THE DECONSTRUCTION OF RELATIONS BETWEEN LIBRARY AND EDUCATION: A dialectic of otherness
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.rib.1971Keywords:
Library Science, Education , Pedagogy of Knowledge, Dialects, Alternatives, The Dialectics of AlternativesAbstract
Working from a dialectic and alternative point of view, this article considers the relationships between library science and education. In order to better understand these relationships, we take another look at such categories as subjects, institutions, and knowledge bases of library science and education and establish those relationships that constitute the necessary bases for proposing and defending a pedagogy of knowledge that can redefine where librarianship and education meet, keeping in mind the context and demands of the knowledge society. This proposal takes the form of a new and comprehensive synthesis of the possibilities, in terms of thought and action, of the formative and informative encounter between the library and the school.
Downloads
References
ÁLVAREZ ZAPATA, Didier. Lectura y formación ciudadana: un estudio aplicadoa la Escuela de Animación Juvenil. Medellín, Colombia. En: Revista Interamericanade Bibliotecología. Medellín. Vol. 28, No. 1 (Ene. – Jun. 2005); p. 147 – 167
BARTHES, R. Crítica y verdad. México : Siglo XXI, 1971. 250 p.
BERNSTEIN, B. La construcción del discurso pedagógico. Bogotá : Griot, 1990.198 p.
CAMILLERI, Carmel. Antropología cultural y educación. Suiza : Unesco, 370 p
CASTELLS, Manuel. La era de la información: economía, sociedad y cultura.México : Siglo XXI, 1999. 3 V.
CORNELLA, Alfons; En la sociedad del conocimiento la riqueza está en las ideas.Ponencia en el Curso de Doctorado UOC 2001-2003.
DERRIDA, Jacques. Monolingüismo del otro. Buenos Aires : Manantial, 1997.
______________. La escritura y la diferencia. Barcelona : Anthropos, 1989.
DE ZUBIRÍA SAMPER, Miguel y DE ZUBIRÍA SAMPER, Julían. Fundamentosde pedagogía conceptual: una propuesta conceptual curricular para la enseñanzade las ciencias sociales para pensar. Bogota : Plaza & Janes, 1995. 238 p.
DE ZUBIRÍA SAMPER, Miguel. Pedagogías del siglo XXI: mentefactos I: el artede pensar para enseñar y de enseñar para pensar. Bogota : Fondo de PublicacionesBernardo Herrera Merino, 2000. 238 p.
DURKHEIM, Emile. Las reglas del método sociológico. Buenos Aires : Pléyade,1978. 157 p.
FLOREZ OCHOA, Rafael. Entre la didáctica y la enseñanza en la formación demaestros. En: Educación y Pedagogía. Medellín. Vol. 8, No. 16 (Jul. – Dic. 1996);p. 13 – 16
________________. Hacia una pedagogía del conocimiento. Bogotá : McGraw-Hill, 1994. 311 p.
________________. Pedagogía y verdad: ensayos epistemológicos. Medellín :Secretaria de Educación, Cultura y Recreación, 1989. 368 p.
FREIRE, Paulo. La educación como práctica de la libertad. México : Siglo XXI,2005. 151 p.
GONZÁLEZ AGUDELO, Elvia María. La pedagogía: entre la modernidad y lapos-modernidad. En: Revista Avanzada. Medellín. No. 4; p. 65 – 76
GIROUX, Henry. Los profesores como intelectuales: hacia una pedagogía críticadel aprendizaje. Madrid : Paidós, 1990. 290 p.
HABERMAS, Jurgen. Teoría de la acción comunicativa. Madrid : Taurus, 1987.517 p.
HEGEL, Friedrich. Fundamentos de filosofía del derecho. Madrid : Libertarias,1993. 802 p.
LUHMANN, Niklas. Teoría de la sociedad y pedagogía. Barcelona : Paidós, 1996.158 p.
_______________. Sociedad y sistema: la ambición de la teoría. Madrid : Paidós.1990. 144 p.
_______________. Complejidad y modernidad: de la unidad a la diferencia.Madrid: Trotta, 1998. 257 p.
MCLAREN, Peter. Pedagogía crítica, resistencia cultural y la producción del deseo.Buenos Aires : Aique, 1994. 171 p.
_____________. Pedagogía, identidad y poder: los educadores frente almulticulturalismo. Buenos Aires : Homo Sapiens, 1998. 208 p.
MEJÍA, Marco Raúl. Educación en la globalización: ideas para la integración eneducación presencial y a distancia. Bogotá : Ateneo, 2001. 218 p.
MÉLICH, Joan Carles. Antropología simbólica y acción educativa. Barcelona :Paidós, 1996. 305 p.______________. Del extraño al cómplice: la educación en la vida cotidiana.Barcelona : Anthropos, 1997. 202 p.
MISIÓN CIENCIA, EDUCACIÓN Y DESARROLLO. Colombia al filo de laoportunidad. Bogotá : Presidencia de la República, 1995. 182 p.
MOCKUS, Antanas. Las fronteras de la escuela: articulaciones entre conocimientoescolar y conocimiento extraescolar. Bogotá : Presencia, 1995. 132 p.
MORÍN, Edgar. Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Bogotá:Cooperativa Editorial Magisterio, 2001. 52 p.
NOVAK, Joseph. Aprendiendo a aprender. Madrid : Peackoc, 1990. 228 p.
_____________. Teoría y práctica de la educación. Madrid : Alianza Editorial,1997. 275 p.
SKLIAR, Carlos. ¿Y si el otro no estuviera ahí?: notas para una pedagogía(improbable) de la diferencia. Buenos Aires : Miño y Dávila, 2002.
TABARES MESA, Jaime y LONDOÑO VÉLEZ, Beatriz. Propuesta para innovaren unas metodologías de enseñanza universitaria. En: Educación y Pedagogía.Medellín. Vol. 2, No. 6 (Feb. – May. 1991); p. 49 - 65
ZULETA ARAUJO, Orlando. El conocer y el saber humano: dos procesos humanosindisolubles. En: Educación y Cultura. Bogotá. No. 56 (Marzo 2001); p. 48 - 54