A methodological proposal for technological inclusion of the Wayuu Indigenous Community
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.18620Abstract
Downloads
References
Artunduaga, Luis Alberto (1997). «La etnoeducación: una dimensión de trabajo para la educación en comunidades indígenas de Colombia». En: Revista Iberoamericana de Educación, N.o 13, pp. 35-45. Madrid: Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura.
Cabero Almenara, Julio (2010). «Educación 2.0. ¿Marca, moda o nueva visión de la educación?» En: Memorias III Congreso Cread Andes y III Encuentro Virtual Educa Ecuador. Cf. http://reposital.cuaed.unam.mx:8080/jspui/handle/123456789/2801
Claro, Magdalena (2010). «Impacto de las TIC en los aprendizajes de los estudiantes. Estado del arte». Santiago de Chile: Comisión Económica para América Latina y El Caribe (CEPAL). Cf. http://www.eclac.cl/publicaciones/xml/7/40947/dp-impacto-tics-apren-dizaje.pdf
Cobo Romaní, Cristóbal (2005). Organización de la información y su impacto en la usabilidad de las tecnologías interactivas. Barcelona: Universidad Autónoma de Barcelona. Cf. http://www.tdx.cat/hand-le/10803/4090
Cobo Romaní, Cristóbal (2006). «Aprendizaje adaptable y apropiación tecnológica: reflexiones prospectivas». En: III Encuentro de Auto-Estudio de las Universidades Públicas Mexicanas. México. Fecha de consulta: noviembre 17 de 2013. Cf. http://www.laisumedu.org/DESIN_Ibarra/autoestudio3/ponencias/ponencia33.pdf
Departamento Administrativo Nacional de Estadística (DANE) (s.f.). Resguardos indígenas 2012. Bogotá, Colombia. Fecha de consulta: abril 8 de 2013. Cf. http://www.dane.gov.co
Díaz Martínez, Sara Lorelí y Lizárraga celaya, Carlos (2007). «Uso de software libre y de Internet como herramientas de apoyo para el aprendizaje». En: AIESAD, RIED,Vol. 10, N.o 1,pp 83-100. Hermosillo: Universidad de Sonora.
Levis, Diego (2011). «Redes educativas 2.1. Medios sociales, entornos colaborativos y procesos de enseñanza». En: Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC),Vol. 8, N.o 1, pp. 7-24. Cataluña: Universitat Oberta de Catalunya.
López, Luis Enrique y KüPer, Wolfang (1999). «La Educación Intercultural Bilingüe en América Latina. balance y perspectivas». En: Revista Iberoamericana de Educación, N.o 20. Madrid: Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura.
Ministerio de Educación De Chile(2006). En la-ces: Centro de Educación y Tecnologías. Estándares en Tecnología de la Información y la Comunicación para la Formación Inicial Docente. Santiago, Chile. Fecha de consulta: abril 9 de 2013. Cf. http://www.oei.es/tic/Estandares.pdf
Ministerio de Educación Nacional (MEN) (2000). Cátedra Estudios Afrocolombianos. Serie Lineamientos Curriculares. Bogotá, Colombia. Fecha de consulta: diciembre 2 de 2013. Gobierno Nacional de Colombia. Cf. http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-89869_archivo_pdf1.p
Ministerio de Educación Nacional (MEN) (2012). Centro Virtual de Noticias de la Educación. Bogotá, Colombia. Fecha de consulta: abril 15 de 2013. Cf. http://www.mineducacion.gov.co/cvn/1665/w3-arti-cle-303272.html
Ministerio de Educación Nacional (MEN) (2012). Colombia Aprende. Banco de Proyectos. Bogotá, Colombia. Fecha de consulta: febrero 1 de 2013. Cf. http://www.colombiaaprende.edu.co/html/home/1592/article-102549.html
Ministerio de las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones (Mintic)(2010). Plan Vive Digital. Bogotá, Colombia. Fecha de consulta: abril 4 de 2013. Cf. www.mintic.gov.co
Naso, Federico et ál. (2012). «La importancia de las redes sociales en el ámbito educativo». En: VII Congreso de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología. Pergamino: Universidad Nacional del Noroeste de la Provincia de Buenos Aires (UNNOBA), 11 y 12 de junio. Fecha de consulta: enero 17 de 2013. Cf. http://sedici.unlp.edu.ar/hand-le/10915/18296
Organización De los Estados Iberoamericanos(oei) (2012). Metas 2021. Madrid: OEI. Fecha de consulta: marzo 1 de 2013. Cf. http://www.oei.es/me-tas2021/index.php
Travieso, José Luis y Planella, Jordi (2008). «La alfabetización digital como factor de inclusión social: una mirada crítica». En: UOC Papers. Revista sobre la sociedad del conocimiento, N.o 6, pp. 1-9. Cataluña: Universitat Oberta de Catalunya. Cf. http://www.uoc.edu/uocpapers/6/dt/esp/travie-so_planella.pdf
Vergara González, Otto (1983). Guajiros. Introducción a la Colombia Amerindia. Bogotá: Instituto Colombiano de Antropología.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who have publications in this Journal accept the following terms:
- The content of each article is the responsibility of its authors
- The author(s) preserve(s) the moral rights over the article and transfer(s) the patrimonial rights to the University of Antioquia, which can publish it or distribute electronic copies, as well as include it in indexing services, directories or national and international Open Access data bases, under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND).
- The author(s) should sign a declaration of transfer of economic rights to the University of Antioquia, after the acceptance of the manuscript.
- Authors are allowed and advised to disseminate their work through the Internet (eg, institutional telematic archives or their website) before and during the submission process. That can produce interesting exchanges and increase citations of the published work.
- The author(s) has (have) the responsibility to arrange and get the necessary permissions to reproduce any material protected by copyright.

