THE DECONSTRUCTION OF RELATIONS BETWEEN LIBRARY AND EDUCATION: A dialectic of otherness

Authors

  • Yicel Nayrobis Giraldo Giraldo University of Antioquia
  • Doris Elena Otálvaro González University of Antioquia
  • José Daniel Moncada Patiño University of Antioquia

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.rib.1971

Keywords:

Library Science, Education , Pedagogy of Knowledge, Dialects, Alternatives, The Dialectics of Alternatives

Abstract

Working from a dialectic and alternative point of view, this article considers the relationships between library science and education. In order to better understand these relationships, we take another look at such categories as subjects, institutions, and knowledge bases of library science and education and establish those relationships that constitute the necessary bases for proposing and defending a pedagogy of knowledge that can redefine where librarianship and education meet, keeping in mind the context and demands of the knowledge society. This proposal takes the form of a new and comprehensive synthesis of the possibilities, in terms of thought and action, of the formative and informative encounter between the library and the school.

|Abstract
= 203 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 53 veces| | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 19 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Yicel Nayrobis Giraldo Giraldo, University of Antioquia

Library Science University of Antioquia. Professor at the Inter-American School of Library Science. She is currently developing research for the Public Library Group. She participated in the Student Talent Stimulus Program of the Inter-American School of Library Science in 2005. yicel@bibliotecologia.udea.edu.co

Doris Elena Otálvaro González, University of Antioquia

Graduate in Pedagogy and Master in Education. Professor and pedagogical tutor of the Student Talent Stimulus Program of the Inter-American School of Library Science of the University of Antioquia. djmontoya@epm.net.co

José Daniel Moncada Patiño, University of Antioquia

Librarian University of Antioquia. Professor at the Inter-American School of Library Science. Member of the Public Library Research Group. Participant of the Student Talent Stimulus Program of the Interamerican School of Library Science from 2004 to 2005. daniel@bibliotecología.udea.edu.co

References

ÁLVAREZ ZAPATA, Didier. Lectura y formación ciudadana: un estudio aplicadoa la Escuela de Animación Juvenil. Medellín, Colombia. En: Revista Interamericanade Bibliotecología. Medellín. Vol. 28, No. 1 (Ene. – Jun. 2005); p. 147 – 167

BARTHES, R. Crítica y verdad. México : Siglo XXI, 1971. 250 p.

BERNSTEIN, B. La construcción del discurso pedagógico. Bogotá : Griot, 1990.198 p.

CAMILLERI, Carmel. Antropología cultural y educación. Suiza : Unesco, 370 p

CASTELLS, Manuel. La era de la información: economía, sociedad y cultura.México : Siglo XXI, 1999. 3 V.

CORNELLA, Alfons; En la sociedad del conocimiento la riqueza está en las ideas.Ponencia en el Curso de Doctorado UOC 2001-2003.

DERRIDA, Jacques. Monolingüismo del otro. Buenos Aires : Manantial, 1997.

______________. La escritura y la diferencia. Barcelona : Anthropos, 1989.

DE ZUBIRÍA SAMPER, Miguel y DE ZUBIRÍA SAMPER, Julían. Fundamentosde pedagogía conceptual: una propuesta conceptual curricular para la enseñanzade las ciencias sociales para pensar. Bogota : Plaza & Janes, 1995. 238 p.

DE ZUBIRÍA SAMPER, Miguel. Pedagogías del siglo XXI: mentefactos I: el artede pensar para enseñar y de enseñar para pensar. Bogota : Fondo de PublicacionesBernardo Herrera Merino, 2000. 238 p.

DURKHEIM, Emile. Las reglas del método sociológico. Buenos Aires : Pléyade,1978. 157 p.

FLOREZ OCHOA, Rafael. Entre la didáctica y la enseñanza en la formación demaestros. En: Educación y Pedagogía. Medellín. Vol. 8, No. 16 (Jul. – Dic. 1996);p. 13 – 16

________________. Hacia una pedagogía del conocimiento. Bogotá : McGraw-Hill, 1994. 311 p.

________________. Pedagogía y verdad: ensayos epistemológicos. Medellín :Secretaria de Educación, Cultura y Recreación, 1989. 368 p.

FREIRE, Paulo. La educación como práctica de la libertad. México : Siglo XXI,2005. 151 p.

GONZÁLEZ AGUDELO, Elvia María. La pedagogía: entre la modernidad y lapos-modernidad. En: Revista Avanzada. Medellín. No. 4; p. 65 – 76

GIROUX, Henry. Los profesores como intelectuales: hacia una pedagogía críticadel aprendizaje. Madrid : Paidós, 1990. 290 p.

HABERMAS, Jurgen. Teoría de la acción comunicativa. Madrid : Taurus, 1987.517 p.

HEGEL, Friedrich. Fundamentos de filosofía del derecho. Madrid : Libertarias,1993. 802 p.

LUHMANN, Niklas. Teoría de la sociedad y pedagogía. Barcelona : Paidós, 1996.158 p.

_______________. Sociedad y sistema: la ambición de la teoría. Madrid : Paidós.1990. 144 p.

_______________. Complejidad y modernidad: de la unidad a la diferencia.Madrid: Trotta, 1998. 257 p.

MCLAREN, Peter. Pedagogía crítica, resistencia cultural y la producción del deseo.Buenos Aires : Aique, 1994. 171 p.

_____________. Pedagogía, identidad y poder: los educadores frente almulticulturalismo. Buenos Aires : Homo Sapiens, 1998. 208 p.

MEJÍA, Marco Raúl. Educación en la globalización: ideas para la integración eneducación presencial y a distancia. Bogotá : Ateneo, 2001. 218 p.

MÉLICH, Joan Carles. Antropología simbólica y acción educativa. Barcelona :Paidós, 1996. 305 p.______________. Del extraño al cómplice: la educación en la vida cotidiana.Barcelona : Anthropos, 1997. 202 p.

MISIÓN CIENCIA, EDUCACIÓN Y DESARROLLO. Colombia al filo de laoportunidad. Bogotá : Presidencia de la República, 1995. 182 p.

MOCKUS, Antanas. Las fronteras de la escuela: articulaciones entre conocimientoescolar y conocimiento extraescolar. Bogotá : Presencia, 1995. 132 p.

MORÍN, Edgar. Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Bogotá:Cooperativa Editorial Magisterio, 2001. 52 p.

NOVAK, Joseph. Aprendiendo a aprender. Madrid : Peackoc, 1990. 228 p.

_____________. Teoría y práctica de la educación. Madrid : Alianza Editorial,1997. 275 p.

SKLIAR, Carlos. ¿Y si el otro no estuviera ahí?: notas para una pedagogía(improbable) de la diferencia. Buenos Aires : Miño y Dávila, 2002.

TABARES MESA, Jaime y LONDOÑO VÉLEZ, Beatriz. Propuesta para innovaren unas metodologías de enseñanza universitaria. En: Educación y Pedagogía.Medellín. Vol. 2, No. 6 (Feb. – May. 1991); p. 49 - 65

ZULETA ARAUJO, Orlando. El conocer y el saber humano: dos procesos humanosindisolubles. En: Educación y Cultura. Bogotá. No. 56 (Marzo 2001); p. 48 - 54

Published

2009-07-26

How to Cite

Giraldo Giraldo, Y. N., Otálvaro González, D. E., & Moncada Patiño, J. D. (2009). THE DECONSTRUCTION OF RELATIONS BETWEEN LIBRARY AND EDUCATION: A dialectic of otherness. Revista Interamericana De Bibliotecología, 29(1), 63–83. https://doi.org/10.17533/udea.rib.1971

Issue

Section

Investigaciones

Most read articles by the same author(s)