Authority, punishment, and impunity

Authors

  • María Paulina Mejía Correa University of Antioquia

Keywords:

authority, punishment, impunity, teacher and authority

Abstract

The figures of authority have two basic functions: to enforce compliance with the law and to provide subjects with a symbolic referent. These functions are legitimized by a community. The first function, ensuring compliance with the law, involves the need to impose limits as a way to stop the repetition of offensive acts, but also as a way of making others aware of the consequences of violating agreements. The second function implies protecting subjects from being treated as a waste of culture. However, these functions may fail and let impunity reign, thus allowing the return of the cruelest forms of making justice between fellow human beings.

How to reference this article:

Mejía Correa, María Paulina, “Autoridad, castigo e impunidad”, Revista Educación y Pedagogía, Medellín, Universidad de Antioquia, Facultad de Educación, vol. 24, núm. 63-64, mayo-diciembre, 2012, pp. 164-170.

Recieved: 28/08/2010

Accepted: 07/12/2012

|Abstract
= 281 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 192 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

María Paulina Mejía Correa, University of Antioquia

http://scienti.colciencias.gov.co:8081/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0000385077

References

Evans, Dylan, 1997, Diccionario introductorio de psicoanálisis lacaniano, Buenos Aires, Paidós.

Forges, Jean-Françoise, 2006, Educar contra Auschwitz. Historia y memoria, Barcelona, Anthropos.

Freud, Sigmund, 1979a, Inhibición, síntoma y angustia,vol. 20, Buenos Aires, Amorrortu.

—, 1979b, Tótem y Tabú, vol. 13, Buenos Aires, Amorrortu.

Foucault, Michel, 2004, Vigilar y castigar, Buenos Aires, Siglo veintiuno.

Fuente, Érica de la y Carlos Mario Recio, 2004, “Los castigos en la escuela, cambios y continuidades”, [en línea], disponible en: http://historiayespacio.univalle.edu.co/TEXTOS/

/Articulo4.pdf, consulta: 6 de mayo de 2010.

Gallo, Héctor, 1999, Usos y abusos del maltrato, Medellín, Editorial Universidad de Antioquia.

La mala educación. Dirección y guión: Pedro Almodóvar.

País: España. Año: 2004. Duración: 105 min. Interpretación: Gael García Bernal, Fele Martínez, Javier Cámara, Daniel Giménez Cacho, entre otros. Producción: Agustín Almodóvar. Música: Alberto Iglesias. Fotografía: José Luis Alcaine. Montaje: José Salcedo. Dirección artística:

Antxón Gómez. Vestuario: Paco Delgado.

Nietzsche, Friedrich, 2002, La genealogía de la moral, Madrid, Alianza.

Sáenz, Javier, Óscar Saldarriaga y Armando Ospina, 1997, Mirar la infancia. Pedagogía, moral y modernidad en Colombia, 1903-1946, Bogotá, Colciencias, Ediciones Foro, Editorial Universidad de Antioquia.

Zerbino, Mario, 2007, “La estética del castigo”, en: Graciela Frigerio y Gabriela Diker, comps., Educar (sobre) impresiones estéticas, Buenos Aires, del estante editorial.

Published

2017-08-27

How to Cite

Mejía Correa, M. P. (2017). Authority, punishment, and impunity. Revista Educación Y Pedagogía, 24(63-64), 164–170. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/328591

Issue

Section

Artículos