love and existential search–, where the music brings the closeness of acquaintance. The novel is articulated by literary and musical intertextualities, reconstructing in this way a mosaic of meanings; thus, it is possible a displacement of the political perception of the exile towards an intimate recovery of the memory.
Downloads
References
AAVV. 1987. Ficción y política. La narrativa argentina durante el proceso militar. Buenos Aires: Alianza Editorial / Institute for the Study of Ideologies & Literature, University of Minnesota.
Barei, Silvia N. 1991. “De la escritura y sus fronteras: estudio sobre la intertextualidad”. En: De la escritura y sus fronteras. Córdoba: Alción, pp. 412-419.
---. 1992. “De la crítica literaria como escritura intertextual”. En: Arancibia, Juana Alcira (Edit.). Literatura como intertextualidad. Buenos Aires, Vinciguerra / Instituto Literario y Cultural Hispánico, pp. 412-419.
Bueno, Mónica. 2006. “Las huellas del futuro: literatura y utopía”. ALPHA. Revista de Arte, Letras y Filosofía, 23, pp. 237-246.
Corona Martínez, Cecilia. 2000. “Interdiscursividades: la estructura musical en las novelas de Daniel Moyano”. Revista científica de la universidad Blas Pascal, 14, pp. 35-43.
Corona Martínez, Cecilia. 2005. Literatura y música. Confluencias en la obra de Daniel Moyano. Córdoba: Editorial Universitas / Editorial FFyH (UNC).
Cruz Gómez, Leonor. 1997. “A propósito de Tres golpes de timbal de Daniel Moya-no”. Anales de literatura hispanoamericana, 26, 1, pp. 215-217.
Dällenbach, Lucien. 1991. El relato especular. Madrid: Visor.
De Diego, José Luis. 2003. ¿Quién de nosotros escribirá el Facundo? Intelectuales y escritores en Argentina. (1970-1986). La Plata: Al Margen.
---. 2006. “Relatos atravesados por los exilios”. En: Jitrik, Noé (Dir.). Historia crítica de la literatura argentina. Vol. 5. Buenos Aires: Emecé, pp. 431-458.
Flawiá de Fernández, Nilda. 1989. “Libro de navíos y borrasca. El texto como espacio de recuperación identitaria”. Argentina en su literatura, 4, pp. 45-59.
Flawiá de Fernández, Nilda. S/f. “Exilio, literatura e historia”. En: Miradas, versiones y escrituras. (Ensayos de literatura argentina). Barcelona: Puvill Libros SA, pp. 109-148.
Genette, Gérard. 1989. Palimpsestos. La literatura en segundo grado. Madrid: Taurus.
Girbal, Teresa. 1992. “La connotación intertextual”. En: Arancibia, Juana Alcira (Edit.). Literatura como intertextualidad. Buenos Aires, Vinciguerra / Instituto Literario y Cultural Hispánico, pp. 102-116.
Gramuglio, María Teresa. 1982. “Temas y variaciones en la narrativa de Daniel Moyano”. Punto de Vista, V, 15, Buenos Aires, pp. 22-24.
Jitrik, Noé. 1984. Las armas y las razones. Ensayos sobre el peronismo, el exilio y la literatura. Buenos Aires: Sudamericana.
Lorenzano, Sandra. 2001. Escrituras de sobrevivencia. Narrativa argentina y dicta-dura. México: Universidad Autónoma Metropolitana / Beatriz Viterbo.
Maristany, José Javier. 1999. “El vuelo del tigre: una contestación doblemente marginal”. En: Narraciones peligrosas. Resistencia y adhesión en las novelas del Proceso. Buenos Aires: Biblos, pp. 107-136.
Moyano, Daniel. 1983. Libro de navíos y borrascas. Buenos Aires: Legasa, pp. 103-127.
---. 2005. Dónde estás con tus ojos celestes. Buenos Aires: Gárgola, 2005.
Revista Iberoamericana, 202 (dedicado a “Reconfiguraciones materiales y simbólicas de la cultura en el Cono Sur posdictatorial”), enero-marzo de 2003.
Roffé, Reina. 2006. “La trasterrada historia de Daniel Moyano”. Cuadernos hispanoamericanos, 676, pp. 69-76.
Sarlo, Beatriz. 1988. “El campo intelectual: un espacio doblemente fracturado” En: Sosnowski, Saúl (Comp.).
Represión y reconstrucción de una cultura: el caso argentino. Buenos Aires: EUDEBA, 1988, pp. 96-108.
Sosa, Carlos Hernán. 2005. “Libro de navíos y borrascas de Daniel Moyano: el exilio y su interpretación ‘titiriteada’ de la historia argentina”. INTI. Revista de Literatura Hispánica, 61/62, pp. 169-178.
Tejada Gómez, Armando. 1984. Cancionero. Toda la piel de América. Buenos Aires: Torres Agüero Editor.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Creative Commons by-nc-sa
Those authors who have publications with this journal, accept the following terms:
1. The journal is the owner of the copyright of the articles, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. that allows third parties to share the work provided its author is indicated and its first publication in this journal.
2. The authors may adopt other agreements of non-exclusive license of distribution of the version of the published work (e.g., deposit it in an institutional telematic file or publish it in a monographic volume) provided that the initial publication in this journal is indicated.
3. Authors are allowed and recommended to disseminate their work via the Internet (e.g. in institutional telematic files or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase citations of the published work.