El maestro ignorante: Cinco lecciones sobre la emancipación intelectual
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.12187Abstract
El maestro ignorante, de Jacques Rancière,
es un sagaz libro de filosofía que, a partir de la
exhumación de un personaje singular de la
historia de la educación –Joseph Jacotot–,
problematiza una cuestión política fundamental:
la igualdad. Educación, filosofía y política tejen
la trama compleja de este texto altisonante y
provocador. En este trabajo se intentará mostrar
cómo Rancière conmueve los cimientos de las
interpretaciones que hacen de la igualdad el
punto de llegada de las políticas supuestamente
emancipadoras y en qué medida queda abierta
la cuestión de cómo llevar adelante una política
igualitaria, no sólo en la educación sino también,
y sobre todo, en general.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who have publications in this Journal accept the following terms:
- The content of each article is the responsibility of its authors
- The author(s) preserve(s) the moral rights over the article and transfer(s) the patrimonial rights to the University of Antioquia, which can publish it or distribute electronic copies, as well as include it in indexing services, directories or national and international Open Access data bases, under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND).
- The author(s) should sign a declaration of transfer of economic rights to the University of Antioquia, after the acceptance of the manuscript.
- Authors are allowed and advised to disseminate their work through the Internet (eg, institutional telematic archives or their website) before and during the submission process. That can produce interesting exchanges and increase citations of the published work.
- The author(s) has (have) the responsibility to arrange and get the necessary permissions to reproduce any material protected by copyright.

