Design of information literacy actions in ict for the health sector professionals in Cuba

Authors

  • Javier Tarango Universidad Autónoma de Chihuahua
  • Yadira Barbara Machado Rodríguez Universidad de ciencias pedagógicas “José de la luz y Caballero

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.rib.15218

Keywords:

information Literacy, digital Literacy, Information and Communication Technology, health Sector, Cuba, information society

Abstract

Usage, appropriation and access to Information and Communication Technologies (ICT) are priorities in countries involved in development processes. This research shows the effort made in Cuba (Guáimaro, Camagüey Province), to help professionals in their scientiÀc and educational training to make them more efÀcient, speciÀcally in the health area. For this purpose, we developed a needs diagnosis and a proposal on digital information basic contents involved in the process of solving practical problems in information
management activities in the health sector. The diagnosis identiÀed initial knowledge needs (text and data processing and presentations creation), and some issues related to web pages, Moodle platform, bibliographic management, e-mail and browsing along with search and meta-search engines for
knowledge generation and spread. As a complement to the diagnosis development, the research was supplemented with the results assessment via qualitative research techniques involving experts from Health and ICT areas.

|Abstract
= 407 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 165 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Javier Tarango, Universidad Autónoma de Chihuahua

Doctor of Education Teacher - researcher. Faculty of Philosophy and Letters, Autonomous University of Chihuahua Mexico

Yadira Barbara Machado Rodríguez, Universidad de ciencias pedagógicas “José de la luz y Caballero

Magister in higher education sciences with a mention in new technologies Teacher, University of pedagogical sciences "José de la luz y Caballero", Holguín, Cuba

References

AGUIRRE RAYA, D. 2005. ReÁexiones acerca de lancompetencia comunicativa profesional. Educación Media

Superior, 19 (3), 2005.

ASSOCIATION OF COLLEGE AND RESEARCH LIBRARIES. 2012. Connect, Collaborate, and Communicate: A Report from the Value of Academic Libraries Summits. Prepared by Karen Brown and Kara J. Malenfant.Chicago: Association of College and Research Libraries, 2012.

BAWDEN, D. 2002. Revisión de los conceptos de alfabetización informacional y alfabetización digital. Anales de Documentación, (5): 361-408, 2002.

CASTELLANOS, A. V. 2003. Métodos y técnicas participativas en el proceso de enseñar. En: Los métodos

participativos: ¿una nueva concepción de la enseñanza? La Habana, Cuba: CEDE, UMCC, 2003.

CENTRO REGIONAL DE CIENCIAS MÉDICAS. 2012. INFOMED: Red de Salud de Cuba. [En línea]. Disponible

en: http://www.sld.cu/ [fecha de consulta: octubre 24, 2012].

CISNEROS VELÁZQUEZ, S. 2009. Alfabetización informacional en salud. Biblios, (34): 1-9. 2009.

CISNEROS VELÁZQUEZ, S. 2010. Evaluación de la alfabetización informacional en el sector de la salud. Anales de Documentación, 13: 41-51, 2010.

DULZAIDES IGLESIAS, M. E., MOLINA GÓMEZ, A. M. 2007. Propuestas de estrategia metodológica para la formación de competencias informacionales en los estudiantes de ciencias médicas y la salud en Cienfuegos.

ACIMED, 5 (16), 2007. IGLESIAS, M. E. 2010. La alfabetización informacional como línea de desarrollo en la educación superior de las ciencias médicas. MediSur, 8 (4): 1 - 5, 2010.

FERNÁNDEZ VALDÉS, M. M., ZAYAS MUJICA, R., URRA GONZÁLEZ, P. 2008. Normas de competencias

informacionales para el Sistema Nacional de la Información en Salud. ACIMED, 17 (4), 2008.

FOURIE, I. 2009. Learning from research on the information behaviour of healthcare professionals: a review of the literature 2004–2008 with a focus on emotion. Health Inf Lib J, 26: 171-86, 2009.

Published

2013-05-05

How to Cite

Tarango, J., & Machado Rodríguez, Y. B. (2013). Design of information literacy actions in ict for the health sector professionals in Cuba. Revista Interamericana De Bibliotecología, 35(2), 173–187. https://doi.org/10.17533/udea.rib.15218

Issue

Section

Investigaciones