Attitudes towards accreditation among teachers of the Huánuco Region, Peru
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.326182Keywords:
attitudes, accreditation, professional training, teachersAbstract
This article summarizes a research project carried out with the intention of associating attitudes towards accreditation with age, professional training, and the job position of teachers in the state schools of the Huánuco Region in Peru. To that end, the scale of attitudes toward accreditation was provided to 403 teachers of basic education state schools in the Huánuco Region in the year 2015. The inferential analysis was conducted with the chi square test. The results show that attitudes toward accreditation are associated with age (P = 0,006) and professional training of teachers in schools of the Huánuco Region (P = 0,007), while no significant differences were found in associating attitudes towards accreditation with teachers’ positions (P = 0,148).
Downloads
References
AGUERRONDO, I. (2004). Los desafíos de la política educativa relativos a las reformas de la formación docente. En AAVV. Maestros en América latina: Nuevas perspectivas sobre su formación y desempeño. Santiago de Chile: PREAL – CINDE, 97-142.
ARROYO, Y.F. (2014). Percepción de la autoevaluación de la calidad de la gestión educativa en docentes de educación secundaria del distrito de Huancayo: Huancayo: Universidad Nacional del Centro del Perú.
CHIA, E.F. (2013). Informe final del Proceso de Sensibilización. I.E. N° 2025 “Inmaculada Concepción”. Lima: UGEL N° 02.
CONGRESO DE LA REPÚBLICA DEL PERÚ. (2003). Ley General de Educación 28044. Lima.
CONSEJO NACIONAL DE EDUCACIÓN (2007). Proyecto Educativo Nacional al 2021. Lima.
CRUZ, E. (2013) Percepciones sobre acreditación en los docentes de la zona rural de la libertad. Trujillo: Universidad Nacional de Trujillo.
ESTEBAN, E. (2007). Cómo elaborar proyectos de investigación en Educación. Tercera reimpresión. Huancayo: Graficentro.
FULLAN, M. (2002). Las fuerzas del cambio. Explorando las profundidades de la reforma educativa. Madrid: Akal.
HABERMAS, J. (1977). Erkenntnis und interesse. Frankfurt: Surhkamp [Traducido al castellano: HABERMAS, J. (1992). Conocimiento e interés. Madrid: Taurus].
IPEBA (2014) Matriz de evaluación para la acreditación de la calidad de la gestión educativa de instituciones de educación básica regular. Instituto Peruano de Evaluación, Acreditación y Certificación de la Calidad de la Educación Básica (IPEBA), Lima.
IPEBA. (2010a). Glosario de Términos para la Acreditación Dirección de Evaluación y Acreditación. Lima.
IPEBA. (2010b). Informe de Resultados de los Talleres de Percepción de la Calidad Educativa. Lima: Dirección de Evaluación y Acreditación.
JORQUES, D. (2005). Desarrollos Contemporáneos de la Lingüística. En Conocimiento y Lenguaje, López, Ángel. Valencia: Fondo Editorial Universitario.
MINISTERIO DE EDUCACIÓN DEL PERÚ (2009). Diseño Curricular Nacional. Lima: MINEDU.
MINISTERIO DE EDUCACIÓN DEL PERÚ- UMC. (2006). Comprendiendo la Escuela desde su realidad cotidiana. Estudio cualitativo en 5 escuelas estatales de Lima. Recuperado el 5 de Setiembre de 2014, de Unidad de Medición de la Calidad UMC: http://www2.minedu.gob.pe/umc/index2.php?v_codigo=86&v_plantilla=
MINISTERIO DE EDUCACIÓN DEL PERÚ-UMC. (2015). Estadística de la calidad educativa. Recuperado el 5 de julio de 2015: http://escale.minedu.gob.pe/magnitudes-portlet/reporte/cuadro?anio=21&cuadro=341&forma=U&dre=1000&ugel=&tipo_ambito=ambito-dre
NAVARRO, J.C. (2003) La evaluación y las actitudes de los docentes frente a ella: dificultades y alternativas de política. Lima: UNESCO.
PISA (2010) Resultados de PISA 2009 para Perú: resultados para llorar, Urbina M.: Lima; 2010 [Sitiado 30 dic. 2010). Disponible en: http://mundomagico.obolog.com/
UNESCO. (2008) 48 Conferencia Educativa Internacional, La educación inclusiva: el camino hacia el futuro. Ginebra.
VAILLANT, D. (2005). Formación de docentes en América Latina. Re-inventando el modelo tradicional. Barcelona: Octaedro.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who have publications in this Journal accept the following terms:
- The content of each article is the responsibility of its authors
- The author(s) preserve(s) the moral rights over the article and transfer(s) the patrimonial rights to the University of Antioquia, which can publish it or distribute electronic copies, as well as include it in indexing services, directories or national and international Open Access data bases, under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND).
- The author(s) should sign a declaration of transfer of economic rights to the University of Antioquia, after the acceptance of the manuscript.
- Authors are allowed and advised to disseminate their work through the Internet (eg, institutional telematic archives or their website) before and during the submission process. That can produce interesting exchanges and increase citations of the published work.
- The author(s) has (have) the responsibility to arrange and get the necessary permissions to reproduce any material protected by copyright.