Attitudes towards accreditation among teachers of the Huánuco Region, Peru

Authors

  • Ewer Portocarrero Merino Hermilio Valdizán National University
  • Nancy Veramendi Villavicencios Hermilio Valdizán National University
  • Edwin Esteban Rivera Hermilio Valdizán National University
  • Clorinda Barrionuevo Torres Hermilio Valdizán National University

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.326182

Keywords:

attitudes, accreditation, professional training, teachers

Abstract

This article summarizes a research project carried out with the intention of associating attitudes towards accreditation with age, professional training, and the job position of teachers in the state schools of the Huánuco Region in Peru. To that end, the scale of attitudes toward accreditation was provided to 403 teachers of basic education state schools in the Huánuco Region in the year 2015. The inferential analysis was conducted with the chi square test. The results show that attitudes toward accreditation are associated with age (P = 0,006) and professional training of teachers in schools of the Huánuco Region (P = 0,007), while no significant differences were found in associating attitudes towards accreditation with teachers’ positions (P = 0,148).

|Abstract
= 244 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 84 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ewer Portocarrero Merino, Hermilio Valdizán National University

Principal professor, researcher in the line: Higher Education of Quality, Development and National Competitiveness; Faculty of Education Sciences of the Hermilio Valdizán National University, Huánuco - Peru, attached to the Professional Career of Philosophy, Psychology and Social Sciences, PhD in Education.

Nancy Veramendi Villavicencios, Hermilio Valdizán National University

Professor and researcher at the Hermilio Valdizán National University, Huánuco - Peru. External evaluator for university accreditation purposes.

Edwin Esteban Rivera, Hermilio Valdizán National University

Professor and researcher at the Hermilio Valdizán National University, Huánuco - Peru. External evaluator limits accreditation of universities and higher pedagogical institutes.

Clorinda Barrionuevo Torres, Hermilio Valdizán National University

Professor and researcher at the Hermilio Valdizán National University, Huánuco - Peru. External evaluator for accreditation of universities and higher educational institutes.

References

AGUERRONDO, I. (2004). Los desafíos de la política educativa relativos a las reformas de la formación docente. En AAVV. Maestros en América latina: Nuevas perspectivas sobre su formación y desempeño. Santiago de Chile: PREAL – CINDE, 97-142.

ARROYO, Y.F. (2014). Percepción de la autoevaluación de la calidad de la gestión educativa en docentes de educación secundaria del distrito de Huancayo: Huancayo: Universidad Nacional del Centro del Perú.

CHIA, E.F. (2013). Informe final del Proceso de Sensibilización. I.E. N° 2025 “Inmaculada Concepción”. Lima: UGEL N° 02.

CONGRESO DE LA REPÚBLICA DEL PERÚ. (2003). Ley General de Educación 28044. Lima.

CONSEJO NACIONAL DE EDUCACIÓN (2007). Proyecto Educativo Nacional al 2021. Lima.

CRUZ, E. (2013) Percepciones sobre acreditación en los docentes de la zona rural de la libertad. Trujillo: Universidad Nacional de Trujillo.

ESTEBAN, E. (2007). Cómo elaborar proyectos de investigación en Educación. Tercera reimpresión. Huancayo: Graficentro.

FULLAN, M. (2002). Las fuerzas del cambio. Explorando las profundidades de la reforma educativa. Madrid: Akal.

HABERMAS, J. (1977). Erkenntnis und interesse. Frankfurt: Surhkamp [Traducido al castellano: HABERMAS, J. (1992). Conocimiento e interés. Madrid: Taurus].

IPEBA (2014) Matriz de evaluación para la acreditación de la calidad de la gestión educativa de instituciones de educación básica regular. Instituto Peruano de Evaluación, Acreditación y Certificación de la Calidad de la Educación Básica (IPEBA), Lima.

IPEBA. (2010a). Glosario de Términos para la Acreditación Dirección de Evaluación y Acreditación. Lima.

IPEBA. (2010b). Informe de Resultados de los Talleres de Percepción de la Calidad Educativa. Lima: Dirección de Evaluación y Acreditación.

JORQUES, D. (2005). Desarrollos Contemporáneos de la Lingüística. En Conocimiento y Lenguaje, López, Ángel. Valencia: Fondo Editorial Universitario.

MINISTERIO DE EDUCACIÓN DEL PERÚ (2009). Diseño Curricular Nacional. Lima: MINEDU.

MINISTERIO DE EDUCACIÓN DEL PERÚ- UMC. (2006). Comprendiendo la Escuela desde su realidad cotidiana. Estudio cualitativo en 5 escuelas estatales de Lima. Recuperado el 5 de Setiembre de 2014, de Unidad de Medición de la Calidad UMC: http://www2.minedu.gob.pe/umc/index2.php?v_codigo=86&v_plantilla=

MINISTERIO DE EDUCACIÓN DEL PERÚ-UMC. (2015). Estadística de la calidad educativa. Recuperado el 5 de julio de 2015: http://escale.minedu.gob.pe/magnitudes-portlet/reporte/cuadro?anio=21&cuadro=341&forma=U&dre=1000&ugel=&tipo_ambito=ambito-dre

NAVARRO, J.C. (2003) La evaluación y las actitudes de los docentes frente a ella: dificultades y alternativas de política. Lima: UNESCO.

PISA (2010) Resultados de PISA 2009 para Perú: resultados para llorar, Urbina M.: Lima; 2010 [Sitiado 30 dic. 2010). Disponible en: http://mundomagico.obolog.com/

UNESCO. (2008) 48 Conferencia Educativa Internacional, La educación inclusiva: el camino hacia el futuro. Ginebra.

VAILLANT, D. (2005). Formación de docentes en América Latina. Re-inventando el modelo tradicional. Barcelona: Octaedro.

Published

2016-11-22

How to Cite

Portocarrero Merino, E., Veramendi Villavicencios, N., Rivera, E. E., & Barrionuevo Torres, C. . (2016). Attitudes towards accreditation among teachers of the Huánuco Region, Peru. Uni-Pluriversidad, 16(1), 26–33. https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.326182

Issue

Section

RESEARCH REPORTS AND UNPUBLISHED ESSAYS