A didactic strategy for school mathematics, from the perspective of problem situations

Authors

  • John Jairo Múnera Córdoba University of Antioquia

Keywords:

School mathematics, active pedagogy, problem situations, didactic strategy in math education.

Abstract

This article presents a classroom experience with the perspective of problem situations, based on which a particular organization of the math classroom has been implemented in order to contribute to the improvement of the relations between teachers, students, and mathematical knowledge. This experience appears as an alternative for teachers to transform their behavior inside the classroom, and for the students to develop autonomy for the construction of mathematic relations; it also allows mathematical knowledge to be rearranged by means of different representations, which make the students’ conceptual and applied learning more meaningful.

 

|Abstract
= 1857 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 1140 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

John Jairo Múnera Córdoba, University of Antioquia

https://scienti.minciencias.gov.co/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0000041599

References

Chamorro et ál., 2003, Didáctica de las matemáticas, Madrid, Pearson Educación.

Duval, Raymond, 2004, Semiosis y pensamiento humano. Registros semióticos y aprendizajes intelectuales, 2.a ed., Cali, Peter Lang, Universidad del Valle.

Londoño, Nevardo, 1996, “Diseño de un modelo de situación problema en la enseñanza de las matemáticas”, tesis de Maestría en Psicopedagogía, Facultad de Educación, Departamento de Educación Avanzada, Universidad de Antioquia, Medellín, Colombia.

Mesa, Orlando, 1997, Criterios y estrategias para la enseñanza de las matemáticas, Bogotá, Ministerio de Educación Nacional.

Ministerio de Educación Nacional, 1998, Lineamientos curriculares. Matemáticas, Bogotá, Magisterio.

Moreno, Luis y Guillermina Waldegg, 2002, “Fundamentación cognitiva del currículo de matemáticas”, en: Memorias. Primer Seminario Nacional de Formación de Docentes en el Uso de Nuevas Tecnologías en el Aula de Matemáticas, Ministerio de Educación Nacional, Bogotá, Enlace, pp. 40-66.

Múnera, John, 2001, “Las situaciones problema como fuente de matematización”, Cuadernos Pedagógicos, Universidad de Antioquia, Facultad de Educación, núm. 16, pp. 25-34.

_, 2009, “Diseño de situaciones problema dinamizadoras de pensamiento matemático escolar”, en: Memorias Décimo Encuentro colombiano de matemática educativa, octubre, San Juan de Pasto, Colombia.

Múnera Córdoba, John Jairo y Gilberto Obando Zapata, 2003, “Las situaciones problema como estrategia para la conceptualización matemática”, Revista Educación y Pedagogía, Medellín, Universidad de Antioquia, Facultad de Educación, vol. XV, núm. 35, enero-abril, pp. 185-199.

National Council of Teachers of Mathematics, 2000, Principios y estándares para la educación matemática, traducido por Manuel Fernández, Sevilla, Sociedad Andaluza de Educación Matemática Thales.

Llinares, Salvador, 2005, “Relación entre teorías sobre el aprendizaje del profesor de matemáticas y diseño de entornos de aprendizaje”, Repositorio Institucional de la Universidad de Alicante (RUA), [en línea], disponible en: http://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/854/1/llinares-cibem-05.pdf, consulta: 7 de septiembre de 2009.

Santos Trigo, Luz Manuel, 2002, “Problematizar el estudio de las matemáticas: un aspecto esencial en la organización del currículum y el aprendizaje de los estudiantes”, en: Memorias. Primer Seminario Nacional de Formación de Docentes en el Uso de Nuevas Tecnologías en el Aula de Matemáticas, Ministerio de Educación Nacional, Bogotá, Enlace, pp. 151-165.

Published

2011-04-25

How to Cite

Múnera Córdoba, J. J. (2011). A didactic strategy for school mathematics, from the perspective of problem situations. Revista Educación Y Pedagogía, 23(59), 179–193. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/8694