Poetry becomes body. Cornet Christoph Rilke’s lalangue

Authors

  • Mario Elkin Ramírez University of Antioquia

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.affs.327238

Keywords:

lalangue, parlêtre, body, resonance

Abstract

From the reading of Rilke's biography and works, the poet's relationships with his body and with suffering as a source of poetic inspiration are here analyzed. The body becomes poetry, whilst his admirers point that, on the contrary, poetry becomes body. It is a paradox that, when he finishes his fifth elegy with which he ends his work, he allows to advance the pernicious anemia that he had caught due to his material --in any way, sought-- privations. Finally, there is an analysis of a little piece that reveals more than meaning the resonances of Lalangue in the poet and its consonances in the readers.

|Abstract
= 255 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 136 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mario Elkin Ramírez, University of Antioquia

Practicing Psychoanalyst in the city of Medellín. Member of the World Association of Psychoanalysis and of the New Lacanian School NEL-Medellín. Professor at the Department of Psychoanalysis at the University of Antioquia. PhD in Psychology from the University of Buenos Aires. Master of the Department of Psychoanalysis of the University of Paris VIII.

References

Álvarez, P. (2015). Lalengua y el escabel. En P. Álvarez et al., El cuerpo hablante, Parlêtre, sinthome, escabel (102-104). Buenos Aires: Grama.

Bassols, M. (2015). Parlêtre. En P. Álvarez et al., El cuerpo hablante, Parlêtre, sinthome, escabel (76). Buenos Aires: Grama.

Brodsky, G. (2008). Entre síntoma y devastación. Lacaniana, (8).

Fari, P. (2014). Lalangue. En G. Briole et al., Un real para el siglo XXI, Scilicet (204-206). Buenos Aires: Grama.

Galletti Ferretti, M. C. (2009). Partenaire-síntoma. En Semblantes y sinthome (269-270). Buenos Aires: Grama.

Godoy, C. (2015). Eco, resonancia y consonancia. En P. Álvarez et al., El cuerpo hablante, Parlêtre, sinthome, escabel (111-113). Buenos Aires: Grama.

Hellebois, P. (2009). Lalengua. En Semblantes y sinthome (169-170). Buenos Aires: Grama.

Lacan, J. (2006). El Seminario 20, Aun, Buenos Aires: Paidós.

_______. (2006a). El Seminario 23, El Sinthoma, Buenos Aires: Paidós.

_______. (1979). El Seminario 25, El momento de concluir, lección del 15 de noviembre 1977. Ornicar?, (19).

_______. (1981). Apertura de la sección clínica. Ornicar?, (3).

_______. (2001). L’étourdit. En Autres écrits (449-496). Paris: Seuil.

Laurent, D. (2009). Mujer. En Semblantes y sinthome (221-223). Buenos Aires: Grama.

Miller, J.A. (2008). La psychanalyse enseigne-t-elle quelque chose sur l’amour? Psychologies magazine, (278).

_________. (2013). El ultimísimo Lacan. Buenos Aires: Paidós.

_________. (2014). El inconsciente y el cuerpo hablante. Presentación del tema del X Congreso de la AMP. Lacaniana, (17).

_________. (2014a). Un real para el siglo XXI. Presentación del tema del IX congreso de la AMP. Un real para el siglo XXI, Scilicet. (17-27). Buenos Aires: Grama.

Naveau, L. (2009). No-Relación. En Semblantes y sinthome (244-245). Buenos Aires: Grama.

Pau, A. (2012). Vida de Rainer María Rilke. La belleza y el espanto. Madrid: Trotta.

Ramírez, C. (2015). Lalengua. En Scilicet, El cuerpo hablante: sobre el inconsciente en el siglo XXI (197-198). Buenos Aires: Grama.

Ramírez, M. E. (2011). El Bovarysmo. Revista Affectio Societatis, 8(15).

Serra Frediani, M. (2014). Acontecimiento de cuerpo. En B. Guy et al., Un real para el siglo XXI, Scilicet (32-33). Buenos Aires: Grama.

Simonetti, A. (2007). Acontecimiento del cuerpo. En R. Seldes et al., Los objetos a en la experiencia psicoanalítica, Scilicet (13-15). Buenos Aires: Grama.

Tendlarz, S. (2015). La interpretación y sus misterios. En P. Álvare et al., El cuerpo hablante, Parlêtre, sinthome, escabel (102-104). Buenos Aires: Grama.

Tudanca, L. (2015). Lo imaginario enraizado en el cuerpo. En P. Álvarez et al., El cuerpo hablante, Parlêtre, sinthome, escabel (59-65). Buenos Aires: Grama.

Published

2017-02-23

How to Cite

Ramírez, M. E. (2017). Poetry becomes body. Cornet Christoph Rilke’s lalangue. Affectio Societatis, 14(26), 137–151. https://doi.org/10.17533/udea.affs.327238