Form for democratic participation. Paths of education for peace, Reflections on education for peace, legal conditions and construction of strategies for the formation of citizen participation in school
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.334006Keywords:
citizenship education, education for peace, democratic education, citizen participation, primary basic, educational ethnographyAbstract
In this paper we approach to the question of peace education in the present Colombia. There are favorable conditions on education policies but it is necessary to configure pedagogical practices for civic education. For making real peace education, it is clear that both the structure of educational institutions, and pedagogical conceptions with classroom practices must be synchronized to teach the ability to participate in social construction.
We also made field work focused on basic education, sharing a methodologic way to teach democratic participation. In this point we insist that it is necessary to change the focus on investigations from conflict resolution to teaching citizen participation. In this way we contribute to the reflection on the pedagogical practices. The field work was based on self-ethnographic research in the Colegio Unidad Pedagogica to systematize the classroom methodology Proyecto Integrado de Aula, as a proposal for teaching democratic participation.
Downloads
References
Alucin, S. V. (2013). Ciudadanía y justicia social: una mirada etnográfica sobre la educación secundaria en Argentina, Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, Vol. 2, Núm. 1, p. 49-68.
Chaux, E., & Ruiz, A. (2005). La formación de competencias ciudadanas. Bogotá: Asociación Colombiana de Facultades de Educación-ASCOFADE/Ministerio de Educación Nacional. [Links].
Chaux, E. (2002). Buscando pistas para prevenir la violencia urbana en Colombia: Conflictos y agresión entre niños y adolescentes de Bogotá. Revista de estudios sociales, 12, p. 41-51.
Chaux, J. E., Lleras, J., & Velásquez, A. M. (comp.) (2004). Competencias ciudadanas: de los estándares al aula; una propuesta de integración a las áreas académicas. Ministerio de Educación Nacional.
Chaux, E. (2008). Qué son las Competencias Ciudadanas. Colombia aprende Homepage). Recuperado el 22 de Abril de Abril de 2017, de: http://www.colom-biaaprende.edu.co/html/home/1592/article-96635.html
Chaux, E. (cord.) (2006) Estándares Básicos de Competencias Ciudadanas. Bogotá, Colombia: Ministerio de Educación de Colombia.
Chaux, E. (2003) Agresión reactiva, agresión instrumental y el ciclo de la violencia. Revista de estudios sociales, no 15, p. 47-58.
Colegio Unidad Pedagógica (2011) Proyecto Político Educativo Institucional P.P.E.I. Editorial Magisterio, Bogotá. ISBN: 978-958-20-1055-3
Cox, C., Jaramillo, R., & Reimers, F. (2005). Educar para la ciudadanía y la democracia en las Américas: Una agenda para la acción. Washington, USA: Banco Interamericano de Desarrollo. Departamento de Desarrollo Sostenible División de Estado, Gobernabilidad y Sociedad Civil Unidad de Educación.
Dewey, J. (1997). Democracia y educación. Madrid, España: Ediciones Morata, SL Españagutt.
Elliot, J. (2000). La investigación-acción educativa. Madrid, España: Ediciones Morata.
Ellis, C., Adams, T. E., & Bochner, A. P. (2011). Autoethnography: an overview. Historical Social Re-search/Historische Sozialforschung, p. 273-290.
Ernesto Durán (comp.) (2014). Infancia y Adolescencia en Colombia: Transitando hacia la paz. Bogotá, Colombia: Aldeas Infantiles SOS Colombia
Galeano, D. P. H., & Zapata, D. Á. (2006). La formación de ciudadanías en contextos conflictivos. Revista Estudios Políticos, (29), p. 81-96.
García, E. (2001). Vogotsky la construcción histórica de la psique. México D.F.: Trillas.
Gutmann, A. (2001). La educación democrática: una teoría política de la educación. Barcelona, España: Ed. Paidós,
Hoyos, G. (2007). Comunicación, educación y ciudadanía. Borradores para una filosofía de la educación. México D.F., México: Siglo XXI editores.
Jiménez, M., Lleras, J., & Nieto, A. M. (2010). La paz nace en las aulas: evaluación del programa de reducción de la violencia en Colombia. Educación y educadores, 13(3), p. 347-360.
Mejía-Vergnaud, A. (2004). Competencias ciudadanas: de los estándares al aula. Revista de estudios sociales, (19), p. 127-128.
Mejía, A., & Perafán, B. (2006). Para acercarse al dragón, para amansarlo, es necesario haberlo amansado primero: una mirada crítica a las competencias ciudadanas. Revista de estudios sociales, (23), p. 23-35.
Montoya Maya, J. I. (2011). Guía metodológica para el fomento de las competencias ciudadanas en la básica secundaria a partir del pensamiento crítico. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 1(29), p. 8-32.
Montoya, J. I. (2011). Segundo avance de investigación-El desarroll de competencias ciudadanas en el ámbito escolar. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 1(24).
Morin, E. (1999). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. París, Francia: Unesco.
Maturana, H. R. (1994). La democracia es una obra de arte (Vol. 14). Bogotá, Colombia: Cooperativa Editorial Magisterio.
Parra, C. (2011). Investigación Acción Participación Educativa: origen y tendencia. Bogotá, Colombia: Departamento de publicaciones Gráficas de la UPC.
Peralta y Duque, B. D. C. P. (2009). La formación ciudadana en el sistema educativo de Colombia: ¿una mirada reactiva o transformadora? Eleuthera, Vol. 3, p. 165-179.
Rodríguez, A. C., León, S. P. R., & Guerra, Y. M. (2007). Competencias ciudadanas aplicadas a la educación en Colombia. Revista Educación y Desarrollo Social, 1(2), p. 140-157.
Silva, A. R., & Torres, E. C. (2005). La formación de competencias ciudadanas. Asociación Colombiana de Facultades de Educación, Bogotá, Colombia: ASCOFADE.
Vasco, C. E., & Carlos, E. (2006). Siete retos de la educación colombiana para el periodo de 2006 a 2019, Pedagogía y saberes, Núm. 24, 33-41.
Woods, P. (1998). La escuela por dentro: la auto-etnografía en la investigación educativa. Barcelona, España: Editorial Paidos.
Zuleta, E., & Valencia, A. (1991). Colombia: violencia, democracia y derechos humanos. Bogotá, Colombia: Altamir Ediciones.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who have publications in this Journal accept the following terms:
- The content of each article is the responsibility of its authors
- The author(s) preserve(s) the moral rights over the article and transfer(s) the patrimonial rights to the University of Antioquia, which can publish it or distribute electronic copies, as well as include it in indexing services, directories or national and international Open Access data bases, under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND).
- The author(s) should sign a declaration of transfer of economic rights to the University of Antioquia, after the acceptance of the manuscript.
- Authors are allowed and advised to disseminate their work through the Internet (eg, institutional telematic archives or their website) before and during the submission process. That can produce interesting exchanges and increase citations of the published work.
- The author(s) has (have) the responsibility to arrange and get the necessary permissions to reproduce any material protected by copyright.