Art education research and the education of fine arts teachers

Authors

  • Silvana Andrea Mejía Echeverri University of Antioquia

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.14438

Keywords:

art education, education research focused on the arts, teacher education

Abstract

This article presents some current tendencies in art education research, with the intention of establishing connections with art teachers’ education, and a special focus on Arts Education Research, as a way of connecting its methods with the methods of art production.The goal is to find ways to transform the perception and analysis of both teaching and pedagogical thinking, with contributions from art production.The article closes with a brief description of the activities carried out with students taking the Pedagogical Anthropology class of the Fine Arts Undergra-duate Program at Universidad de Antioquia’s School of Arts during two academic terms: 2011-1 and 2012-1. 

|Abstract
= 2700 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 1490 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Silvana Andrea Mejía Echeverri, University of Antioquia

Master in Education and Bachelor in Education: Plastic Arts from the University of Antioquia. Professor of Artistic and Cultural Education of the Municipality of Bello, Antioquia and Professor at the Faculty of Arts of the University of Antioquia. Member of the FORMAPH research group. 

 

References

Aguirre Arriaga, Imanol (2011). Retos y oportunidades para la investigación en educación artística en Latinoamérica. En: Revista internacional Magisterio. N. 49. Marzo – abril. Pág. 22 – 27.

Arañó, Juan Carlos (2003). La investigación en educación artística, entre la utopía y la irrealidad. En: Educación Artística. Revista de investigación. N°1. Pág. 159-164.

Barbosa, Ana Mae (2011). La investigación en arte – educación en Brasil. En: Jiménez, Lucina; Aguirre, Imanol y Pimentel, Lucia (Coord.). Educación artística, cultura y ciu-dadanía. España: OEI – Santillana. Pág. 123 – 127.

Cabrera, Ramón (2007). Formación permanente del Educador Artístico. En: Congreso de Formación Artística y Cultural para la Región de América Latina y el Caribe. Agosto de 2007. Medellín: Universidad de Antioquia, Acofartes, Insea y Gobernación de Antioquia.

Cahnmann-Taylor, Melisa (2008). Arts-based research. Histories and new directions. En: Arts . Based Research in Education. Fuoundations for practice. Cahnmann – Taylor M., y Siegesmund, R. (Ed.) New York: Taylor & Francis.

Eisner, Elliot (1995). Educar la visión artística. Barcelona: Paidós Educador.

Gil Ameijeiras, María Teresa y Barragán, José Maria (2003). Ámbitos de docencia, investigación y promoción del Área de Formación en Educación Artística de la Facultad de Bellas Artes de Barcelona. En: Educación Artística, revista de investigación. N°1, pág. 135-158.

Hernández, Fernando (2003). Educación y Cultura visual. Barcelona: Octaedro_________ (2007). Espigador@s de la Cul-tura Visual. Barcelona: Octaedro.

Marín Viadel (2003) Buscar y encontrar: la investigación en Educación Artística. En: Didáctica de la Educación Artística para primaria. Prentice Hall. Pág. 447-498.

_________ (2005). Investigación en Educación Artística. Temas, métodos y técnicas de indagación sobre el aprendizaje y la enseñanza de las artes y las culturas visuales. Granada: Universidad de Granada.

Montoya, A. (2006). La investigación en arte. Cómo acceder a nuevas formas de expresión. En: artes. La revista. N°12. Vol. 6. Jul. – dic. Pág. 15-20.

Runge P., Andrés (2008). El saber pedagógico en las imágenes y las imágenes en el saber pedagógico: múltiples miradas pedagógicas. Clase dictada en Argentina, en octubre. Notas del profesor.

Tezanos, Araceli (2006). El maestro y su formación: tras las huellas y los imaginarios. Bogotá: Magisterio.

Published

2013-02-11

How to Cite

Mejía Echeverri, S. A. (2013). Art education research and the education of fine arts teachers. Uni-Pluriversidad, 12(2), 80–90. https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.14438

Issue

Section

RESEARCH REPORTS AND UNPUBLISHED ESSAYS