The history of the teaching of social sciences as a reference for the critical transformation of educational practices

Authors

  • Gina Claudia Velasco Peña Francisco José de Caldas District University

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.19819

Keywords:

didactics of social sciences, history of the teaching of social sciences, history of school disciplines

Abstract

This article is part of the historiographic balance accomplished during the dissertation entitled The configuration and reconfiguration of  social sciences in basic education and high school in  Colombia: the   scope of oficial curriculum reforms (1945-2002) of the inter-institutional PhD in Education at Universidad Distrital Francisco José de Caldas. It is intended to approach the production on the recent history of the teaching of social sciences in Colombia, especially in connection with the study of the historical dynamics of these disciplines within the school to determine the fields that have been researched, as well as the advances, limitations and gaps that remain in this field.

This research project is connected to social history from the perspective of overall story. It seeks to move forward in reconstructing curriculum reconfiguration and explaining the function of social knowledge at school in relation to different interests, demands, and social expectations. Therefore, it pretends to contribute to the global and critical understanding of society from an educational point of view; it also seeks to reveal the circumstances that determine the selection, synthesis, and formalization of social sciences’ educational discourses and contents and to analyze teaching patterns and practices with an educational intention.

|Abstract
= 1163 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 539 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gina Claudia Velasco Peña, Francisco José de Caldas District University

Graduate in Social Sciences and Master in Education from the National Pedagogical University. Doctorate in Education from the Francisco José de Caldas District University. Teacher at the Bogotá District Education Secretariat.

References

Aisenberg, Beatriz y Alderoqui, Silvia (Comp.as) (1994). Didáctica de las Ciencias Sociales. Aportes y reflexiones. Buenos Aires: Paidós.

Alarcón Meneses, Luis Alfonso y Conde Calderón, Jorge (2003). «Imaginando territorios y ciudadanos. Las representaciones sociales en los manuales escolares de geografía e historia. El caso del Caribe colombiano durante el siglo XIX». En: VI Congreso Iberoamericano de Historia de la Educación Latinoamericana. San Luís Potosí.

Alarcónmeneses, Luis Alfonso (2007). «Entre Dios y la Patria. La formación del ciudadano en Colombia a través de los manuales de Religión y Educación Cívica (siglos XIX y XX)». En: VIII Congreso Iberoamericano de historia de la Educación Latinoamericana. Buenos Aires.

Álvarez Gallego, Alejandro (2001). «La enseñanza de la geografía y de las matemáticas en la década del treinta» En: Educación y pedagogía, Vol. 13, N.os29-30, pp. 113-128. Medellín: Universidad de Antioquia, Facultad de Educación.

Álvarez Gallego, Alejandro (2001). «La geografía de Colombia a través de los textos escolares. La década del treinta: dos estudios de caso». En: Ossenbach, Gabriela y Somoza, Miguel. Los manuales escolares como fuente para la Historia de la Educación en América Latina, pp. 193-208.Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED).

Álvarez Gallego, Alejandro (2007). Ciencias sociales, escuela y nación: Colombia 1930-1960. Tesis doctoral. Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED).

Benejam ArguimbAu, Pilar y Comas, Pilar (1994). «¿Nuevas coordenadas para la enseñanza de la Geografía? Las implicaciones del constructivismo en la enseñanza-aprendizaje de las habilidades cartográficas». En: Iber, N° 1, pp. 106-116. Barcelona: Graó.

Cajiao Restrepo, Francisco (1998). «La construcción de los conceptos. Tiempo y espacio». En: Alegría de Enseñar, N° 35, pp. 24-36. Cali: Fundación FES.

Carretero, Mario (1995). Construir y enseñar las ciencias sociales y la historia. Buenos Aires: Aique.

Castaño Támara, Ricardo y Velasco Peña, Gina Claudia (2006). Aprender historia haciendo historia. Métodos y técnicas para la enseñanza de la historia. Bogotá: Universidad Distrital Francisco José de Caldas.

Cerda, Hugo (1982). Pasado y presente de la educación preescolar en Colombia. Bogotá: Centro de Investigaciones Universidad Pedagógica Nacional (CIUP).

Chervel, André (1991). «Historia de las disciplinas escolares. Reflexiones sobre un campo de investigación». En: Revista de educación, N.o295, pp. 59-111. París: Ministerio de Educación.

Conde Calderón, Jorge (Comp.) (2002). Nación, educación, universidad y manuales escolares en Colombia. Tendencias historiográficas contemporáneas. Barranquilla: Fondo de Publicaciones Universidad del Atlántico.

Cronos (1995). Trabajo, paro y ocio: una unidad didáctica. Madrid: IBER.

Cuesta Fernández, Raimundo (2002). «El código disciplinar de la historia escolar en España: algunas ideas para la explicación de la sociogénesis de una materia de enseñanza». En: Encounters on Education, Vol. 3, pp. 28-29. Kingston, Ontario: Universidad de Queen, Facultad de Educación.

Cuesta Fernández, Raimundo et al. (2005). «Didáctica crítica. Allí donde se encuentran la necesidad y el deseo». En: ConCiencia Social, N° 9, pp. 17-54. Sevilla: Diada.

Delgado Mahecha, Ovidio, Murcia Cifuentes, Denisse y Díaz Mejía, Héctor Ángel (1999). Geografía escolar: discursos dominantes y discursos alternativos. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia, Programa RED.

Delgado Mahecha, Ovidio (1987). «Permanencia del determinismo geográfico en la enseñanza de la geografía en Colombia». En: Revista Colombiana de Educación, N° 18. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional (UPN).

Dijk, Teun Adrianus van (2000). Ideología, una aproximación multidisciplinaria. Barcelona: Gedisa.

Equipo del Posgrado en enseñanza de la Historia del Departamento de Ciencias Sociales de la Universidad Pedagógica Nacional (1998). «La enseñanza de las Ciencias Sociales en Colombia. Balance y perspectivas». En: Educación y cultura, N° 47, pp. 5-10. Bogotá: Federación Colombiana de Educadores (FECODE).

Finoccio, Silvia (1993). Enseñar Ciencias Sociales. Buenos Aires: Troquel.

Goodson, Ivor (1995). Historia del currículum. Barcelona: Pomares-Corredor.

Goodson, Ivor (2000). El cambio en el currículum. Barcelona: Octaedro.

Gurevich, Raquel (1995). Notas sobre la enseñanza de una geografía renovada. Buenos Aires: Aique.

Herrera Cortés, Martha Cecilia, Pinilla Díaz, Alexis Vladimir y Suaza Vargas, Luz Marina (2002). «Perspectivas pedagógicas de los textos escolares de Ciencias Sociales en la primera mitad del siglo XX». En: Pedagogía y Saberes, N.o17, pp. 5-16. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional (UPN).

Mainer Baqué, Juan (2010). La historia de las disciplinas escolares. Génesis y problemas de un joven campo de investigación. El interés del proyecto Nebraska (Fedicaria) en el tema. En: Intervención en el Seminario del Doctorado Interinstitucional de Educación. Bogotá: Universidad Distrital. Recuperado de: www.nebraskaria.es/nebraskaria/Trabajos_y_publica-ciones.html

Manes (2011). «Bibliomanes. Bibliografía sobre manuales escolares de Colombia». Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED).

Martínez Boom, Alberto, Noguera, Carlos y Castro, Jorge Orlando (2003). Currículo y modernización. Cuatro décadas de educación en Colombia. 2.aed. Bogotá: Editorial Magisterio.

Ministerio de Educación Nacional (MEN) (2002). Lineamientos curriculares para el área de Ciencias Sociales. Bogotá: MEN.

Ministerio de Educación Nacional (MEN) (2004). Formar en ciencias: ¡el desafío! Estándares básicos de competencias en Ciencias Naturales y Ciencias Sociales. Serie: Guías, No 7. Bogotá: MEN.

Montenegro González, Augusto (1999). «Convergencias y divergencias entre la creación del conocimiento histórico y su enseñanza en Colombia durante el siglo XX». En: Historia de la Educación Colombiana, Vol. 2, pp. 131-149. San Juan de Pasto: Universidad de Nariño.

Montoya Garay, Jhon Williams (2003). «Geografía contemporánea y geografía escolar: algunas ideas para una agenda en Colombia». Cuadernos de Geografía, Vol. 12, N°s 1-2, pp. 3-27. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia, Departamento de Geografía.

Pereyra, Carlos et al. (2005).¿Historia para qué? México: Siglo XXI.

Pluckrose, Henry (1996). Enseñanza y aprendiza-je de la historia. Madrid: Morata.

Rodríguez de Moreno, Elsa Amanda (2000). Geografía conceptual. Enseñanza y aprendizaje de la geografía en la educación básica secundaria. Bogotá: Tercer Mundo.

Vega Cantor, Renán (1998). Historia, conocimiento y enseñanza. La cultura popular y la historia oral en el medio escolar. Bogotá: Antropos.

Vega Cantor, Renán (2007). Un mundo incierto, un mundo para aprender y enseñar. Las transformaciones mundiales en la enseñanza de las Ciencias Sociales. Bogotá: Editorial Universidad Pedagógica Nacional.

Vera, César y Molano, Alfredo (1982). Evolución de la política educativa en el siglo XX. Bogotá: Centro de Investigaciones Universidad Pedagógica Nacional (CIUP).

Viñao Frago, Antonio (2006a). «La historia de las disciplinas escolares». En: Historia de la educación: revista interuniversitaria, No 25, pp. 243-269. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.

Viñao Frago, Antonio (2006b). Sistemas educativos, culturas escolares y reformas: continuidades y cambios. 2. a ed. Madrid: Morata.

Zamudio Franco, José Ignacio (1992). Enseñar y aprender la historia. Cali: Centro Experimental Piloto del Valle del Cauca.

Published

2014-06-24

How to Cite

Velasco Peña, G. C. (2014). The history of the teaching of social sciences as a reference for the critical transformation of educational practices. Uni-Pluriversidad, 14(1), 78–89. https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.19819

Issue

Section

RESEARCH REPORTS AND UNPUBLISHED ESSAYS