Narratives about street kids in Colombia: our novel of contempt
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.21340Keywords:
gamin, novel, street, modernity, violence, childAbstract
The issue of Street children, commonly as gamines in Colombia. Fills thousands of pages in the history of the nation. Published and unpublished information has been written on countless institutions, projects, campaigns, and investment with a view to reducing and eliminating such life-style, which still exists. Dozens of articles, research papers, and books that circulated in the second half of the twentieth century in Colombia address the issue of gamines across various knowledge and disciplines. In literature, this population has also have a place, a way of being represented, historically spoken, imagined and social marked.
The goal of this article is to bring to light the presence of gamines in three Colombian novels of the second half of the twentieth century (1950 to 1990). Tensions are highlighted between what problem of violence in the century. The novels are: Detrás del rostro by Manuel Zapata Olivella (1963); Gran gamín: infante del narcotráfico by Ezequiel Velásquez (1984), and El camino de las muchas vueltas by José Gutiérrez (2002).
Downloads
References
ÁVILA PENAGOS, Rafael (2001). «La cultura escolar. Una enorme cantera de investigación». En: Folios: revista de la Facultad de Humanidades, N.°13 pp. 82-88. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional.
BELTRÁN CORTÉS, Luis María (1969). Temas colombinos. La metamorfosis del “chino de la calle”. Bogotá: La hidra de Lerna.
BLAIR TRUJILLO, Elsa (1999). Conflicto armado y militares en Colombia. Cultos, símbolos e imaginación. Medellín: Centro de Investigación y educación popular (CINEP).
CARRETERO PASIN, Enrique (2011). «Imaginario e identidades sociales. Los escenrios de actuación de “imaginario social” como configurador de vínculo comunitario». En: COCA, Juan R. et al. (coords.). Nuevas posibilidades de los imaginarios sociales. España: Asociación Cultural tremn y Centro de Estudios y Análisis social de Galicia (CEASGA).
CASTORIADIS, Cornelius (1975). La institución imaginaria de la sociedad. Buenos Aires: Tusquets.
CASTRO GÓMEZ, Santiago (2005). « Ciencias sociales, violencia epistémica y el problema de la “invención del otro” ». En: LANDER, Edgardo (comp.). La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas latinoamericanas. Buenos Aires: CLACSO.
GRANADOS TÉLLEZ, Marcos (1976). Gamines. Bogotá: Editorial TEMIS.
GUTIÉRREZ DE PINEDA, Virginia et al. (1978). El gamín. Su albergue social y su familia. Vol. 2. Bogotá: UNICEF.
GUTIÉRREZ, José (1967). Infancia de la miseria. Bogotá: Timana.
GUTIÉRREZ, José (1972). Gamín: un ser olvidado. México: McGraw-Hill.
GUTIÉRREZ, José (2002). El camino de las muchas vueltas. Colombia: Editorial Spiridon.
MALAVER, José (1998). « Transgresión y violencia». En: Ensayo y error, Año 3, N° 5, pp. 112-137. Bogotá.
MARTÍNEZ BOOM, Alberto (2011). Memorias de la escuela pública. Expedientes y planes de escuela en Colombia y Venezuela, 1774-1821. Colombia: Universidad Industrial de Santander.
MARCHI, Rita de Cássia (2007) . «A infância não reconhecida: as crianças “de rua” como atores sociais ». En: Anais do II Seminário Nacional Movimentos Sociais, Participação e Democracia, 25-27 de abril. Florianópolis, Brasil: Universidad Federeal de Santa Catarina (UFSC).
MOROÑA, Mabel (1995). «Documentalismo y ficción: testimonio y narrativa testimonial hispanoamericana en el siglo XX ». En: PIZARRO, Ana (Coord.). América Latina. Palavra, literatura cultura, Vol. 3, pp. 479-511. São Paulo: Editorial da Unicamp.
MUÑOZ MONSALVE. Mónica Marcela (2012). La construcción de la idea de ciudadano desde los manuales escolares, en el proceso de formación de la nación colombiana, 1910-1948. Tesis de maestría en Historia Universal. Medellín: Universidad Nacional de Colombia, Facultad de Ciencias Humanas y Económicas.
NOGUERA, Carlos Ernesto, ÁLVAREZ, Alejandro y Castro, Jorge Orlando (2000). La ciudad como espacio educativo. Bogotá y Medellín en la primera mitad del siglo XX. Bogotá: Arango Editores.
PACHÓN C., Ximena y Muñoz Vila, Cecilia (1980). Gamines Testimonio. Bogotá: Carlos valencia Editores.
PECAUT, Daniel (1997). «Presente, pasado y futuro de la violencia en Colombia». En: Análisis político, N° 30, pp. 1-43. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.
PINEAU, Pablo (2001). ¿Por qué triunfó la escuela?, o la modernidad dijo: “Esto es educación”, y la escuela respondió: “Yo me ocupo”. La escuela como máquina de educar. Tres escritores sobre un proyecto de modernidad. Argentina: Paidós.
LANZUELA CORELLA, María Luisa (2000). «La literatura como fuente histórica: Benito Pérez Galdós». En: SEVILLA ARROYO, Florencio y ALVAR EZQUERRA, Carlos (coord..). Actas del XIII Congreso de la Asociación Internacional de Hispanistas, Vol. 2. pp. 259-266, 6-11 de julio de 1998, Madrid, España: Editorial Castalia.
MINNICELLI, Mercedes y ZAMBRANO GUTIERREZ, Ivannsan (2012). «Estudio preliminar sobre algunas instituciones de infancia en tiempos de capitalismo y modernidad: los niños en situación de calle, Colombia». En: Infeies, Vol. 1, N°1. Mar del plata, Buenos Aires: Red Interuniversitaria de Estudios e Investigación en infancia y sus Instituciones.
ORTEGA RICAURTE, Carmen (1977). ¿Quiénes son los gamines? Bogotá: Plaza & Janés.
ROJAS R., Carlos Eduardo (1996). La violencia llamada “limpieza social”. 2. A Ed. Bogotá: Centro de Investigación y Educación Popular (CINEP).
RICO SANÍN, María (1993). El delito de existir. Bogotá: Oveja Negra.
VÁSQUEZ, Edgar (1990). «Historia del desarrollo económico y urbano en Cali». En: Boletín socioeconómico, N° 20, pp. 1-28. Cali: Universidad del Valle, Facultad de Ciencias Sociales y Económicas.
VELÁZQUEZ, Ezequiel (1984). Gran gamín: infante del narcotráfico. Cali: Ediciones Agro Industrial de Colombia.
ZAPATO OLIVELLA, Manuel (1963). Detrás del rostro. España: Aguilar.
ZAMBRANO PANTOJA, Fabio Roberto (2007). Historia de Bogotá: siglo XX. 2. A ed. Bogotá: Villegas Editores.
ZAMBRANO GUTIÉRREZ, Ivannsan (2012). «Miradas científico anormales a la infancia en situación de calle: José Gutiérrez o los imaginarios sociales modernos». En: Revista colombiana de educación, N° 63, pp. 273-288. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional.
ZAMBRANO GUTIÉRREZ, Ivannsan, Rojas, Claudia y CANO, Yearleydi (2013). Una infancia bajo amenaza de muerte. Los niños en situación de calle en las grandes urbes colombianas. Aportes a una historia de la infancia. Tesis de Licenciatura en Pedagogía Infantil, financiada por el Centro de Investigaciones Educativas y Pedagógicas (CIEP) y el comité para el desarrollo de la investigación (CODI). La investigación está alojada en el Centro de Documentación de la Facultad de Educación (CEDED). Medellín: Universidad de Antioquia. Facultad de Educación.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who have publications in this Journal accept the following terms:
- The content of each article is the responsibility of its authors
- The author(s) preserve(s) the moral rights over the article and transfer(s) the patrimonial rights to the University of Antioquia, which can publish it or distribute electronic copies, as well as include it in indexing services, directories or national and international Open Access data bases, under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND).
- The author(s) should sign a declaration of transfer of economic rights to the University of Antioquia, after the acceptance of the manuscript.
- Authors are allowed and advised to disseminate their work through the Internet (eg, institutional telematic archives or their website) before and during the submission process. That can produce interesting exchanges and increase citations of the published work.
- The author(s) has (have) the responsibility to arrange and get the necessary permissions to reproduce any material protected by copyright.