Unthreading the senses/the Penelope games: a review of the imaginary concept and its social implications

Authors

  • Pedro Antonio Agudelo University of Antioquia

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.11840

Keywords:

education as a social, training, instituted imaginary, instituting imaginary , sign, society

Abstract

This paper presents a conceptualization of the social imaginary, delimiting some of its features and defining some categories that make it a central concept when thinking about processes of education and social transformation in countries like Colombia. The concept is first viewed form a historical and epistemological perspective under the thoughts of Cornelius-Castoriadis. Based on this, it is argued that the imaginary does not refer purely to the structural, to representations entrenched in society; but, rather, it is a creative ability, related to the imagination, which reveals the creative power of the human being. Because, an imaginary is real and complex set of images (of what we are and want) that appear to cause different senses, senses that happen, senses that create and open world. 

|Abstract
= 1813 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 1351 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Pedro Antonio Agudelo, University of Antioquia

Bachelor of Humanities, Spanish Language (University of Antioquia); Specialist in Literary Hermeneutics and Master in Humanistic Studies from Eafit University; Master in Art History from the University of Antioquia, where he currently works.

References

Bachelard, Gaston (1993) La poética del espacio. Bogotá: Fondo de Cultura Econcómica.

Benjamin, Walter. (1973). La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica. Madrid: Taurus.

Brunner, José Joaquín et.al. (1993) Paradigmas de conocimiento y prácticas sociales. Santiago, Flacso.

Cabrera, Daniel H. (2006). Lo tecnológico y lo imaginario. Las nuevas tecnologías como creencias y esperanzas colectivas. Buenos Aires: Biblos.

Carretero Pasín, Ángel Enrique. (2003). “La radicalidad de lo imaginario en Corneluis Castoriadis”. En: Anthropos. Huellas del conocimiento, No. 198, Barcelona. pp. 95-105.

Carretero, Enrique. (2006). “Postmodernidad y temporalidad social” [sitio de internet]. Aparte Rei 24. pdf. 12 p. 2006a, disponible en:http://aparterei.com. Acceso el 20 de noviembre.

Carretero, Ángel Enrique (2006b) “Postmodernidad e imaginario. Una aproximación teórica” [sitio de internet] Aparte Rei 26. pdf. 12 p. 2006 b, disponible en: http://aparterei.com. Acceso el 20 de noviembre.

Castoriadis, Cornelius. (1983). La institución imaginaria de la sociedad, vol. 1. Barcelona: Tusquets.

Castoriadis, Cornelius. (1995). “La democracia como procedimiento y como régimen”, en: Leviatán.Revista de derechos e ideas. No. 62, Madrid. pp. 65-83.

Castoriadis, Cornelius. (2006). Una sociedad a la deriva. Entrevistas y debates(1974-1997).Buenos Aires: Katz.

Eco, Umberto (1986) La estructura ausente. Barcelona: Lumen.

Escobar Villegas, Juan Camilo. (2000). Lo imaginario. Entre las ciencias sociales y la historia. Medellín: Fondo Editorial Universidad Eafit.

Fernández, Ana María. (2007). Las lógicas de la colectividad: imaginarios, cuerpos y multiplicidades. Buenos Aires, Biblios.

Figueroa, Cristo. (2005). “Necesidad y vigencia de la Teoría Literaria. Debates y reformulaciones contemporáneas en Hispanoamérica y Colombia”, en: Estudios de literatura colombiana, No. 17, Medellín. pp. 161-181.

Garagalza, Luis. (2003). “La imaginación de la materia en C. Castoriadis y G. Santayana”, en: Anthropos.Huellas del conocimiento. No. 198, Barcelona. pp. 177-188.

Miró, María Teresa. (2005). “La reconstrucción terapéutica de la trama narrativa”, en: Monografías de Psiquiatría. No. 3, año XVII. pp. 8-18.

Muñoz Onofre, Darío (2003) “Construcción narrativa en la historia oral”, en: Nómadas, Bogotá, No. 18, pp. 94-102.

Nogueira Dobarro, Ángel. (2003). “La imaginación fuente y raíz de creación histórico-social”, en: Anthropos.Huellas del conocimiento, No. 198, Barcelona. pp. 3-17.

Sanz, Juan Carlos. (1996). El libro de la imagen.Madrid, Alianza.Sartre, Jean-Paul. (1964). Lo imaginario. Psicología fenomenológica de la imaginación. 2ª ed. Argentina, Losada.

Searle, John R. (1997). La construcción de la realidad social. España, Paidós.Wunenbueger, Jean-Jacques. (2000). “Lo Imaginario de Gilbert Durand”. Prólogo, en: Durand, Gilbert. Lo imaginario. Barcelona, Del Bronce.

Bibliografía Consultada:

Arango, Ana María y Castro, Gisela. (2005).“Caminantes, artistas y espejos: actores de un viaje in situ en los mundos de la locura”, en: Nómadas, Bogotá, No. 18. pp. 103-112.

Baeza, Manuel. (2005). Presentación didáctica de la teoría fenomenológica de imaginarios sociales. Chile: Concepción.

Ballester, Lluis; Orte, Carmen y Oliver, Joseph Lluis. (2005). “Análisis cualitativo de entrevistas”, en: Nómadas,Bogotá, No. 18. pp. 140-148.

Bonilla, Elssy y Rodríguez, Penélope. (1997). Más allá de los métodos. Bogotá: U. de los Andes, Norma.

Brunner, JoséJoaquín y Sunkel, Guillermo. (1993). Conocimiento, sociedad y política. Santiago: FLACSO.

Calabrese, Omar. (1987). El lenguaje del arte. Buenos Aires: Paidós.Cárdenas Páez, Alfonso. (2006). “Dignificación de la profesión docente”, en: Lectiva: Asociación de Profesores. Universidad de Antioquia, No. 12, Medellín. pp. 87-91.

Cárdenas, Alfonso. (2005). “Literatura y pedagogía del sentido”, en: Cárdenas, Alfonso; Vásquez, Fernando; Ojeda, Ana Cecilia; Álvarez, Adriana; Rodas, Juan Carlos; Piedrahita, Faber;Vargas, Libardo; et al. Didáctica de la literatura —estado de la discusión en Colombia—. Colombia, ICFES.

Castillo, Elizabeth. (2005). “Lo científico de la investigación cualitativa: viejos dilemas, nuevas posturas”, en: Nómadas,No. 18, Bogotá. p. 45-53.

Castoriadis, Cornelius. (2002). La insignificancia y la imaginación. Diálogos con Daniel Mermet, Octavio Paz, Alain Finkielkraut, Jean-Luc Donnet, Francisco Varela y Alain Connes. Madrid: Trotta.

Castoriadis, Cornelius (1983) La institución imaginaria de la sociedad, vol. 1. Barcelona, Tusquets.

Deleuze, Gilles (1988) Repetición y diferencia. Madrid, Jucar Universidad.

Deleuze, Gilles y Guattari, Félix. Rizoma (1997). (Introducción). 2ª ed. Valencia, Pre-textos.

Díaz, Mario. (1996). “La formación de docentes en Colombia, problemas y perspectivas”, en: Educación y cultura, No. 42, Santafé de Bogotá. pp. 16-26.

Dondis, Donis A. (1990). La sintaxis de la imagen: introducción al alfabeto visual. 9ª ed. Barcelona: Gustavo Gil.

Durand, Gilbert (2000) Lo imaginario. Barcelona: Del Bronce.

Furió, Vincenç (2002) Ideas y formas en la representación pictórica. Barcelona, Ediciones de la Universidad de Barcelona.

García Suárez, Carlos Iván. (2005). “Investigación cualitativa como jazz. Variaciones prospectivas de una analogía”, en: Nómadas, No. 18, Bogotá. Pp.10-18.

Garrido, Margarita. (2002). “El nuevo contrato entre ciencia y sociedad”, en: Unipluri/versidad, Medellín. pp. 9-11.

Gombrich, Ernst Hans. (1999). “La tradición del conocimiento general”, en: Idealese Ídolos. Madrid: Debate. pp. 9-23.

Hernández Sampieri, Roberto; Fernández Collado, Carlos y Baptista Lucio, Pilar. (2003) Metodología de la investigación. 3ª ed. México: McGraw-Hill Interamericana.

Hleap B., José (2006) “El buen ciudadano: conocimientosocial y saberes expertos en la convivencia urbana”. En: Nómadas, Nº 25, pp. 134-143.

Hopenhay, Martín. (1993). “El humanismo crítico como campo de saberes sociales en Chile”. En: Brunner, José Joaquín et.al. Paradigmas de conocimiento y prácticas sociales, Santiago: FLACSO. pp. 203-277.

Hopenhay, Martín. (1993) “El humanismo crítico como campo de saberes sociales en Chile”. En: Brunner, José Joaquín. et.al. Paradigmas de conocimiento y prácticas sociales, Santiago: FLACSO. pp. 203-277.

Langebaek, Carl Henrik. (2005). “Métodos cualitativos y cuantitativos: el caso de la arqueología colombiana”, en: Nómadas,No. 18, Bogotá. pp. 36-44.

López Jiménez, Nelson y Díaz Villa, Mario. (1998). “Proceso de acreditación previa. La formación de profesionales de la educación a partir de estructuras curriculares sustentadas en investigación”, en: Puntos Alternos, No. 5, Riohacha. pp. 30-38.

Mejía Arauz, Rebeca. (2005). “Combinación estratégica: Investigación sociocultural cualitativa-cuantitativa”, en: Nómadas,No. 18, Bogotá. pp. 20-27.

Pérez Carreño, Francisca. (1988). Los placeres de lo parecido: Icono y representación. Madrid, Visor.

Pinto Antunes, Maria da ConceIçâo (2001) “Lenguaje y cognición: del lenguaje científico al mundo olvidado de las representaciones”, en: Revista Educación y Pedagogía. Vol. 13, No. 31, Medellín, pp. 17-27.

Pintos, Juan Luis. (1993). Orden social e imaginarios sociales. Santiago de Compostela, USC. Restrepo Gómez, Bernardo. (2000). “Maestro investigador e investigación en el aula”, en: Cuadernos Pedagógicos, No. 14, Medellín. pp. 97-106.

Restrepo Gómez, Bernardo. (2003). “Aportes de la investigación-Acción educativa a la hipótesis del maestro investigador”, en: Pedagogía y Saberes, No. 18, Santafé de Bogotá, pp. 65-69.

Vasco, Carlos. (2005). El debate recurrente sobre la investigación cuantitativa y la cualitativa”, en: Nómadas, Nº 18, Bogotá. pp. 28-34.

Wainerman, Catalina. (2001). “Acerca de la formación de investigadores en ciencias sociales”, en: Wainerman, Catalina y Sautu, Ruth (Comps.) La trastienda de la investigación. Buenos Aires, Lumiere. pp. 15-42.

Published

2012-05-22

How to Cite

Agudelo, P. A. (2012). Unthreading the senses/the Penelope games: a review of the imaginary concept and its social implications. Uni-Pluriversidad, 11(3), 93–110. https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.11840

Issue

Section

RESEARCH REPORTS AND UNPUBLISHED ESSAYS