The democratic education of citizens for governing the polis: challenges, expectations and utopias

Authors

  • Joan Pagès Blanch Autonomous University of Barcelona

Keywords:

politics, politics teaching, democracy, educational research

Abstract

The political education of citizens should start in the school, a privileged place to learn about democracy
and to learn to live democratically. This goal is still a challenge in most schools worldwide. This article
raises, in the first place, the reasons for the teaching of politics today and some of its background. Secondly,
it presents some research results that show that young people can and want to learn about politics. Finally, it
presents some reflections on what we should teach in politics today and how we should teach it.

|Abstract
= 1796 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 485 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Joan Pagès Blanch, Autonomous University of Barcelona

Professor of Didactics of Social Sciences

References

Abad Gómez, H. (2007). Manual de tolerancia. Bogotá: Planeta.

Apple, M.W., y Beane, J. A. (Comps.) (1997). Escuelas democráticas. Madrid: Morata.

Cousinet, R. (1972). La escuela nueva. Los conceptos distintos de un maestro de pedagogos, base para una verdadera reforma de la labor educativa. Barcelona: Luis Miracle.

Dewey, John (1985). Democràcia i escola. Vic: Eumo.

Freire, P. (1993). Pedagogía de la esperanza. México/Madrid: Siglo XXI.

Giroux, H. (1993). La escuela y la lucha por la ciudadanía. México: Siglo XXI, 1993.

Hernández, A., Escayola, E., Lloret, A. y Pagès, J. (2004). Youth Polis. Comunidad transnacional de aprendizaje sobre ciudadanía europea activa de los y las jóvenes: nuevo enfoque pedagógico. Barcelona: IMEB.

Loeffel, L. (2009). Enseigner la démocratie. Nouveaux enjeux, nouveaux défis. París: Armand Colin.

Nussbaum, M. (2005). El cultivo de la humanidad: una defensa clásica de la reforma en la educación liberal. Barcelona: Paidós Ibérica.

Pagès, J. et al. (1981). L’educació cívica a l’escola. Barcelona: Rosa Sensat/Edicions 62.

Pagès, J. y González, N. (2010): ¿Por qué y qué enseñar sobre la crisis? Cuadernos de Pedagogía, (405), 52-56.

Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo (PNUD) (2002). Informe sobre el desarrollo humano. La profundización de la democracia en un mundo fragmentado. Nueva York: Mundi Prensa.

Roche, G. et al. (2002). L’éducation civique aujourd’hui: dictionnaire encyclopédique. París: PSF.

Santisteban, A. y Pagès, J. (2009). Una propuesta conceptual para la investigación en educación para la ciudadanía, Revista Educación y Pedagogía, 21(53), 15-31.

Torney-Purta, J., Lehmann, R., Oswald, H. y Schultz, W. (2001). Citizenship and Education in Twenty-eight Countries.Civic Knowledge and Engagement at Age Fourteen. Ámsterdam: The International Association for the Evaluation of Educational Achievement.

Torney-Purta, J., Schwille, J. y Amadeo, J. (Ed.). (1999). Civic Education across Countries: Twenty- four Case Studies from the IEA Civic Education Project. Ámsterdam: The International Association for the Evaluation of Educational Achievement.

Torney-Purta, J. y Amadeo, J. A. (2004). Fortalecimiento de la democracia en las Américas a través de la Educación Cívica: un análisis empírico que destaca las opiniones de los estudiantes y los maestros. Washington: Organización de los Estados Americanos. Unidad de desarrollo social y educación.

Washburne, C. (1967). Educación para una conciencia moral. Buenos Aires: Losada.

Westheimer, J. y Kahne, J. (2002). Educating the good citizen. The politics of school-based civic education programas. Paper to be presented at the annual meeting of the American Political Science Association (APSA). Boston.

Published

2019-10-28

How to Cite

Pagès Blanch, J. (2019). The democratic education of citizens for governing the polis: challenges, expectations and utopias. Revista Educación Y Pedagogía, 27(69-70), 55–65. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/340189

Issue

Section

Artículos