Books and Rurality: Andean Geographies of the Network of Rural Libraries of Cajamarca, Peru

Authors

  • Nathalia Quintero Castro University of Antioquia
  • Enric Mendezàbal Riera Autonomous University of Barcelona

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.rib.v43n1eI4

Keywords:

Network, libraries, reading, Cajamarca, rural, books, places

Abstract

The Network of Rural Libraries of Cajamarca is a non-profit organization made up of community families from the territory of Cajamarca, in the northern highlands of Peru who, with books in the field, have managed to consolidate and extend the oral tradition of Cajamarca, the form of Andean life and the dignity of the farming villages and breeders. The case study of the Network of Rural Libraries of Cajamarca in Peru is presented, it recognizes the interrelationships of the conception, the actors, the places and the actions of this socio-cultural institution. First, an introduction to expose the general elements of the research project. Second, some methodological elements. Third, the characteristics that make the proposal a human, geographical and natural network; who reads, writes and talks; with what: The books and their characteristics; it ends with the apart of the discussion and conclusions.

|Abstract
= 1328 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 574 veces| | HTML (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 0 veces|

Downloads

Author Biographies

Nathalia Quintero Castro, University of Antioquia

D. student in Geography at the Autonomous University of Barcelona, Spain, Master in Habitat, specialist in Political Culture: Pedagogy of Human Rights. B.A. in Education: History and Philosophy. Researcher of the Knowledge and Society Research Group of the Inter-American School of Library Science, professor at the Inter-American School of Library Science, University of Antioquia, Medellin - Colombia.

Enric Mendezàbal Riera, Autonomous University of Barcelona

Ph.D. in Geography, Geography and History, full professor of the Department of Geography at the Autonomous University of Barcelona, Spain. Tutor of the student's doctoral project, Barcelona - Spain.

References

Andares (21 de mayo, 2008). Proyecto Enciclopedia Campesina [entrada de blog]. http://bibliotecasruralescajamarca.blogspot.com/2008/05/proyecto-enciclopedia-campesina_21.html

Canosa, Daniel (2006). Radios indígenas: aprovechamiento de experiencias para desarrollar colecciones de audio en bibliotecas indígenas [prepint]. http://eprints.rclis.org/11291/

Giarolo, Pier Paolo (Dir.) (2013). Libros y nubes. Notas para una película sobre la Red de Bibliotecas Rurales de Cajamarca [documental]. Asociación Red de Bibliotecas Rurales de Cajamarca. https://vimeo.com/15828238

Guerrero, Patricio (1993). El saber del mundo de los cóndores. Identidad e insurgencia de la cultura andina. Quito: Ediciones ABYA-YALA. Departamento de Antropología Aplicada.

Haraway, Donna (1995). Conocimientos situados: la cuestión científica en el feminismo y el privilegio de la perspectiva parcial. En Ciencia, cyborgs y mujeres. La reinvención de la naturaleza (pp. 313-346). Madrid: Cátedra.

Ingold, Tim (2012). Conociendo desde dentro: reconfigurando las relaciones entre la antropología y la etnografía. Etnografías Contemporáneas 2(2), 218-230.

Mires, Fernando (1992). El discurso de la indianidad. La cuestión indígena en América Latina. Ecuador: Ediciones ABYA-YALA. Colección 500 años N.o 53.

Mires-Ortíz, Alfredo (2004). Así como las flores como en el fuego. La deidad colibrí en amerindia y el dios alado en la mitología universal. Cajamarca: Red de Bibliotecas Rurales de Cajamarca.

Mires-Ortíz, Alfredo (2008). El libro entre los hijos de Atahualpa. La experiencia de la Red de Bibliotecas Rurales de Cajamarca. Cajamarca: Red de Bibliotecas Rurales de Cajamarca.

Mires-Ortíz, Alfredo (2009). La dignidad de los pueblos también se escribe leyendo. Apuntes sobre la promoción de lectura en áreas rurales. Red de Bibliotecas Rurales de Cajamarca, Perú. En II Encuentro de Promotores de Lectura en Colombia.

Mires-Ortíz, Alfredo (2010). Yugos, campos y bibliotecas. Reflexiones desde la Red de Bibliotecas Rurales de Cajamarca, Perú. En Congreso Bibliotecas rurales: campos para el Desarrollo. Medellín, Colombia.

Mires-Ortíz, Alfredo (2017). La tierra cuenta. Oralidad, lectura y escritura en territorio comunitario. Revista Interamericana de Bibliotecología, 40(1), 95-103. https://doi.org/10.17533/udea.rib.v40n1a09

Rengifo, Grimaldo (2003). La enseñanza es estar contento. Educación y afirmación cultural andina (1.a ed.). Lima: Proyecto Andino de Tecnologías campesinas (PRATEC).

Santos, Milton (2000). La naturaleza del espacio. Técnica y Tiempo. Razón y emoción. Barcelona: Ariel Geografía.

Tejada, Álvaro (2008). Estado del arte de los proyectos desarrollados en las bibliotecas indígenas del Perú. Biblios, (31), 1-16. http://sisbib.unmsm.edu.pe/bibvirtualdata/publicaciones/biblios/n31/a01n31.pdf

Published

2019-12-31

How to Cite

Quintero Castro, N., & Mendezàbal Riera, E. (2019). Books and Rurality: Andean Geographies of the Network of Rural Libraries of Cajamarca, Peru. Revista Interamericana De Bibliotecología, 43(1), eI3/1 - eI4/11. https://doi.org/10.17533/udea.rib.v43n1eI4

Issue

Section

Investigaciones
Crossref
0
Scopus
1
Rivera Guillén B.B. (2022)
Peruvian Community Libraries Facing the Coronavirus Crisis: Cultidimensional Articulators. Investigacion Bibliotecologica, 36(91), 147-166.
10.22201/iibi.24488321xe.2022.91.58539