Theoretical foundations of competency-based assessment: historical traceability of the concept

Authors

  • Bernardo Restrepo Gómez University of Antioquia

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.16970

Keywords:

education, knowledge, pedagogy, intelligence, understanding and application scope

Abstract

The present text is an overview of competency-based assessment from two main angles: the most significant theoretical foundation and the most important historical moments in the author’s opinion. This is achieved by analyzing five major topics: a historical analysis of the concept of competence and its use in education, a reference to the psychological foundations of competency-based assessment, an approach to the definition of competence, areas, and types of competences, and, finally, a reference to some of the methods that have enjoyed greater recognition in competency-based assessment within the field of education.

This historical and conceptual overview of competency-based assessment mentions some representative authors from multiple areas of knowledge whose ideas allow us conclude that this reflection is not unique to a field such as education or pedagogy, or that its applications are restricted to classrooms or institutions. In particular, we may note the presence of various perspectives such as educational technology, linguistics, and psychology. These are the ones that apparently have been more greatly concerned with this issue.

|Abstract
= 1769 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 2548 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Bernardo Restrepo Gómez, University of Antioquia

Degree in Social Sciences from the University of Antioquia. Master in Sociology of Education from Winsconsin Science. PhD in Education and Instructional Systems from the Universidad Estatal de la FloridaResearch. Coordinator of the CNA 2001.

References

Aula Urbana (2000). «El mundo de las competencias». En: Aula urbana, N.o 20, p. 14 ss., mayo. Bogotá: Instituto para la Investigación educativa y el Desarrollo Pedagógico (IDEP).

Bloom, Benjamin y KrAthwohl, David (1956). Taxonomy of educational objectives: the classification of educational goals. New York: Longmans.

Bravo Salinas, Néstor H. (2007). «Competencias, Proyecto Tuning-Europa, Tuning-América Latina». Disponible en Internet: http://acreditacion.unillanos.edu.co/contenidos/cpacitacion_docente_2semestre_2007/competencias_proyectotuning.pdf. Fecha de consulta: 14 de mayo de 2012.

Bruner, Jerome (1973). The Relevance of Education. New York: The Norton Library, W. W. Norton & Company, Inc

Cano García, María Elena (2008). «La evaluación por competencias en la educación superior». En: Profesorado. Revista de curriculum y formación del profesorado, Vol. 12, N.o 3, pp. 1-16. Granada: Universidad de Granada.

Chomsky, Noam (1965). Aspects of the Theory of Syntax. Cambridge: Massachusetts Institute of Technology (MIT)

Dewey, John (1897). «My Pedagogic Creed». En: School Journal, Vol. 54, N.o 3, pp. 77-80.

Gagné, Robert (1965). The Conditions of Learning. New York: Holt, Rinehart & Winston.

Gagné, Robert M. y Driscoll, Marcy P. (1988). Essentials of Learning for Instruction. 2.a ed. Englewood Cliffs, N.J.: Prentice-Hall.

Gardner, Howard (1993). Multiple Intelligences. The Theory in Practice. New York: Harper Collins Publishers, Inc.

ICFES (2011). «Orientaciones para el examen de Estado de calidad de la educación superior SABER PRO (ECAES), Prueba de Competencias Genéricas». Disponible en Internet: http://www.icfes.gov.co/index.php?option=com_docman&task=doc_view&gid=4038. Fecha de consulta: 27 de junio de 2012.

MCclelland, David (1973). «Testing for Competence Rather Than for “Intelligence”». En: American Psychologist, Vol. 28, N.o 1, pp. 1-14. Washington, D.C.: American Psychological Association (APA).

MCloughlin, Catherine y luca, Joe (2001). «Quality in Online Delivery: What Does It Mean for Assessment in E-Learning Environments? Disponible en Internet: http://www.ascilite.org.au/conferences/melbourne01/pdf/papers/mclouglinc2,pdf

Monereo Font, Carles y Pozo, Juan Ignacio (2009). «Competencias para (con)vivir con el siglo XXI». En: Cuadernos de pedagogía, N.o 370, pp. 12-18. España: Wolters Kluwer.

Perkins, David (1999). «¿Qué es la comprensión?». En: Stone wiske, Martha (Comp.). La Enseñanza para la Comprensión, p. 69 ss. Buenos Aires: Paidós.

Quesada Castillo, Rocío (2006). «Evaluación del aprendizaje en la educación a distancia “en línea”». En: RED. Revista de Educación a Distancia, Año 5, N.o 6, pp. 4-15. Murcia: Universidad de Murcia, Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación.

Restrepo Gómez, Bernardo (2003). «Evaluación de competencias». Texto inédito.

Rosemberg, Marc Jeffrey (2001). E-Learning: Estrategias para transmitir conocimiento en la era digital. Bogotá: McGraw-Hill Interamericana.

Ruíz, Jorge E., Mintzer, Michael J. y leipzig, Rosanne M. (2006). «The Impact of E-Learning in Medical School». En: Academic Medicine, Vol. 81, N.o 3, pp. 207-212. Washington, D.C.: Association of American Medical Colleges (AAMC).

SKinner, Burrhus Frederic (1968). The Technology of Teaching. New York: Appleton-Century-Crofts, Inc.

SKinner, Burrhus Frederic (1970). Tecnología de la Enseñanza. Disponible en Internet: http://www.conductitlan.net/b_f_skinner/b_f_skinner_tecnolo-gia_de_la_ensenanza.pdf. Fecha de consulta: 7 de ju-lio de 2012.

Spearman, Charles Edward (1927). The Abilities of Man. New York: Macmillan and Company.

Sternberg, Robert J. (1987). «Teaching Intelligence: the Application of Cognitive Psychology to the Improvement of Intellectual Skills». En: Baron, Jonathan B. y Sternberg, Robert J. (Eds.). Teaching Thinking Skills, pp. 182-218. New York: W. H. Freeman.

Tenutto, Marta, Brutti, Cristina y Algarañá, Sonia (2009). Planificar, enseñar, aprender y evaluar por competencias: conceptos y propuestas. Buenos Aires: Imprenta Ya.

Tobón, Sergio (2008). «Evaluación de las competencias. El enfoque Complejo». En: Congreso Inter-nacional de Competencias. México, D.F.: Centro de Investigación, Formación y Evaluación (CIFE).

Torrado, María Cristina (1998). De la evaluación de aptitudes a la evaluación de competencias. Bogotá: División de Procesos Editoriales del ICFES.

Trujillo Amaya, Julián Fernando (2009). Formación humanística o formación por competencias: dilemas de la educación en el contexto actual. en: El hombre y la máquina, Vol. 21, N.o 32, pp. 8-19, enero-junio. Cali: Universidad Autónoma de Occidente.

Thurstone, Louis Leon (1938). Primary Mental Abilities. Chicago: Chicago University Press.

Westbrook, Robert B. (1993). «John Dewey 1859-1952».En: Prospects: the Quarterly Review of Comparative Education,Vol. 23, N.os 1-2, pp. 277-291. París: UNESCO,International Bureau of Education.

White, Robert W. (1959). «Motivation Reconsidered: The Concept of Competence». En: Psychological Review, Vol. 66, N.o 5, pp. 297-333. Washington, D.C.: American Psychological Association (APA).

Published

2013-10-16

How to Cite

Restrepo Gómez, B. (2013). Theoretical foundations of competency-based assessment: historical traceability of the concept. Uni-Pluriversidad, 13(2), 14–23. https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.16970

Issue

Section

RESEARCH REPORTS AND UNPUBLISHED ESSAYS