Art education research and the education of fine arts teachers
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.14438Keywords:
art education, education research focused on the arts, teacher educationAbstract
This article presents some current tendencies in art education research, with the intention of establishing connections with art teachers’ education, and a special focus on Arts Education Research, as a way of connecting its methods with the methods of art production.The goal is to find ways to transform the perception and analysis of both teaching and pedagogical thinking, with contributions from art production.The article closes with a brief description of the activities carried out with students taking the Pedagogical Anthropology class of the Fine Arts Undergra-duate Program at Universidad de Antioquia’s School of Arts during two academic terms: 2011-1 and 2012-1.
Downloads
References
Aguirre Arriaga, Imanol (2011). Retos y oportunidades para la investigación en educación artística en Latinoamérica. En: Revista internacional Magisterio. N. 49. Marzo – abril. Pág. 22 – 27.
Arañó, Juan Carlos (2003). La investigación en educación artística, entre la utopía y la irrealidad. En: Educación Artística. Revista de investigación. N°1. Pág. 159-164.
Barbosa, Ana Mae (2011). La investigación en arte – educación en Brasil. En: Jiménez, Lucina; Aguirre, Imanol y Pimentel, Lucia (Coord.). Educación artística, cultura y ciu-dadanía. España: OEI – Santillana. Pág. 123 – 127.
Cabrera, Ramón (2007). Formación permanente del Educador Artístico. En: Congreso de Formación Artística y Cultural para la Región de América Latina y el Caribe. Agosto de 2007. Medellín: Universidad de Antioquia, Acofartes, Insea y Gobernación de Antioquia.
Cahnmann-Taylor, Melisa (2008). Arts-based research. Histories and new directions. En: Arts . Based Research in Education. Fuoundations for practice. Cahnmann – Taylor M., y Siegesmund, R. (Ed.) New York: Taylor & Francis.
Eisner, Elliot (1995). Educar la visión artística. Barcelona: Paidós Educador.
Gil Ameijeiras, María Teresa y Barragán, José Maria (2003). Ámbitos de docencia, investigación y promoción del Área de Formación en Educación Artística de la Facultad de Bellas Artes de Barcelona. En: Educación Artística, revista de investigación. N°1, pág. 135-158.
Hernández, Fernando (2003). Educación y Cultura visual. Barcelona: Octaedro_________ (2007). Espigador@s de la Cul-tura Visual. Barcelona: Octaedro.
Marín Viadel (2003) Buscar y encontrar: la investigación en Educación Artística. En: Didáctica de la Educación Artística para primaria. Prentice Hall. Pág. 447-498.
_________ (2005). Investigación en Educación Artística. Temas, métodos y técnicas de indagación sobre el aprendizaje y la enseñanza de las artes y las culturas visuales. Granada: Universidad de Granada.
Montoya, A. (2006). La investigación en arte. Cómo acceder a nuevas formas de expresión. En: artes. La revista. N°12. Vol. 6. Jul. – dic. Pág. 15-20.
Runge P., Andrés (2008). El saber pedagógico en las imágenes y las imágenes en el saber pedagógico: múltiples miradas pedagógicas. Clase dictada en Argentina, en octubre. Notas del profesor.
Tezanos, Araceli (2006). El maestro y su formación: tras las huellas y los imaginarios. Bogotá: Magisterio.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2012 Universidad de Antioquia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who have publications in this Journal accept the following terms:
- The content of each article is the responsibility of its authors
- The author(s) preserve(s) the moral rights over the article and transfer(s) the patrimonial rights to the University of Antioquia, which can publish it or distribute electronic copies, as well as include it in indexing services, directories or national and international Open Access data bases, under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND).
- The author(s) should sign a declaration of transfer of economic rights to the University of Antioquia, after the acceptance of the manuscript.
- Authors are allowed and advised to disseminate their work through the Internet (eg, institutional telematic archives or their website) before and during the submission process. That can produce interesting exchanges and increase citations of the published work.
- The author(s) has (have) the responsibility to arrange and get the necessary permissions to reproduce any material protected by copyright.