Symbiosis of a Combination of Application of the Virtual Prototype -Educational CD-ROM -and the Virtual Platform –Campus Virtual GITT–for Knowledge Construction and Management

Authors

  • Eugenia Ramírez Isaza University of Antioquia

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.10579

Keywords:

hypermedia, educative CD-ROM, cognitive flexibility, development and management of knowledg, objects of learnin, tools of author, E-Learning, assessment

Abstract

This paper introduces the concordance or relationship between two virtual learning objects as training scenarios: the Education a Virtual Adventure hypermedia CD-ROM: consisting of six modules on Education and the Virtual Campus GITT MOODLE Platform.These two learning environments lead to a methodology based on constructivism and cognitivism,fostering the learning process by combining theory with practice. Taking over a conceptual and philosophical framework where TIC´s´integration supports a pedagogical model from the interdisciplinary field of educommunication, allows the subjects of education roles changing,through a strong model of dialogic and horizontal in communication. By this means, the student becomes the center of the process and the teacher becomes a facilitator and guide. At the same time, these creating and recreating learning environments encourage active methodologies in student autonomy,creativity, critical and collaborative work inflexible time and space  for the construction of knowledge. 

|Abstract
= 203 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 165 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Eugenia Ramírez Isaza, University of Antioquia

Mg. in New Information and Communication Technologies. Doctoral studies in Education and Virtuality, National University of Distance Education (UNED), Spain. Coordinator of the Education and Virtuality Research Line of the Research Group in Terminology and Translation (GITT), researcher of the Unipluriversidad group, Faculty of Education of the University of Antioquia, Teacher Coordinator at the Multitask Diploma training process for the Production of Teaching Materials.

References

Delicado, Javier. (1996). Sistemas multimedia.Anaya. Madrid.

Dewey, John(1938). Experiencia y educación.

Díaz Pérez, Paloma; Catenazzi, Nadia y Aedo Cuevas Ignacio. (1996). De la Multimedia a la Hipermedia.Editorial Rama. Madrid.

Doménech, Eudald. (1996) Fundadory CEO de TechFoundries, Fundadorde Servicom.

Giordán, A. (1997) “Los nuevos modelos de aprendizaje ¿Más allá del constructivismo? Perspectivas,Vol. XXV. No 1.

Gutiérrez Martí, Alfonso. (1977). Educación Multimedia y Nuevas Tecnologías. Ediciones de la Torre. Madrid.

Nelson, Ted (1960). Proyecto Xanadu.

Ramírez Isaza, Eugenia. (2007). El Campus Virtual GITT como un Modelo de Análisis desde el Desarrollo y Transferencia de Conocimiento En: LACLO 2007 2da. Conferencia Latinoamericana de Objetos de Aprendizaje, 2007, Santiago de Chile. Memorias LACLO 2007 2da. Conferencia Latinoamericana de Objetos de Aprendizaje. Santiago de Chile: Software Libre distribuido bajo licencia GNU/GPL.

Randa Spiro, Paul; Feltovich, Michael J. Jacobson y Richard L. (1991). Teoría de la Flexibilidad Cognitiva. Revista Educational Technology.Mayo. Coulson.

Bibliografía

Adell, J. (1995). Educación en Internet. Universitas Tarraconensis,Serie IV, Vol. Extraordinario. Semana Pedagógica.

ÁlvarezSainz, E. y Gonzáles, Álvaro, J.I. (1995).Toolbook: Crear multimedia con PC.Paraninfo. Madrid.

Blanco Bermejo, Miguel A. (1996). Herramientas de autor. En: Informes anuales de Fundesco(1996). Multimedia/Tendencias.

Bou Bpuzard, Guillén. (1997). El guión Multimedia.Anaya. Madrid.

Caicedo Escobar, Carlos (1997).La Prospectiva de la Formación Virtual en las Organizaciones del Próximo Milenio. En: Revista Ingeniería e Investigación. Universidad Nacional de Colombia, sede Bogotá. Facultad de Ingenierías. No. 37, diciembre.Carretero, Mario. (1993). Constructivismo y Educación. Zaragoza. Edelvives.

Coll, Cesar y Bolea, Enric. (1995). Las intenciones educativas y los objetivos de la educación escolar. En: Coll, C., Palacios, J., Marchesi, A. Desarrollo Psicológico y Educación, II.Alianza. Madrid.

Coll, César y Otros. (1997). El Constructivismo en elaula. Graó. Barcelona.

Dilo, Didier. (1998). De lo Tradicional a lo Virtual: Las Nuevas Tecnologías de la Información.Debate temático realizado por la UNESCO. París: UNESCO.

FUNDESCO (1996). Fundación para el Desarrollo de la Función Social de las Comunicaciones.“Multimedia 1996/Tendencias. Informes anuales de Fundesco”.

Gardner, Howard.(1993).Inteligencias múltiples. Fondo de Cultura Económica.

Gates, Bill. (1997). Camino al futuro.2 Edición. Mc Graw Hill. Madrid.

Gros, Begoña y Cols. (1997). Diseños y programas educativos:Pautas pedagógicas para la elaboración de software.Ariel, Barcelona.

Gutiérrez Martí, Alfonso(1997). Educación multimedia y nuevas tecnologías. Ediciones de la Torre. Madrid.

Novak; Joseph. (1999). Conocimiento y aprendizaje. Los mapas conceptuales como herramientas facilitadoras para escuelas y empresas. Alianza Editorial. Madrid.

Novak; Joseph y Gowin, Bob D.(1998).Aprendiendo a aprender. Ed. Martínez Roca, Barcelona.

Ortega Santamaría, Sergio. (1998). El Constructivismo y la teoría de la flexibilidad cognitiva en la educación: Aplicación a los entornos hipermedia.Universidad Pontificia de Salamanca. Salamanca, España.

Oviedo Govantes, Ariel. (2000). Retos y Posibilidades que Imponen las Nuevas Tecnologías de la Información y las Comunicaciones para la Educación en los Países del Tercer Mundo. En: Contexto Educativo, Revista Digital de Educación y Nuevas Tecnologías. La Habana.

Pozo Municio, Juan Ignacio. (1996). Teorías cognitivas del aprendizaje. Morata. Madrid.

Ramírez Isaza,Eugenia.(2000).Proyecto para la Creación e Implementación de la Educación en la Red de Comunicaciones.REDEXTEDI. Facultad de Educación. Universidad de Antioquia. Medellín.

Ramírez Isaza, Eugenia.(2001). Documento de apoyo para el Doctorado en Formación de Docentes en Medios Didácticos, UNED, España.

Ramírez Isaza, Eugenia. (2002). Hacia un Modelo Educativo basados en nuevos entornos y ambientes de aprendizaje (Educación Multimedia) en Revista Cuadernos Pedagógicos, Universidad de Antioquia, Facultad de Educación, Vol. 19, junio 2002, Medellín. pp. 159 –168 .

Ramírez Isaza, Eugenia y otros. (2003).De la Semipresencialidad a la Virtualidad. Cuadernos Pedagógicos No. 23. Universidad de Antioquia. Facultad de Educación, Medellín.

Ramírez Isaza, Eugenia (2003). Estrategias conceptuales y metodológicas para la construcción del conocimiento de hoy.Editorial Zuluaga.

Silvio, José F.(1999).La virtualización de las universidades. En: Revista Comunicación. Centro Gumilla. No 105.

Sóle, Isabel y Coll, César. (1997). Los Profesores y la concepción constructivista. En Coll, C y otros: El constructivismo en el aula.Graó. Barcelona.

Tiffin, J. y Rajasinghm, L. (1997).En busca de la clase virtual. La Educación en la sociedad de la información. Paidós. Barcelona.

UNED. (2000). Programa de formación del profesorado.Curso Nuevas Tecnologías y Educación. Madrid.

Voss, Greg. (1994). Programación orientada a objetos: Una introducción..McGraw-Hill. Madrid.

Published

2011-11-15

How to Cite

Ramírez Isaza, E. (2011). Symbiosis of a Combination of Application of the Virtual Prototype -Educational CD-ROM -and the Virtual Platform –Campus Virtual GITT–for Knowledge Construction and Management. Uni-Pluriversidad, 11(1), 54–68. https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.10579

Issue

Section

RESEARCH REPORTS AND UNPUBLISHED ESSAYS

Most read articles by the same author(s)