Identification and management of the research. Development of an institutional experience. Case University Católica Andrés Bello
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.26821Keywords:
research, management, identification, visibilityAbstract
This article shows the process of identification and research administration at a higher education institution such as Universidad Católica Andrés Bello (UCAB), Caracas, Venezuela. This type of design shows the characteristics of the university, its departmental structure for research, the expertise of its researchers, and the types of research products, in order to develop a structure for research lines that is easy to understand and inclusive, thus promoting a research culture that increases the visibility of processes and the solution to research problems, while at the same time integrating group and interdepartmental experiences. This organizational effort should facilitate the necessary changes when the narrative of research lines information management is displaced by a narrative of fields of knowledge and research management, leading to the incorporation of a greater number of academic and non-academic actors in the investigative processes and thus enriching research subjects. The methodology includes analysis within a contemporary evolutionary design and information gathering through a questionnaire that was distributed among 76 UCAB researchers for five years. Finally, this process seeks to contribute to the education of students and teachers by making them co-participants in investigative activities.
Downloads
References
ANDRADE, J., y otros (2011). «Programa de Estimulo a la Investigación». Enl@ce: Revista Venezolana de Información, Tecnología y Conocimiento Año 8: No. 2, Mayo-Agosto 2011, pp. 97-117.
CHACÍN y BRICEÑO (1995). Líneas de Investigación. Caracas. Publicaciones del Decanato de Post-grado. Universidad Nacional Experimental Simón Rodríguez.
BARRERA, M., HURTADO, J. (2002). Líneas de investigación. En investigación holística. Bogotá. Editorial Magisterio.
DA SILVA, J. (2014). El lugar de la investigación en la UCAB Alcances y retos. Cartas AUSJAL. N. 136. pp. 24-26.
DA SILVA, J., GARCÍA, G. (2015). Investigación contra viento y marea. El Ucabista Magazín 136. pp. 20-22.
GONZÁLEZ, Eric; GÓMEZ, J., LICEA, J. (2008). «La visibilidad internacional de la investigación científica: el caso de la Universidad Nacional Autónoma de México». BID: textos universitarios de biblioteconomía y documentación, desembre, núm. 21. Recuperado en 21 de mayo de 2015 de http://bid.ub.edu/21/gonza2.htm
IZQUIERDO, A., MORENO, L., IZQUIERDO, J. (2008). Grupos de investigación en contextos organizacionales académicos: una reflexión sobre los procesos de cambio y los retos futuros. Investigación bibliotecológica, 22(44), 103-141. Recuperado en el 04 de abril de 2015, de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-358X2008000100007&lng=es&tlng=es.
HURTADO, J. (2010). Metodología de la investigación. Guía para la comprensión holística de la ciencia. Caracas. Ediciones Quirón.
Ley de Universidades (1970) Recuperado 10 de noviembre de 2014 en http://www.oei.es/quipu/venezuela/Ley_de_universidades.pdf
Proyecto Formativo Institucional (2010) Caracas. Publicaciones UCAB.
GALDE, LUIS (1996) ¿Qué universidad para qué país?, en SIC (585). Caracas. Centro Gumilla, pp. 196-199.
RAMÍREZ, D., MARTÍNEZ, L., CASTELLANOS, O. (2012). Divulgación y difusión del conocimiento: Las revistas científicas. Bogotá. Universidad Nacional de Colombia.
RODRÍGUEZ, A., ARAUJO, A., URRUTIA, J. (2001) La gestión del conocimiento científico-técnico en la universidad: un caso y un proyecto. Cuadernos de Gestión 1(1) : 13-30 (2001) Instituto de Economía Aplicada a la Empresa de la Universidad del País Vasco.
ROJAS, H. (2009). Formar investigadores e investigadoras en la universidad: optimismo e indiferencia juvenil en temas científicos. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 7(2, Suppl. 1), 1595-1618. Recuperado en el 21 de febrero de 2015, http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-715X2009000300018&lng=en&tlng=es.
SCHRIEWER, J. (2011). Sistema mundial y redes de interrelación: la internacionalización de la educación y el papel de la investigación comparada ̈, en Caruso, M. Y Tenorth, H., Internacionalización: políticas educativas y reflexión pedagógica en un medio global. Buenos Aires. Granica. pp. 41-106.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who have publications in this Journal accept the following terms:
- The content of each article is the responsibility of its authors
- The author(s) preserve(s) the moral rights over the article and transfer(s) the patrimonial rights to the University of Antioquia, which can publish it or distribute electronic copies, as well as include it in indexing services, directories or national and international Open Access data bases, under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND).
- The author(s) should sign a declaration of transfer of economic rights to the University of Antioquia, after the acceptance of the manuscript.
- Authors are allowed and advised to disseminate their work through the Internet (eg, institutional telematic archives or their website) before and during the submission process. That can produce interesting exchanges and increase citations of the published work.
- The author(s) has (have) the responsibility to arrange and get the necessary permissions to reproduce any material protected by copyright.

